/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Rejer
Fra : Troldepige
Vist : 510 gange
200 point
Dato : 03-04-16 15:43

Hvordan halal-slagter man mon en reje?

Min søn har i dag købt 2 pakker til sådan noget "nudel-suppe-noget", pakkerne indeholder nogle nudler og en lille pakke med krydderi-blanding, man kommer det hele i en skål/dyb tallerken og hælder kogende vand på.

På pakkerne står der, at det er med rejer (shrimp) og så står der "Halal" på pakken.

Accepteret svar
Fra : return

Modtaget 210 point
Dato : 03-04-16 16:13

Hej det er ikke noget med en halalslagtning at gøre det med rejer der er fordi de er med skæl. Altså Halal er = med fisk med skæl dvs at de fisk der har skæl må man spise og dem uden må man ikke men prøv at læse dette her http://www.wilayah.dk/index.php/laerde/fiqh-for-begyndere/73-islamiske-retningslinjer-vedr-madvarer

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-16 16:23

Citat
halal-slagter man mon en reje

Det gør man ikke - mener ikke at den form for spise (fisk) står beskrevet i koranen.

Men butikken ville måske være på sikker side.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-16 16:27

Der var da meget om det emne trods alt..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-04-16 19:33

Citat
Hej det er ikke noget med en halalslagtning at gøre det med rejer der er fordi de er med skæl.

Efter jeg havde oprettet spørgsmålet fandt jeg den side du linker til, og der står bl.a.:

Citat
Blandt havets kreaturer er alle fisk, der har skæl tilladte at indtage samt rejer. Desuden skal dyret ikke miste livet under vand, da den ellers bliver haraam at spise.

Så vidt jeg ved er det almindeligt, at aflive rejer ved at hælde dem i kogende vand, på Grønland bliver de nogle gange kogt mens skibet stadig er på havet, så kaldes de for "sø-kogte rejer".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-04-16 17:16

Hvordan kan man aflive rejer med kogende vand uden at de mister livet under vand og bliver haram?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-16 20:23

Citat
Hvordan kan man aflive rejer med kogende vand uden at de mister livet under vand og bliver haram? [Hmmmm, ikk` godt!]

Lige præcis hvad jeg mener.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 14-05-16 09:48

Tak for svaret return.