/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Vaskeanvisninger ?????
Fra : ingelein
Vist : 662 gange
50 point
Dato : 26-08-15 14:38

Hej
Jeg har for nogle måneder siden gjort firmaet Anna Montana, som producerer fine jeans opmærksom på at deres vaskeanvisning på dansk nærmest er til et vittighedsblad.
" Fra venstre saeskilt med delikat
uden optiske lysere vask
Produkt med skrubning
Fra venstre stryge"

Der burde stå, hvis jeg oversætter direkte fra den tyske anvisning:
"Von links mit Feinwaschmittel ohne optischen Aufheller waschen
Ware kann auswaschen
Schonwaschgang
Nicht bleichen
Bügeln mit niedriger Temperatur
nicht chemisch reinigen
nicht in den Trockner"

Og den tyske tekst oversat til dansk (af mig)
Vaskes med vrangsiden udad med et vaskemiddel til finvask uden optisk blegende tilsætning.
Varen kan smitte af
Skånevask
Må ikke bleges
Stryges med lav temperatur
Ingen kemisk rens
Må ikke tørres i tumbler.

Hvis man går efter den tyske anvisning på buksernes label - er man sikker på at ødelægge bukserne. Jeg bliver harm over den slags - men hvor henvender man sig. Har vi et tekstilråd som tidligere?
Ingelein

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 26-08-15 17:39

Hvis du henvender dig til det pågældende firma,
og truer med at lægge denne, din fine oversættelse, ud på nettet,
er jeg sikker på du vil få en reaktion.

Noget, ikke mindst modefirmaer, er bange for, er at blive hængt ud på nettet...

Selv har jeg erfaringer om det samme, fra mindre modebeviste leverandører,
engang fik jeg en ny slange til min ukrudts brænder gratis, og nu får jeg erstattet eddike øl...

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-09-15 23:34

Tak for svaret svendgiversen.
De gider ikke svare - og forbrugerrådet skriver til mig at man ikke har lovmæssig pligt til at sætte en vaskeanvisning i tøjet.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-15 09:29

Så hæng dem ud på nettet,

du kan jo begynde med at henvise til dette spørgsmål på kandu,
og hvis det ikke hjælper, større spørgefora som facebook...