/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Plante ædende fisk
Fra : mig-selv
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 17-12-15 00:15

Erfaring med hjemmelavet foder til dem..?

Det er især Ancistrus maller (gule albinoer), som jeg syntes ikke tager på i ?? vægt/størrelse.
De er ikke mere end knap 10cm efter snart 1 år - tydelig forskel på han/hun og de ´skider´ så noget mad må de trods alt få

De går sammen med et par (2) store og FEDE Syd-amerikanske chiklider, omkring de 15-20cm og omkring 10 Krebensis - i et 450l akvarium - dem på klippet er ikke den ÆGTE art - men en? mode-dille , men alligevel lidt af et par ´kæledyr´.
Akvariet er fyldt med gemmesteder - så ikke der problemet ligger + krebensis og mollyér lider ingen skade.
Der er ALT i stammer/planter - så hvad pokker der galt?? findes der MINI Ancistrus

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-12-15 06:59

Det ser ud til, at være sådan nogen her du har: https://www.google.dk/search?q=Ancistrus&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwim_e_fmeLJAhWJmHIKHTjVCAQQ_AUIBygB&biw=1280&bih=864

Jeg er ikke specielt skrap ud i div. fiske-navne, men det er min erfaring, at navnet "Plecostomus" bruges lidt i flæng om denne slags fisk, og her er det samtidig min erfaring, at nogle af dem bliver større end andre, og det handler jo nok om, at det i bund og grund er forskellige "racer".

Min mor har altid haft 2 "plecostomus" i sit akvarie, og i mange år havde hun 2, som var meget forskellige i størrelse, den ene blev så stor, at hun måtte skille sig af med den.

Så jeg kan forestille mig, at der findes flere slags/størrelser af Ancistrus maller.

Jeg har ingen erfaring med hjemmelavet grøntfoder til fisk, udover at min chef i dyrehandlen af og til smed et salatblad ned i akvarierne, så fiskene ikke spiste af planterne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-15 09:03

Jeg har nul erfaring med hjemmelavet foder.

Til gengæld ved jeg at størrelsen på fisk afhænger af den plads de har i deres habitat.

Har de ikke plads nok? Så stopper væksten. Jo større akvarium, jo større chance for at de opnår deres potentielle volumen. Det afhænger ikke af fodermængden.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Jan4100

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-15 09:39

Du kan blancere rosenkål og ligge et i.
til foråret kan du snuppe brænd næler blade
det virker

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-12-15 10:42

Citat
Til gengæld ved jeg at størrelsen på fisk afhænger af den plads de har i deres habitat.

Fuldstændig rigtigt, men i et akvarie på 450 l burde fisk af den slags blive en hel del større end 10 cm.

Til sammenligning er min mors akvarie på max. 200 l, og hendes plecostomus (eller hvad det rette navn nu er) målte 20-25 cm da hun syntes den var blevet for stor.

For mange år siden fik jeg et lillebitte gammelt akvarie forærende, inden jeg kom sten i rummede det 2 l vand. På et tidspunkt rendte jeg ind i en mand, som havde nogle meget små slørhaler, jeg fik 2 som kom i det lille akvarie. Efter noget tid (husker ikke hvor længe) syntes jeg de var blevet for store, og selvom de holdt op med at vokse fik de lov, at flytte op i min mors akvarie, hvor de begyndte at vokse igen.

Så min erfaring er, at selvom fiskenes vækst reguleres af akvariets størrelse, så kan de alligevel vokse så meget, at de synes for store til akvariet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-15 15:04

Slørhaler og andre karpefisk er ikke særligt pladskrævende. De vokser nærmest til de fylder akvariet ud.

Smerling f.eks. bliver ikke større end den plads de har at røre sig på. Det gælder selv Pragtsmerling, som tilhører en af de større akvarie fisk.

Labyrinth fisk som Guramii og Kampfisk kan også nå maximal størrelse under trange kår.

..men netop panserfisk og malle, heriblandt: Rygstrengsdyr vokser kun med omgivelserne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-15 19:14

Det sker jo af og til at en overskrift kan misforstås

Citat
Plante ædende fisk

Jeg tænkte "hvordan kan man plante en ædende fisk?"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-12-15 22:02

Citat
Slørhaler og andre karpefisk er ikke særligt pladskrævende. De vokser nærmest til de fylder akvariet ud.

Citat
..men netop panserfisk og malle, heriblandt: Rygstrengsdyr vokser kun med omgivelserne.

Jeg har ingen anelse om hvad "Rygstrengsdyr" dækker over.

Men mine slørhaler blev ikke mere for store til deres akvarie (underlig formulering, men jeg håber den forstås) end min mors "plecostomus" blev til sit.

Blot min iagttagelse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-15 21:22

Citat
Har de ikke plads nok? Så stopper væksten

TEORETISK = væksten i ydre størrelse stopper (som i skriver - nu kan de ikke være i baljen mere) - men det gør de indre organer desværre ikke... og derfor kan man? især gamle dage så ? Oscar/nu omdag større fisk der ikke/ stoppede væksten i et 120l akvarie - men levede et par år mere, med ødelagte indre organer - stakkels dyr/fisk = dværg? der ikke kan få resterne af kroppen til at tilpasse sig.

Mine er den GULE (Albino) type, og når jeg ´lige´ skimmer nettet, ser de ikke ud til at bliver særligt store:
https://www.google.dk/search?q=albino+ancistrus&espv=2&biw=1280&bih=639&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi9rfK2nObJAhVEKA8KHeq_DWgQ_AUIBigB#tbm=isch&q=albino+ancistrus+st%C3%B8rrelse

Har også haft de almidenlige - og de blev for store til mit 250L, de åd også godt, men blev altså ved og ved med at bliver større.
Citat
Jeg tænkte "hvordan kan man plante en ædende fisk?"

ikke værre end så meget andet der bliver misforstået (her nde + andre steder) - men kan da SE humøret i den sætning

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-15 21:33

Citat
målte 20-25 cm da hun syntes den var blevet for stor.

mener at have set dem i store akvarier på knap 1M - men det er også store baljer - mener der bor et par store Ancistrus i Randers Dyrehandel (lidt uden for byen) og Aalborg ved siden af Thansen..

Men det var nu mere MAD til plante-ædende fisk?? tæsk og stave ditto.
Giver dem tit (ikke pudse middel) en agurk og andet der gerne skulle synke ned på bunden.
Og der er som regel væk rimeligt hurtigt, ærter er også en lækkerbid, der kan bare ikke lide skallen.
Citat
blancere rosenkål og ligge et i

Jo, den skal da afprøves = så kan de få dem jeg finder i en kålblanding..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-12-15 22:00

Citat
mener at have set dem i store akvarier på knap 1M - men det er også store baljer -

Tror jeg gerne.

Citat
mener der bor et par store Ancistrus i Randers Dyrehandel (lidt uden for byen) og Aalborg ved siden af Thansen..

Der er dælme langt imellem jeg kommer til Jylland.
Men da jeg var barn besøgte jeg jævnligt mine bedsteforældre i Randers.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 20-12-15 21:17

Tak for svaret Jan4100.

Og andre input´s

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 20-12-15 23:05

tak