/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Sydvest Schlesvig
Fra : svendgiversen
Vist : 530 gange
169 point
Dato : 21-05-16 10:46

Vi har været så letsindige at tage imod et kør selv tilbud til Fridrichstadt under 100 km herfra.

Hele to overnatninger, mandag og tirsdag, på et tre stjernet hotel,
men nu siger vore venner, at byen er så lille at vi kan se det hele på under to timer.

Hvad skal vi så ellers lave, og se der i byen, med kanaler som i Holland?
og hvilke af nabobyerne/landskabet, der vestpå, er et besøg værd??

Alle alternativer, med gode natur oplevelser og anbefaleder spisesteder/menuer, efterlyses???

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 169 point
Dato : 21-05-16 12:10

Der er en modelbane i udkanten af byen.
I skal også lige sejle en rundtur.
I kan måske besøge en Dansk børnehave.
En travetur rundt i byen.
En køretur til Rensburg gratis hængefærge over Kilerkanalen.
Brundsbüttel sluseanlæg.
Kør via Husum og hyg lidt på kajen og se tidevandet.

Hvis det er hotellet ud til kanalen - så glæd jer til morgenmaden. (spisesmiley)

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-05-16 13:24

Tøng og hele området er fantatisk, digerne, ørene, Ejderen
i kan neninmt bruge en uge eller mere
hilsen fra Farsø
husk kikkert

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-05-16 13:27

Tønning og hele området er fantatisk, digerne, ørene, Ejderen
i kan nemt bruge en uge eller mere vi har været der mange gange
husk at gå på is bar
hilsen fra Farsø
husk kikkert

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-05-16 13:35

ved besøg ved sluse anlæget,
husk at tjekke ved højvande/lavvande (internettet)
og se de kolosale vandmængder
i kunne også, hvis i får tid besøge Sylt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-16 14:09

Foreløbig tak,
vi kender lidt mere til den nordvestlige Schlesvig,

Vi har besøgt Nolde museet og været på Föhr og jeg har spillet golf i Leck.
Så Sylt er ikke med i vore overvejelser denne gang.

Men Ejvind, helt sikker Husum, hvor jeg har været, men ikke min kone, på nedturen
og også Rendsborg på vej hjem via Schlesvig og Flensborg.

Kanal turen vidste jeg, men ikke modelbanen.
Og omkring sluser, engang ventede vi forgæves på sejlende venner på Elben,
før mobil telefonernes tid, de blev stoppet ved en sluse lige før Friedrichstadt.

Og Frederik, hvis du med Töng mener Tönning?
så helt klart med i vore overvejelser

Fra Farsø, jeg har engang hjulpet et firma der med at optimere skovmaskiner.
Ikke langt fra min hjemby Skals, vi har sikkert fælles bekendte??

Men ikke mange egns retter, jeg husker en Rødspætte, Mülerin Art,
som jeg vil overraske min kone med, nogen der kender den og hvad den ellers består af?

Findes der mon ikke special snapse der i området ud over Bommelunder,
som vi kan nyde til aftenkaffen, der må jo være rig adgang til klit krydder urter??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-16 15:41
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-16 15:47
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-16 16:40

Det er dette vidunder jeg henviser til ved Rendsburg. Det må lige være noget for en ingeniør.
Jeg havde en gang nogle venner med over i bil og lavede den aftale, at jeg sørgede for turen over Kieleranalen og de spenderede kaffe med kager...........................................turen koster gratis.

https://www.google.dk/search?q=brückenterrassen+rendsburg&oq=brucken&aqs=chrome.1.69i57j0l3.29147j0j4&client=tablet-android-lenovo&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-16 16:47

Hvis du kigger på den modelbane
http://www.modellbahn-zauber.de/
Kan du så ikke lige spørge om, hvordan de styrer de små biler og busser.
Jeg er nemlig ikke så god til Tysk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-16 17:50

Tak igen Eyvind,

vi har været over den pågældende bro, da hovedvejen var spærret med vejarbejde,
nu kommer vi dertil igen sydfra.

Og ja vi vil besøge og spørge på model banen,
desværre har vi ikke min kones barnebarn med, der går i tysk skole,
han er helt vild med tog.

Nogen der har smagt en Wachtmeister?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-16 21:10

Nu håber jeg ikke den lokale Wachtmeister snaps smager som Ratzeputs?

En lille historie om denne:

Min første chef elskede at tage en nybagt ansat med på Hanover messen,
og på hjemvejen køre via Celle, hvor han kendte en vinkælder med Ratzeputs,
og det morede ham, når den unge ingeniør skar ansigter efter den bitre smag.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ratzeputz

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 23-05-16 11:56

Kan anbefale en havnerundfart, hvor der bl.a. fortælles om hvordan det fælles multietniske (Tre sprog) kongerige: Danmark, Norge, Nord Slesvig, Tre løver - hver med sit selvstyre, finansierede opførelsen af Fridrichstadt.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 25-05-16 11:29

i dette område vil jeg bestemt anbefale at se på storke
http://www.storchendorf-bergenhusen.de/de/index.php

ved besøg ved Eider spærrewerk
husk at komme der midt mellem højvande og lavvande
søg evt på højvande

gl link
http://www.umweltdaten.landsh.de/public/hsi/index.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-16 16:16

Tak igen,

vi er lige kommet hjem fra en fin tur og så det meste af jeres anbefalinger,
og vi kan varmt anbefale Fridrichstadt og også Hotel Herzog der hvor vi boede.

Vi var heldige at komme på kanal tur med et dansk rejseselskab, min kone kan ikke tysk,
hvor skipperen kom med mange oplysninger, om byens tilblivelse, diger mod tidligere Vesterhav,
og også om det fantastiske spærrewerk, som vi så senere.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-16 20:21

Tak for svaret Eyvind.