/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Temperatur nede i jorden - i Thailand
Fra : semmer
Vist : 1599 gange
500 point
Dato : 07-07-15 15:49

Hejsa

Temperaturen er som bekendt 8 gr 2 m nede i jorden
og det er den over hele landet - hele året
om så der er 30 minus eller plus i luften på jorden

Det samme er tilsyneladende tilfældet i Japan

Gælder det samme i de varme lande
i tilfældet her Thailand?

Eller skal man måske længere ned
for at finde de 8 grader?

Mvh - SEM

Tomiko & Svend-Erik Mortensgaard

JapanskeDanmark.dk ApS

www.japansktoilet.dk
www.japanskemoebler.dk
www.japanskte.dk
www.sushikursus.dk
www.japanskedanmark.dk

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-07-15 16:15

Gad vide om det var et spørgsmål eller et reklameindslag for besynderlige hjemmesider omhandlende Japan.

Det med at jordtemperaturen altid er præcis 8 grader, 1 meter nede i jorden i Danmark, er lidt en skrøne. Jeg har ikke målt jordtemperaturen i Tailand, så det bliver et gæt. Nogle steder, f.eks. i Sibirien er der permafrost, dvs. jordtemperaturen er i gennemsnit hen over året under 0 grader, også i 1 meters dybde. Hvis jordtemperaturen nogle steder er under 8 grader, i en meters dybde, så er der nok også steder den er over, det kunne f.eks. være i Tailand. Nogle steder i Japan er klimaet vist ca. lige som i DK, de steder er jordtemperaturen i en meters dybde nok ca. som i dk.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-07-15 18:33

Citat
Det med at jordtemperaturen altid er præcis 8 grader, 1 meter nede i jorden i Danmark, er lidt en skrøne.
Nu står der rent faktisk 2 meter
Citat
Temperaturen er som bekendt 8 gr 2 m nede i jorden

Sommetider kan det være rart bare at svare på det, som bliver spurgt om.

Fortsat varm dag

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-07-15 18:36

Idioten Tommy havde som sædvanlig intet indput til spørgsmålet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-15 18:47

Temperaturen i to meters dybde i dk er IKKE konstant, langtfra. Det er en ret skrækkelig skrøne. I en meter er variationen faktisk så vild som mellem 2 og 17-18 stykker. Lidt mindre i to meter. Stærkt afhængende af nedbør og jordens permabilitet. Længere ned skal du kende lidt til vandbevægelserne for at vide hvad du er oppe mod. Du skal temmelig lang ned, inden temperaturen er nogenlunde konstant. Oplevede selv på Kreta at temperaturen på vandet fra kildevældene i Spili er særdeles kolde, selvom middelhavet pr definition er temmelig varmt. Kender ikke de geologiske forhold i Thailand, men kan forestille mig at Geus gutterne måske ved noget.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-07-15 21:10

Citat
Idioten Tommy havde som sædvanlig intet indput til spørgsmålet.
Nu er det her en pæn tråd, så du slipper for yderligere bemærkninger. Du har allerede en gang gjort dig uheldig bemærket

Slut herfra

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-07-15 21:24

Thailand ligger jo sydligere end både Danmark og Japan,
så jeg gætter på at man skal lidt længere ned for at nå ned på de 8 grader, måske 4-5 meter?

Men hvorfor denne ønskede 8 graders dybde i Thailand?
Selv har jeg her i det kolde forår haft problemer med temperaturen i en brøkdel af denne dybde.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 250 point
Dato : 07-07-15 21:47

Læser du slet ikke indlæggene Svend. 8° skal man meget længere ned end 2 meter for at finde bare nogenlunde konstant. I to meter har solen en del magt, om end noget forsinket i forhold til overfladetemperaturen. At tro at temperaturen er konstant i 2 meters dybde er det rene vrøvl.

At spå om hvordan det er i de varme lande tør jeg slet ikke spå om. Drak sidste år iskoldt kildevand i Spili i 35°varme, hen på sensommeren. Så at forstå hydrogeologien er ikke helt logisk og gennemskueligt. Tror dem der kunne vide noget er lokale, med interesse derfor eller måske nogle af de vidende fra Geus (med udvidede interesser udenfor DK).

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-07-15 21:57

Gennemsnitstemperaturen over et helt et år i DK er et godt udtryk for jordtemperaturen i 2 meters dybde.

I Thailand er gennemsnitstemperaturen over jorden ca. 29 grader - som nok også svarer til temperaturen i 2 meters dybde.
www.holiday-weather.com/bangkok/averages/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-15 16:20

Undskyld, hvis jeg har overset noget,
jeg troede spørgsmålet drejede om i hvilken dybde man har 8 grader i Thailand.

Og ja, jeg er sikker på at man dernede i varmen skal længere ned end vore 2 meter,
jeg tvivler dog på at man i to meters dybde har hele 29 grader i Bangkok?

Og når jeg ikke gættede på dybere end 4-5 meter,
skyldes at man jo længere nede har termisk jordvarme.

Og nu er Thailand jo et stort land, hvor Bangkok ligger i den sydlige del,
måske er der slet ingen dybde dér, som kommer ned på 8 grader,
men nok i den nordlige bjergrige del af Thailand i nærheden af Burma?

Så med de store variationer i Thailands klima og undergrund,
er spørgsmålet faktisk umuligt at besvare...

Godkendelse af svar
Fra : semmer

Dato : 17-07-15 17:49

Tak for svaret 3773 - det er vist dit svar der kommer nærmest

Grunden til at jeg anførte 8 gr i 2 meters dybde, skyldes 3 ting, dels at der ved nybyggeri er krav om at vandrør skal ned i mindst 1,80 (frostsikret), dels at man i f.eks. Mønsted Kalkgruber atid har 8 grader, og derfor ligger der konstant adskillige tons ost fra Arla til lagring. Og endelig, at min kone og jeg i maj var på besøg på "vores" fabrik i Bologna, Italien (i bil) - og på vejen ned holdt en eftermiddags pause i Østrig, og der besøgte en gammel sølvmine, hvor vi på små vogne blev kørt et par kilometer ind i bjerget - og dernede var der også 8 gr året rundt. Jeg har efterfølgende funderet noget over, om det forhold måske er gældende over hele jorden.

I Thailand (200 km NØ af BKK) bor min søn, gift med en thai-lærerinde. De har netop bygget en udlejningsejendom med 14 værelser - og værelserne har naturligt nok ingen radiatorer, men derimod Aircon, og alene de kabler der skal trækkes for at klare al den strøm, koster en kvart bondegård. Der er også en lille butik tilknyttet i den ene ende, og i den er der 5 store køleskabe, som forbruger en forfærdelig mængde strøm. Og "kloge far" kunne så fortælle ham, at han da bare kunne bruge samme system som sommerhusene for 50 år siden, hvor "alle" havde et 2 m dybt hul uden i haven, og her sænkede man en spand ned, indeholdende pålæg, kød, o.s.v.

Den 12. september rejser min kone og jeg på indkøbstur til Vietnam (skal nu til at sælge også bambus-senge), og vender så lige ned omkring Bangkok, og Dennis har glædesstrålende fortalt mig, "så skal vi lave dit kølesystem mens du er her". Så måtte far jo i gang med at finde ud af fakta i virkelighedens verden.

Jeg har i mellemtiden også spurgt hos geologerne, og Jens Stockmarr derfra har svaret meget fyldestgørende på spørgsmålet, et svar som kan koges ned til, at temperaturen i undergrunden (2 til 30M) er nogenlunde som årets gennemsnitstemperatur 2m over jorden. Derfra er dog undtagelser, bl.a. i Japan, p.g.a. de geotermiske forhold, som bl.a. giver de herlige onsen (kildevæld med varmt vand).

I Thailand ligger temperaturen i 2 m dybde på 25-30 grader, og selv i 30 m er der ingen forskel.

Der røg fars "geniale" kølesystem.

Mvh - SEM