/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Lybæk
Fra : Fynboerne
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 08-07-15 10:32

Vi skal på et forlænget weekendophold i Lybæk, midt i august. Er der gode forslag til, hvad vi kan opleve på vejen derned. Vi er ikke til museer, mere til dyreparker eller naturoplevelser. Vi kører i bil og har hele fredagen, inden vi skal være på hotellet. Vi kommer med færgen Bøjden/Fynshav om morgenen.
Lørdagen skal bruges i selve byen Lybæk, måske en sejltur omkring byen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-15 14:51

Først i Flensborg, lad være med at tage motorvejen eller ring 200, men kør langs havnen.
Og tag den så gamle vej til Schleswig, lige herefter drej til venstre via Eckernförde til Kiel,
og kør via Plön, de Holstenske alper, ud til Lübecker bugt og langs den ad vej 76 og 75 til Lübeck.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 09-07-15 16:16

Til svendgiversen.
Tak for tippet, den vil jeg da overveje. Lyder som en hyggelig tur.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-15 17:17

Selv tak,
vi bor lige nord for Flensborg i Egernsund og kan anbefale en tur langs havnen.

Også i Kiel kan I lave et stop, se her:
http://www.germany.travel/dk/byer-og-kultur/byer/kiel.html

Lige syd for ligger noget der ligner Hjerl Hede, med gamle bonde huse.

Og så har vi flere gange været i De Holstenske Alper, et fantastisk område med mange søer.

Lübeck besøger vi mest lige før Jul, de har et fantastisk udbud af juleting i mange boder...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-15 17:17

I Pløn kan man sejle en skøn tur på søerne, det har vi gjort.
De bruger et styresystem med 2 ror som er rør der kan drejes omkring 2 skruer (nuzzle)
Det ser skægt ud når der manøvreres med 2 ror.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-15 19:07

Rettelse,
det var selvfølgelig ikke syd for Kiel, men syd for Slesvig,
at den gamle bonde historiske udstilling, lig vor Hjerl Hede, findes:

http://www.tripadvisor.dk/Attraction_Review-g187414-d243443-Reviews-Viking_Museum_Haithabu_Wikinger_Museum-Schleswig_Schleswig_Holstein.html

Også et besøg værd...

Og Eyvind,
systemet med fremdrift via to lodrette roterende rør findes også andre steder i Nordtyskland mest på lavevande som i vadehavet, eksempelvis til øen Föhr

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-15 19:27

Ja og en stor hollandsk slæbebåd (jeg har modellen) bruger også det system.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 10-07-15 15:42

Ja, kan da se, at der er meget vi kan se på turen mod Lybæk. Det med omrødet som Hjerl Hede er da vist noget vi skal se også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-15 20:06

Og så er der også lige den gratis tur med færgen som ikke rører ved vandet.
Fra det lille cafeteria kan man sidde og nyde de meget meget store skibe som sejler forbi.

https://www.google.dk/#q=rendsburg+br%C3%BCcke

Her er til GPS indstillingen:
Am Kreishafen 28
24768 Rendsburg, Tyskland
Og koordinaterne

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 11-07-15 11:19

Til Eyvind
Den tur tror jeg da vi skal prøve, tak for tippet og oplysningen til GPS.