/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Optøet and frosset ned igen?
Fra : cristian2
Vist : 703 gange
40 point
Dato : 10-11-15 13:21

Jeg har købt en and i søndags, optøet den mandag i køleskabet - og så viser det sig, at gæsterne først kunne komme torsdag, Hvorefter jeg skyndte mig at fryse den ned igen (den skal tøs op i køleskabet igen i morgen, onsdag).
Jeg har nu fået at vide, at man ikke måtte tø op og ned igen. Den er jeg med på. Men er der nogle der kan give mig en forklaring på hvorfor? Og - endnu vigtigere - vil der i dette aktuelle tilfælde være tale om forgiftning af anden, så vi ikke kan stege den og spise den, når der nu ikke er gået længere tid med optøning og nedfrysning, end der ville gå under en normal optøning?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-11-15 14:23

Her er lidt at læse - der er masser om det på nettet.
http://www.vom.dk/index.php?id=10&sosid=333
http://foodoflife.ku.dk/vidensbanken/n/nedfrysning_mad/

Når du nu skal have gæster ville jeg ikke løbe den risiko at de evt. blev syge, men ville købe en ny and og servere for gæsterne.

Så kan du selv spise den genfrosne and.......

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-15 14:24

Da du hurtigt har nedfrosset igen, sker der nok ikke noget ved at gentage optøningen,
men steg anden grundig.

Jeg husker min fars roer, der indimellem frøs flere gange, og så så de ikke lækre ud.

Men der er stor forskel på kød og grønsager, se mere her:

http://www.bing.com/search?q=%22+frosset+ned+igen%22&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBLH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-15 17:23

Friske varer > nedfrysning
Optøning > forarbejdning (koge stege)
Efter forarbejdning > nedfrysning

Ej nedfrysning > optøning > nedfrysning

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-11-15 17:24

Citat
Jeg har købt en and i søndags, optøet den mandag i køleskabet - og så viser det sig, at gæsterne først kunne komme torsdag, Hvorefter jeg skyndte mig at fryse den ned igen

Hvornår lagde du den i fryseren?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-15 18:24

Min kloge kone siger, at det du skulle have gjort,
du skulle have stegt den, og så kommet den i fryseren,
så kunne du, uden problemer, have varmet den op igen og serveret den senere.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 10-11-15 18:38

Jeg lagde den i fryseren 3 timer efter at den var optøet i køleskabet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-15 18:39

Jeg tror du kan klare den ved at stege den og så køle/fryse den alt efter hvor længe det varer inden i spiser den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-15 18:40

Christian2...............................................må jeg arve din computer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-11-15 21:15

Når du har optøet den i køleskab, har den højst sandsynligt ikke været særligt optøet, så du må gerne invitere mig på and.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-11-15 21:32

Citat
Jeg har købt en and i søndags, optøet den mandag i køleskabet -

Citat
Jeg lagde den i fryseren 3 timer efter at den var optøet i køleskabet

Ja, men hvornår?

Du købte den (frossen) søndag, lagde du den så i køleskabet med det samme, og lagde den i fryseren mandag?

His det er sådan du har gjort, så fejler den and ikke en skid, og kan fint serveres for gæster på torsdag.

Citat
Når du har optøet den i køleskab, har den højst sandsynligt ikke været særligt optøet, så du må gerne invitere mig på and.

Det er lige præcis også min tanke, derfor jeg lige vil høre hvor længe den lå i køleskabet.

Jeg tog en and på 3 kg op af fryseren i lørdags (mener jeg det var) og lagde den nederst i køleskabet på en avis, da jeg tog den ud af køleskabet i formiddags var den lidt frossen på den side der havde ligget nedad.

Min erfaring er, at det tager ca. 3 dage, at tø en and i køleskabet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-11-15 10:02

Man udsætter ikke sine gæster for risikoen ved at servere en and der har være nedfrosset og optøet flere gange for at spare under 200kr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-11-15 10:07

Citat
Man udsætter ikke sine gæster for risikoen ved at servere en and der har være nedfrosset og optøet flere gange for at spare under 200kr.

Helt enig.

Men hvis anden kun har ligget i køleskabet en enkelt dag, så er den ikke tøet op, og kan derfor godt lægges i fryseren.
Men, den bør ikke ligge i fryseren flere måneder før den bruges.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-11-15 10:44

En and er ikke tøet op på 24 timer i et køleskab ved 5 +grader.

Den eneste "risiko" der er ved nedfrysning/optø igen er, under de oplyste omstændigheder er, at den vil blive kedelig og under alle omstændigheder tør - så en "festmiddag" bliver det ikke.

Som al anden mad, skal det være rigtigt stegt.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 13-11-15 10:34

Ved frysning af madvarer især større kødstykker ,som en and jo er , gælder det om at fryse så hurtigt som muligt.
de professionelle bruger frysetunnller med "blæst" ved meget lav temperatur.
Til hjemmefrysning sætter man fryseren på super i adskillige timer før og putter først varen i når temperaturen er omkring - 30° . Løg anden sæt på metalsiden hvor varmeledningen er bedst og venden et par gange undevejs. alligevel bliver kødet ringere end hvis det var rigtigt lynfrosset.

Der er ernæringsmæssigt intet farligt ved det hvis anden har været på køl hele tiden, og dit køleskab er underr 4°.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-11-15 14:58

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : mizar24

Dato : 22-03-24 11:16

Man må ikke fryse optøet mad ned igen pga bakterier.

___________________________________________

https://www.boege.dk/koekkenprojekt/