/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
råd omkring pensions opsparing
Fra : slili
Vist : 457 gange
50 point
Dato : 11-03-16 12:15

hej.

Er her nogen der kan vejlede mig lidt omkring min pension.

Jeg var tidligere fuldtidsbeskæftigede og havde en god løn.
Jeg valgte dog at læse i stedet for og har nu ikke været på arbejdsmarkedet i ca 4 år, og regner først med at komme til bage om 3 når jeg færdig med min uddannelse.

Da jeg havde fultiarbejde blev der af in arbejdsgiver indbetalt til min pension.

Det forholder sig nu således, at den opsparing falder år for år.

alene den seneste år er den faldet med ca. 9000 pga. noget investerings omkostninger, og afkast og en masse andet jeg ikke har forstand på.

Jeg tænker kan det virkelig passe at den skal falde så meget hvert år.

dvs. den vil falde med ca. 60-80.000 over de 7-8 år jeg studere.

nogen der kan forklare mig om det bare er sådan det er.

jeg har min opsparing i Pension Danmark

Mvh

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-03-16 12:34

Jeg kan ikke svare konkret uden at vide mere om selve pensionen, men den mest sandsynlige grund til at værdien går ned er, at pengene er investerede hovedsaligt i aktier, og det meste af 2015 var ikke godt for aktier.
Det er meget almindeligt, at en pensionsopsparing, der skal løbe over et langt åremål, investeres i aktier frem for obligationer. Der er størst risiko forbundet hermed, men de kan også give et stort afkast, så set over en lang periode, er det mest sandsynligt, at det bliver til et pænt afkast. Det er jo princippet med gyngerne og karussellen
Så is i maven selv om du har tabt i 2015 (det har jeg også :-/ ) det skal sikkert nok rette sig hen ad vejen. Du må have tillid til de kloge mennesker, der sidder og handler med dine penge

Derudover er der de mange gebyrer man betaler for at få handlet med sine penge - de kunne nok være en diskussion værdig, for de er rigelig høje efter min mening

Kommentar
Fra : slili

Dato : 11-03-16 13:37

så det vil faktisk sige, at det er meningen, at de skal bruge vores opsparing til at investere med.

aha det var en meget god forklaring på det hele.

så giver det hele mening. ville bare sikre mig, at det var således det fungerede generelt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-03-16 13:47

Ja én ting kan du være sikker på !

Lige meget om du vinder eller taber, så tjener bankerne på dig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-03-16 14:30

Jeg skal ikke rode mig ind i hvilket selskab der er bedst, men nogle har større administrationsomkostninger end andre og kan også være mere uheldige med investeringer, og habitterne tager deres del af kagen
Du er ikke så gammel, men ældre som har skiftet job flere gange glemmer næsten at der er pensionsopsparinger på ned til et år, og de er tit ædt op inden de kan komme til udbetaling, enten som kontant eller løbende udbetaling så længe folk lever efter pensionsalderen.
Har man glemt det kan man gå ind på en pensionsoversigt, og evt samle dem i samme selskab.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 11-03-16 17:03

Der hvor jeg har pensions opsparing taler man meget om risiko profil,
da du tilsyneladende har det meste i aktier, er den høj,
og du mærker nu nedgangen på det sidste,
til gengæld kan du være heldig, med et større resultat i år?

Normalt investerer man bredere,
i aktier og obligationer, i forskellige puljer, på flere kontinenter,
så sæt ikke alt på et bræt.

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 02-05-16 08:06

Tak for svaret svendgiversen.