/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Blødt sortkrudt uden salpeter
Fra : svendgiversen
Vist : 749 gange
100 point
Dato : 20-12-15 21:30

Jeg skal have lavet en stor tønde sortkrudt til nytårsaften,
men vil gerne undgå at bruge salpeter, der er for eksplosivt til mit formål.

Hvis jeg nu køber en sæk trækul, som jeg knuser, pulveriserer,
og så noget svovl, det er da vist heller ikke ulovligt?

Men hvad kan jeg så købe som det tredje iltningsmiddel,
når jeg gerne vil undgå salpeter.

Jeg skal bare have et stort kæmpe brag, uden nitrat risici...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-12-15 21:36

Jeg tror lige du skal holde dig fra den slags eksperimenter, det er jo ganske ulovligt selv at fremstille krudt...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-12-15 21:41

Øh, det er da ikke 1. april endnu??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-12-15 22:56

Ikke for sarte ? mennesker...

Er der for langt til Danske Psykiatrikere, der klarer DIT problem med et par lykke piller -ELLERS prøv den tyske side, de har særdeles gode ????? behandling metoder - som vist ikke kan GODKENDES med eller uden - iltningsmiddel.. linket er vist ikke til normale mennesker:
Citat
https://www.youtube.com/watch?v=jmLg_vs9Qi8

Eller læser du om LILLE brodbomber..? og stort KNALD..

Nå, men
Og pas på ´møj-ungerne´ når du fyrer krudt-tønden af.. jeg plejer at gemme mig sammen med min kat og så er der SGU Nytår igen og igen.
Sidst jeg ´fes´ en lunte af, gjorde det ondt og stål flyttede sig.

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=ulovligt+krudt&tbm=vid

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=happy+new+year&tbm=vid

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#tbm=vid&q=dsanser+med+ulve

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-12-15 23:01

Citat
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#tbm=vid&q=dsanser+med+ulve

Den var ? vist nok - hvis du mødte en Jæger i skoven - på flugt af et ukendt dyr.
dsanser/danser .jo, der er vist snart Jul
https://www.youtube.com/watch?v=RocwgGq9iAc

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-12-15 23:25

Er der nogen bestemt farve blomster du kunne tænke dig til begravelsen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-12-15 23:35

Sortkrudt og sorthumor - du skal da nok få en fornøjelig nytårsaften

http://www.sickhumor.dk/Ting/Selvmord/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-12-15 23:37

Citat
http://www.sickhumor.dk/Ting/Selvmord/

Den RYGER lige videre til de ´kære.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-15 00:57

Hov Svend - nu går du vist over gevind. Det er ikke krudt uden iltningsmiddel, det må du da ha lært på den polytekniske!
Lav du dig hellere et pænt bål nede på stranden og præparer noget af brændet med passende mineraler, så får du pæne farver. Hvilke mineraler kan du finde i Ulmanns kemisk-tekniske leksikon, vistnok under Pyrotechnik.
Det der med brag er strengt ulovligt, og vi er flere, der gerne vil beholde dig her på kandu i stedet for på en gravsten.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-15 01:32

Bland du bare trækul og svovl. Det kan brænde og stinker ad helvede til. ( svovlpølen du ved).

Begge er reduserende så du misforstår noget , når du taler om endnu et iltningsmiddel.
Du kan bruge flydende ilt, så kan det eksplodere.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-12-15 02:07
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-15 03:12

Sortkrudt i den mængde er så ustabilt at ikke engang terrorister tør rode med det.

Da min far var knægt kunne man frit købe karbid i store mængder da det blev brugt til lygter.
Han og gutterne kunne finde på at hælde vand i en mælkejunge, en stor klat karbid ned i, låg på og så tage benene på nakken.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-12-15 06:23

Luffe har ret, karbid er dog stadig lovligt at købe

http://www.e-vaerktoej.dk/shop/karbid-500-gram-55643p.html?gclid=Cj0KEQiAwNmzBRCaw9uR3dGt950BEiQAnbK960Iyy1drETn0RB4rDByX7tSjYv3TlH3RsJ5KJK0PjaIaAuK18P8HAQ

Men hvis du gerne vil herfra på en spektakulær måde kan jeg anbefale den gode gamle "kemi på en anden måde" af Poul Bergsøe, den var en stor inspirationskilde til min teenagetids eksperimenter med alt fra sortkrudt over skydebomuld til andre nitrerede stoffer.

Med årene er jeg blevet mere "pjevset", tanken om at sætte mit helbred/liv på spil for et knald ligger mig fjernere og fjernere

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 21-12-15 07:53

mange bønder bruger også karbid når de skal aflive kattekillinger, det går rimelig hurtig. har også hørt at dansk folkeparti overvejer at bruge der mod immigranter.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-12-15 08:01

Citat
mange bønder bruger også karbid når de skal aflive kattekillinger, det går rimelig hurtig. har også hørt at dansk folkeparti overvejer at bruge der mod immigranter.

Det er ikke karbid det er morbid humor

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-15 09:08

svendgiversen, jeg tvivler på, at du vil gøre det.

Citat
Jeg forstår godt din indstilling, selv har jeg en lille hund der ikke kan lide knald.

Når vi besøger min bror nytårsaften er det fordi min svigerinde fylder år,
en vild nabo bruger der hvert år 8-10.000 kr. til nytår skyts.

Jeg har i mange år overvejet at sætte ham på plads med en hel tønde sortkrudt.

http://www.kandu.dk/spg175226.aspx#2004156

Skal din lille hund så være alene nytårsaften

Men jeg synes, at det er dumt, og det uanset om du har til hensigt eller ej, at stille et spørgsmål og fremstilling af krudt.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-15 09:16

Tak for svaret transor.

Jeg vidste godt det var nitratet der var iltende og skulle have skrevet
et supplerende, iltende materiale.

Godt så dropper vi det også i år...