/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Fedt eller ej....
Fra : Tonganeseren
Vist : 683 gange
300 point
Dato : 08-05-16 19:01

Jeg har tidligere berettet om en "flyttebar" knude på ryggen af min hund. Ikke særlig stor, og for 6 mdr. siden rettede jeg henvendelse til min dyrlæge, som lige ville se tiden an. Så spurgte jeg til Jeres mening - og fik nogle gode råd.

I dag, her til eftermiddag, ville jeg lige stryge kunden over ryggen - og mærkede noget svagt klæbrigt.
Der var sgu gået hul på bylden og en blanding af materie og små flager af noget hvidt blev trykket ud.
Til sidst fik jeg trykket noget ud, som ganske rigtigt kunne ligne noget fra et insekt.

Nu er bylden tømt og alt er desinficeret til punkt og prikke. Jeg skal lige over til dyrlægen for at hunden kan få en sprøjte mod yderligere betændelse - når hun kommer tilbage.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-16 21:51

Fy da føj.

Citat
Nu er bylden tømt og alt er desinficeret til punkt og prikke. Jeg skal lige over til dyrlægen for at hunden kan få en sprøjte mod yderligere betændelse - når hun kommer tilbage.

Godt du får dyrlægen til at følge op på det.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-05-16 16:50

Efter min bedste overbevisning er det talgknude.
Jeg har selvfølgelig intet at ha' det i, da jeg ikke er dyrlæge.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-05-16 18:22

Du skal holde det åbent, så den kan renses helt ud, anvend evnt. fucidin salve eller chlor hexidin. Har selv haft det samme problem med mine hunde og når der først går hul, går der en 10 dage for at det heles helt op, men du skal trykke bylden ud og indgnide de nævnte ting.
Årsagen kan være mange rester af en tæge, talgkirtel/hårsækl som er blevet betændt, stik fra brombær osv., men der er ikke tale om noget ondartedet tør jeg næsten garantere for.

Mvh.
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-05-16 21:25

Jeg var hos dyrlægen i dag. Det var Gudskelov en grim betændelse i en talgkirtel. Den blev i første omgang behandlet med en penicillingele og lazer, og hullet var så stort, at en hele indholdet af sprøjten kunne være i hullet.
Dyrlægen gav mig tid til den 19. maj, hvor hun ville operere talgsækken væk, idet hun forudså, at problemet efterfølgende ville være vedvarende..

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 10-05-16 07:10

http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/f/fedtknude/

Det var positivt med sådan en besked, så nu skal du og hunden blot have lidt tålmodighed, så kan I begge igen "springe" rundt !!!

ØV4

Fænomenet ses også i sjældne tilfælde hos mennesker, ofte omkring vommen - jeg kender et rigtig godt eksempel hos en forfatter, men her er det ikke muligt at trykke skidtet ud !! Så ville der hurtigt blive brug for en bedemand !!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-05-16 14:46

Fænomenet ses også i sjældne tilfælde hos mennesker, ofte omkring vommen - jeg kender et rigtig godt eksempel hos en forfatter, men her er det ikke muligt at trykke skidtet ud !! Så ville der hurtigt blive brug for en bedemand !!!Hahahahaha

Der ville nok kun være en tynd sæk tilbage, når det hele er trykket ud.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-05-16 14:51

Tikka havde det svært i nat - og var meget sløv efter penicillinen, og jeg var inde og kigge efter flere gange gennem natten. Men i dag er hun OK, og faktisk synes jeg, at hun traver helt ubesværet.
Hvad skulle man dog gøre uden en god jagthund?

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-05-16 18:43

Hvor har du ret Tonganeser !! Hvis ikke jeg havde hunde, ville jeg nok lægge våbnene fra mig - det at have gode hunde er efterhånden for mig mindst 60% af fornøjelsen.
Og hvor bliver man blød og ydmyg hvis de er noget galt - jeg genkender scenariet med en syg hund - det er sgu' forfærdeligt - jeg mener: De er jo en del af familien og den skal helst have det godt, hvilket også indbefatter vore firebenede venner.

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-05-16 19:31

Ja, og når konen er uvorn, så sidder Tikka og jeg ved siden af hinanden, og kigger på den nedadgående sol. Jeg med min snadde og hunden lurende på solsorte etc. . Ren og skør hygge.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-05-16 23:57

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-05-16 08:18

Mange tak for poingszz kære Tonganeser

ØV4