/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Meget nemt procent spørgsmål
Fra : Stine95
Vist : 685 gange
49 point
Dato : 30-05-15 18:23

Jeg har et lån i banken og jeg betaler 12% i renter.
Er det om året eller om måneden? Eller er det ikke fuldkommen det samme?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-05-15 18:29

Jeg vil håbe for dig, det er om året, for hvis det var om måneden, så er det tæt på ågerrente.

Det er om året, formentligt beregnet med en fjerdedel hvert kvartal.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-15 20:05

Selv om det helt sikkert er på årsbasis, virker det urimeligt dyrt med vor nuværende lave rente.

Prøv at kontakte andre, konkurerende banker; vi skal i næste uge besøge Nykredit,
hvor vi har billige F1 lån som snart udløber, og de tilbyder nu nærmest nul rente lån...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-05-15 20:24

Som jeg læser ud fra brugernavnet er Stine formentligt omkring 20 år, og derfor et "ubeskrevet blad" i banken, måske derfor den lidt høje renter, formentligt uden sikkerhed.

Dit F1 lån har sikkerhed i en bolig, derfor den lave rente.

Jeg har en kassekredit med en rente på 0,85% p.a., så jeg klager heller ikke.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-15 21:32

Hun er gammel nok til at sår tvivl om en Bagermesters hæderlighed.
Citat
Studerende på RUC på første år.

Og har tilsyneladende intet lært om simpel renteberegning. Ak ja....

M.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 30-05-15 23:41

Åouh, come on, hvor lidt er det tilladt, at vide. Jeg har arbejdet omkring 45 år, og havde håbet, at mine skattepenge mv. havde resulteret i en bedre uddannet ungdom. Trods øgede udgifter til uddannelsesområdet lader det til, at udkommet bliver ringere og ringere. Hold nu kæft, hvor får vi lidt ud af vore anstrengelser.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-15 08:36

Det står i de papirer du får fra banken = kontoudtog, ellers kan du se det ved at bruge din Netbank.

Jeg plejer at kunne huske de tal i hovedet, selv på lån der er over 15 år gamle, det kniber der imod med at huske fra time til time nu omdage.

Citat
og havde håbet, at mine skattepenge mv. havde resulteret i en bedre uddannet ungdom

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-05-15 09:47

Her er grundlag for en ny folketingspolitiker.

(Folketingspolitiker = Akademiker der ikke aner en skid,om det virkelige liv).

M.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 49 point
Dato : 31-05-15 15:46

Synes at visse indlæg er meget nedladende.
"Stine" spørger fordi hun er på usikker grund i netop procentudregning. Vi kan jo ikke være eksperter i alle dicipliner.

Til "Stine"
Hvis du låner 1 krone den 1. januar vil gælden være 1.12 krone den 31. december med en årlig rente på 12%
Hvis du låner 1 krone den 1- januar vil gælden være 3,90 krone den 31. december med en månedlig rente på 12%

Som en anden har sagt, så kig lidt på hvad andre banker kan tilbyde

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-05-15 17:44

Guild læs lige dette spørgsmål,så vil du kunne se,hvem der har startet den nedladne tone.
http://kandu.dk/spg173831.aspx

Som der spørges,så svares der. Ang. hendes medsendte link,som hun tydeligvis ikke engang selv havde læst,kom hun med en direkte usand påstand.

Og stadigvæk: Går man på Universitet,må man da formode at vedkommende har lært de simpleste regneregler.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-15 17:58

Jeg vil ikke være nedladende, og har jo opfordret spørgeren, unge Stine, til at finde billigere lån.

Men dette er da for dumt, hvis man er universites studerende:
>Er det om året eller om måneden? Eller er det ikke fuldkommen det samme?

Selvfølgelig er det ikke det samme, og det ved Stine jo nok også, ved nærmere eftertanke?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-15 19:28

Citat
(Folketingspolitiker = Akademiker der ikke aner en skid,om det virkelige liv).

I min ´ungdom´ og 9 klasse, havde jeg regnet samtlige stykker i bogen 3 md inde i skole året, med under 10% fejl - der fik jeg BALLADE af regnelæreren (ÀLA Lektor Blomme/ Andersen) - jeg blev sendt til skolens Phykolog, da han mente at den var HELT gal med mig - hvad der ikke var = dengang.

At jeg så fik et beskedent 7 tal til skriftlig eksamen kan jeg ikke forstå, da der var mindre end 10% fejl.

Dén skulle altså lige fyres af, har stadig de gamle karakter bøger som til tider bliver kigget igennem, når jeg tænker på unge mennesker og deres skrivning/ forståelse af visse skole-problemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-15 19:29

Citat
Phykolog

Svært ord...

Godkendelse af svar
Fra : Stine95

Dato : 08-06-15 03:14

Tak for svaret Guild.