/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Gyldigt, dansk pas med til Sverige ?
Fra : ElvenaR
Vist : 533 gange
50 point
Dato : 12-12-15 15:05

Nu, når svenskerne indfører pas kontrol, og den danske paskontrol, som skal udføres af buspersonale, togpersonale, færgepersonale, som skal være toldere og pas-politi ....

Ja, så lyder spørgsmålet :

Når vi tager en tur til Sverige - Malmö, Helsingborg, Lund o.s.v ...

Skal vi, danskere, så have et, gyldigt, dansk pas med ?

Lige som, når vi rejser til England eller Langtbortistan ....

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-12-15 16:48

Ja det skal du, Men hvis du har et kørekort, er det et ok, id, har lige været der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-15 17:22

Citat
som skal være toldere og pas-politi ....

Her tager du helt fejl.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-15 18:26

Norden har specielle regler, og har intet med EU at gøre - så bare rejs som du altid har gjort.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-12-15 18:38

Næh, du skal skam have pas med, ligesom vi danskere kan risikere at skulle vise vores pas ved grænsen. Een ting er at vi de sidste mange år ikke er blevet bedt om at vise passet, har vi dog altid skullet have passet med. I Tyskland f. eks. har man altid haft et ID kort (Kennkarte), som man skulle have på sig. Det har omtrent samme funktion som et pas, gælder blot som ID kort indenfor Tysklands grænser. I grunden burde vi også have sådan et herhjemme.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-15 19:57

Ingen pas og har aldrig hørt om Danskere der suklle fremvis det:
http://www.norden.org/da/om-samarbejdet-1/nordiske-aftaler/aftaler/passpoergsmaal-statsborgerskab-og-folkeregistrering/den-nordiske-paskontroloverenskomst

Den nordiske pasunion blev etableret 1. juli 1954 og erstattede protokollen om pasfrihed fra 14. juli 1952. Aftalen sikrer at statsborgere i de nordiske lande kan rejse frit over grænserne i Norden uden at medbringe pas og bosætte sig i hele Norden uden at søge om opholdstilladelse.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-12-15 20:01

Det er jo netop DET, svenskerne er ved at lave om fra 1.1.16.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-15 20:11

Det er jo ved at blive en lidt anden situation, og fri bosætning i EU for resten af verden kan godt blive en stor belastning. Desværre er der også chance for, at der slipper uheldige elementer ind sammen med staklerne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-15 20:13

Det var da lidt af en nyhed der vil noget - troede det kun var ved den Dansk-Tyske grænse (tog kontrol)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-12-15 21:04

Hvordan vil du bevise at du er dansk statsborger uden pas?
Ingelein

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 12-12-15 21:54

Ifølge dette, så skulle kravet om pas, være på grund af det danske forskal om "transportør" ...

Ikke alene på grund af Sverige, 1.1.2016.

Eller læser jeg forkert ?

http://politik.tv2.dk/2015-12-11-ny-lov-om-graensekontrol-vedtaget-det-betyder-det-for-dig

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 12-12-15 21:55

forskal = forslag

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-12-15 22:06

Citat
Hvordan vil du bevise at du er dansk statsborger uden pas?

Svensken accepterer gyldigt dansk kørekort som bevis

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 12-12-15 22:12

http://sverige.um.dk/da/nyheder/newsdisplaypage/?newsID=A3FB614E-9A6D-4CCA-AEBA-4DC064C1B8FD

Sverige har indført midlertidig grænsekontrol gældende fra den 12. november 2015.

Det svenske politi anbefaler, at personer der rejser til eller fra Sverige til andre EU-lande medbringer pas eller nationalt ID-kort.

De svenske myndigheder har oplyst ambassaden om, at danskere som rejser til Sverige skal kunne bevise, at de har ret til indrejse og til ophold i landet, f.eks. ved at fremvise pas eller nationalt ID-kort. Med nationalt ID-kort henvises til et identifikationsdokument af god kvalitet med billede-ID og angivelse af fødested og navn. Iflg. oplysninger fra svenske myndigheder lever et gyldigt dansk kørekort op til disse krav. Svensk politi oplyser dog, at kontrol vil tage længere tid, eftersom svensk politi vil skulle foretage nationalitetskontrol ad anden vej. Et dansk sygesikringsbevis vil også kunne fremvises, hvis det ikke har været muligt for den rejsende at medbringe andre identifikationsdokumenter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-15 23:35

Med al den KONTROL - hvad pokker er der dog galt - med menneskeheden = bare fordi der vrimler med flygtninge over alle grænser?? giv dem dog deres diktator/er igen - selv US har fattet meningen, men kan ikke skrue tiden tilbage.

Eller har Politikerne ikke andet at give sig til - nu igen.

Citat
Et dansk sygesikringsbevis vil også kunne fremvises,

Det var sgu da godt at vide, tænk på alle de Pensionister der ellers skulle til at bestille Pas, bare for en dag/weekend tur over sundet/ indkøb/ hyggetur eller hvad det kaldes...i EU/ Sverige

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-12-15 00:29

Den med sygesikringsbeviset tror jeg ikke på. Der skal være et billede af personen. Da jeg ikke har kørekort, skal jeg have mit pas med.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-12-15 00:31

Citat
Det var sgu da godt at vide, tænk på alle de Pensionister der ellers skulle til at bestille Pas, bare for en dag/weekend tur over sundet/ indkøb/ hyggetur eller hvad det kaldes...i EU/ Sverige

Så var det på tide at få et pas - eller at blive hjemme!
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-12-15 00:51

Citat
Så var det på tide at få et pas - eller at blive hjemme!

BLIVER I DK, der er alt for koldt osv i S - men Norge kunne jeg tænke mig - men så er det med færge/ hvis ikke man tager turen gennem S..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-15 00:58

Vi har personlige erfaringer med det svenske system fra de seneste dage.

Hvis man har indfødsret i et nordisk land, skal man ikke have pas for at rejse ind i et af de andre. Det er der ikke lavet om på.
Men for at bevise sit tilhørsforhold, er det for tiden praktisk at have pas eller kørekort at fremvise.
Småbørn lader man bare passere, for man ved jo at de ikke har legimitation, og pas kan man ikke forlange. .

Vi har prøvet engang at skulle flyve til Island, hvor man ved checkin i Kastrup også ville se pas. Det protesterede vi imod, og det tog noget diskussion inden de opgav.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-12-15 08:58

T*A*K til A*L*L*E

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-12-15 08:59

Mange ....Tak for svaret katekismus ....