/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
kan min nye starte i skole som 5,5 år
Fra : mabou
Vist : 718 gange
100 point
Dato : 24-10-15 21:40

Hej.

Jeg har en datter der ligger lidt over gennemsnittet snittet mht udviklingen.

Hun er ikke et genialt, men blot kvikkere end mange i hendes alder.

Der er så det at jeg ikke ønsker hun skal starte i skole som 6,5 år. Men som 5.5 år.

Kan jeg få hende indskrevet eller hvordan skal dette forståes

Hun er født 24 december

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 24-10-15 21:40
Kommentar
Fra : mabou

Dato : 24-10-15 21:41

Tryk i det kryds der hedder "moden til skolestart"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-15 21:56

Hvorfor dog ´pace´ børn til noget de egentlig ikke vil eller kender til, LAD dog barnet være en rigtig møjunge indtil der kommer en indkaldelse - eller er det bare dine egne ídeer om at få en uddannet unge før alle andre - for så går det galt hen af vejen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-15 21:59

Og du har jo selv fundet svaret.

Citat
Hun er ikke et genialt, men blot kvikkere end mange i hendes alder.

Det sagde man også om andre i den såkaldte Verdens historie, men tror du vil få rigtig mange problemer..spørg en Phykolog.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-10-15 21:59

Undskyld hvis jeg siger noget forkert, men hvordan er du i stand til at bedømme hvor meget kvikkere hun er end andre børn hvis du ikke kan læse og forstå en ganske tydelig tekst?

Der står jo ganske højt og tydeligt hvor du skal henvende dig!

Som udgangspunkt skal jeres barn starte i skole det år, han/hun fylder seks år. Når det er tid til at skrive jeres barn op til skolestart, får I besked fra kommunen. Det sker enten via et brev eller gennem annoncer i dagspressen, fx lokalaviser.

Er I i tvivl om, hvorvidt jeres barn er modent nok og klar til at starte i skole, kan I henvende jer til skolen og få en samtale, der kan hjælpe jer til at tage den rigtige beslutning.

I kan få flere oplysninger om jeres muligheder og om de forskellige folkeskoler ved at henvende jer til kommunen.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 24-10-15 22:00

Kunne det tænkes man er studerende og får trillinger og derfor ikke har råd til at betale Ca 6000 kr i børnehavepasning og derfor ønsker at få sent den ene i skole så man kun skal betale for 3 børn istedet for 4 børn.

Døm ikke andre uden at kende dem.

Der er ofte en grund til folk vælger som de gør

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-10-15 22:00

Hvor finder man en Phykolog

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-15 22:03

Citat
Hun er ikke et genialt, men blot kvikkere end mange i hendes alder.

Det var Egon Olsen + andre også, men han tog aldrig ved lære..
https://www.youtube.com/watch?v=44_KyNdJ_ok

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 24-10-15 22:04

Det er ikke noget jeg bedømmer.

Men noget pædagogerne har ladet mig fortælle.

Samt naboer i nabolaget.

Jeg forstår udmærket den tekst.

Jeg ønsker blot at få bekræftet om jeg har forstået det korrekt. Nemlig at hun kan starte som 5.5 år. Da hun jo fylder 6 sidst på året.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-15 22:04

Citat
Hvor finder man en Phykolog

Søg på Google under stavefejl = Psykolog

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 24-10-15 22:05

Der skulle et geni. Og ikke genialt. Det min telefon der automatisk retter

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 24-10-15 22:09

Hvorfor skal jeg til psykolog?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-15 22:14

Citat
Kunne det tænkes man er studerende og får trillinger og derfor ikke har råd til at betale Ca 6000 kr i børnehavepasning og derfor ønsker at få sent den ene i skole så man kun skal betale for 3 børn istedet for 4 børn.

Døm ikke andre uden at kende dem.

Tror heller ikke der nogen der gør?
Bare total forvirret, over det Danske samfund

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-15 22:18

Citat
Hvorfor skal jeg til psykolog?

Med barnet - ikke dig, så kan han/hun kunne vel bedømme barnet´s ? fatte evne = kan barnet overhovedet lære noget i den alder.. og så tænker jeg på en ABC eller hvad det kaldes nu omdage.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 00:31

Hvis dit barn går i børnehave, vil de sikkert der anbefale at hun kommer i 0'te klasse før lovpligtig skolealder., såfremt hun er et år forud sin tid. Du skulle dog ikke have blandet pengeproblemet ind i dit spørgsmål, for nu ser det ud som om barnet skal i skole et år før tiden for at du kan spare penge. Det var dog at gøre barnet en bjørnetjeneste.
Respekt for at være studerende med 4 børn. Så vidt jeg ved, er der betydelig søskenderabat og også hjælp fra kommunen når du/i har trillinger. Men lad det geniale barn være barn så længe som muligt. Hvis hun keder sig for meget og trænger til stimulation, er det noget hendes nuværende pædagoger forhåbentligt har øje for og ikke dine naboer.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-15 00:33

Citat
Kunne det tænkes man er studerende og får trillinger og derfor ikke har råd til at betale Ca 6000 kr i børnehavepasning og derfor ønsker at få sent den ene i skole så man kun skal betale for 3 børn istedet for 4 børn.

Lyder som den ultimative metode til at skabe splid mellem børnene eller mellem børn og forældrene.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 00:33

At ligge lidt over gennemsnittet er ikke at være genial. Så skal man være betydeligt længere fremme i skoene!
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 00:47

Citat
børn skal begynde i skole det kalenderår, de fylder seks. Tidligere var en eventuel skoleudsættelse en ren formalitetssag og kunne klares ved et simpelt telefonopkald til skolens sekretær, men nu skal forældre søge skriftligt og begrunde, uanset om de ønsker en senere eller tidligere skolestart.

Læst på
https://www.folkeskolen.dk/512186/professor-ny-lov-betyder-flere-umodne-skolestartere
Ingelein

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-10-15 02:20

Lad dog barnet være barn og giv det en god barndom kan barnet klare trykket fra jalousi som de ældre vil presse barnet med - det kan godt være at barnet er den nye Hawkins men kan barnet skille snot fra og undgå tæskene der næsten altid følger med? Tro ikke at lærerne kan holde øje med geniet der er 28 andre elever i klassen - så skal der købes plads på kos-/eliteskole og har du så et barn?
Har vi retten til at tage barndommen bort fra vores børn?
De har gjort det i århundrede på de britiske øer så hvorfor så ikke?
MV2

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 25-10-15 06:18

Det mener jeg godt kun kan. Men hør på de pædagoger som er sammen med hende til dagligt. En ting er hvad man følger en anden er hvad andre gør. I dagens Danmark syntes jeg ikke det er så vigtigt at starte skolen for tidligt, der bliver stillet mange krav og lad dem være børn længst mulig. Om de er et år før færdige betyder ikke noget i den sidste ænde

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-15 09:04

Citat
Kunne det tænkes man er studerende og får trillinger og derfor ikke har råd til at betale Ca 6000 kr i børnehavepasning og derfor ønsker at få sent den ene i skole så man kun skal betale for 3 børn istedet for 4 børn.

Hvis du/i er studerende, og har 4 børn i pasning, så må jeg gå ud fra, at i får en god portion friplads, som er indtægts-reguleret.

Hvis din/jeres begrundelse for tidlig skolestart er, at barnet mangler udfordringer og stimulation, så undersøg mulighederne, som det er nævnt flere steder i tråden.

Hvis begrundelsen er økonomiske hensyn, så lad barnet fortsætte børnehaven.

Min datter startede i børnehaveklasse med en pige, som vi kendte fra kvarteret, hun var slet ikke klar til skolen, hver morgen stod hun og klamrede sig til sin fars ben og ville ikke lade ham gå. Men når først man er startet i skole kan man ikke komme tilbage til børnehaven, så hun var nødt til, at fortsætte, og måtte så starte i børnehaveklasse igen året efter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-15 13:16

mabou, du har jo selv fundet svaret. Din datter kan jo godt starte i O. A /B/C eller D til næste år.

Er dette så, som du har det

Citat
Kunne det tænkes man er studerende og får trillinger og derfor ikke har råd til at betale Ca 6000 kr i børnehavepasning og derfor ønsker at få sent den ene i skole så man kun skal betale for 3 børn istedet for 4 børn.

eller er det bare et eksempel?

Har du fire børn?

Når jeg læser dit "spørgsmål" så handler det mere om økonomi end barnets tarv.

Min ældste søn (nu voksen) har fødselsdag den 22. december, jeg ønskede, at han skulle vente et år med at komme i skole.
Det har han mange gange takket mig for. Han er den dag i dag glad for at han fik lov til at lege

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 25-10-15 19:45

Mig- selv:
Der skal ikke en psykolog til for at vurdere om et barn er skolestartparat.
Det skal pædagogerne nok sørge for.
Ingelein:
Hun skal ikke starte et år før tid. Det ville jeg aldrig byde min datter. Hun skal have lov til at være barn.
Mit spørgsmål gik på, hvorvidt man kunne starte i skole som 5,5 år. For at undgå hun bliver den ældst i det tilfælde hun først starter året efter.
Jeg ville lyve, hvis jeg sagde det ikke også handler om penge. I første omgang handler det om, at jeg ikke ønsker hun skal være den ældste i klassen.
Når jeg skriver hun er kvik mener jeg bare, at hun er kvik. Hun er ikke et geni, men er nok bare på samme niveau som børn der er 6-12 måneder ældre.

Ps hvis du læser de andre tråde vil du opdage jeg ikke skriver hun er genial, men at det var en tastefejl på telefonen. Hun er blot KVIKKERE end andre i hendes alder.

Troldepige:
Jeps vi får søskende rabat plus 20 %, men ender stadig med at skulle betale ca. 6000 kr i måneden.
Jeg gentager lige igen her. Hun skal ikke starte tidligere end andre børn. Spørgsmålet gik på om hun starter som5,5 år fordi hun fylder 6 i december, altså inden året er omme. Eller om hun skal starte som 6,5 årig.

Ans:
Det handler bestemt om barnets tarv. Jeg ønsker ikke hun skal være den ældste i klassen ved at starte et år senere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-15 19:51

Jeg kender nogen, hvor pædagogerne anbefalede at barnet var klar til skolen......................men det viste sig at det bare var pædagogerne som ikke gad at have et barn med ild i numsen.
Behøver jeg at fortælle om det stakkels barn som måtte gå 1 kl om, fordi der var ild numsen.
Barnet er forresten blevet student, for nogen fandt ud af, at der bare skulle brændes energi af.

Det er dæleme for dårligt, at pædagoger får lov til at smide livlige børn ud fordi de ikke gider gå ud i den friske luft og blæse krudtet af sammen med børnene.

I øvrigt er er en pædagog vist ikke uddannet til, at vurdere tidlig skolemodenhed.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 20:06

Jeg ved nu ikke lige, hvad der er galt ved at være ældst og måske kvikkest i klassen. Så spørg dog pigen - eller tag hende i det mindste med på råd. Det handler vel også lidt om hun kommer til at gå i klasse med nogle af de børn hun kender fra børnehaven.
I Danmark kommer vi forholdsvis sent i skole.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-15 20:19

Hvorfor ønsker du ikke dette

Citat
Det handler bestemt om barnets tarv. Jeg ønsker ikke hun skal være den ældste i klassen ved at starte et år senere.

Hun vil så blive en af de yngste i klassen, hvis hun starter i skolen til næste år. Hvorfor er det bedre end at være den ældste.

Hvis hun starter et år senere, så er hun jo ikke så meget ældre end de børn, der er født i januar 2011.

Men hvordan er det med de andre børn i børnehaven? Vil hun komme til at gå i samme klasse som sin bedste veninde?

Det er jo meget ofte at børnehaver mener, at det er en god idé at børnene starter tidligt i skolen. Så bliver børnene meget tidligt sendt til skolens SFO (og det er flere måneder før skolestart). Så bliver der plads til nye børn i børnehaven, som kommer fra vuggestuen og der bliver så plads til nye børn i vuggestuen.

Valget er dit, enten bliver din datter en af de ældste eller hun bliver den yngste

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 25-10-15 20:42

jeg takker mange gange for alle svarene

de vil blive taget til efterretning :D

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 25-10-15 20:43

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-15 21:39

Jeg er så gammel, at jeg ikke har gået i børnehaveklasse, eller sfo for den sags skyld.

Jeg startede i 1. klasse da jeg var 6,5 år (jeg er født i starten af januar), når jeg ser i bakspejlet tror jeg, at jeg ville have haft godt af, at vente et år med at starte i skole.
Jeg følte mig aldrig helt som "en af flokken", og når jeg ser tilbage tror jeg det samme gjorde sig gældende for 1-2 mere fra klassen, som også var blandt de yngste.

Derimod husker jeg det som, at de ældste i klassen var nogen man så op til, de var "lidt længere fremme i skoene".

Hvis i "kun" får 20% i friplads, så må i have en indtægt, som burde kunne klare betalingen af børne-pasning.
https://www.borger.dk/Sider/Dagpleje-vuggestue-boernehave-og-privat-pasning.aspx