/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
GIMP god dansk tutor på YOUTUBE?
Fra : ingelein
Vist : 383 gange
100 point
Dato : 12-01-16 11:22

Jeg vil gerne have en god begyndervejledning til GIMP 2.8 på dansk. Der ligger flere på Youtube og nogle af dem er ganske forfærdelige, med en masse "upsedasse" og "hov, det var forkert". Ret så uprofessionelt lavet.
Der er nogle fine tutors på både tysk og engelsk, men da jeg har downloadet den danske udgave, vil jeg også foretrække vejledningen på dansk. Der er jo en masse fagspecifikke udtryk. Jeg vil gerne lære GIMP at kende for at kunne bruge det i EDB undervisning på et aktivitetscenter for ældre.

Jeg bruger selv et andet tysksproget program med udvidet billedbehandling, som dog ikke kan oprette nye billeder på bar bund.

Hvordan har du lært at bruge GIMP? Det sværeste at formidle er arbejdet med LAG. Jeg har selv forstået, hvordan det fungerer og kan arbejde med det, men har svært ved at få andre til at kapere arbejdsgangen.
Arbejdet med lag er jo (næsten) ens i mange programmer, så jeg leder efter en forklaring til Dummies.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-16 12:32
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-01-16 12:44

Tak marken84
Men den gælder en version fra 2012 - og har andre funktioner. knord.dk har også en vejledning, men de bruger mange filer, som almindelige folk ikke kan få fat i. Jeg har dog skrevet til forfatteren. Det er da pjat at lægge pdf. manualen ud på nettet med henvisninger til de filer, som vi andre ikke kan tilgå, fordi vi ikke har skolens intranet til rådighed.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-16 14:55

Tak for svaret marken84.