/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
hjælp til VØ opgave
Fra : esbrablok
Vist : 561 gange
30 point
Dato : 26-05-15 14:33

hej.

jeg skal bruge lidt hjælp til at løse denne opgave.

det drejer som om en opgave i virksomhedsøkonomi.

jeg skal her finde den 2 afledede af denne nytte funktion.

Facit siger.

0.5( 10I)^ -0.5 giver -0.25(10I)^-2/3 når man differentiere den anden gang

jeg kan simpelthen ikke se hvordan det ender med at give det når man differentiere den anden gang.

nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-15 15:36

Nej, ikke hvis du ikke udtrykker dig tydeligere, hvad er opgaven? Den oprindelig ligning??

Og hvorfor kommer du med facit, >når man differentiere den anden gang???

Og skriv så nogle forståelige formler, ( ) er godt nok , også ^, men sæt et par *
og undlad blanke, hvor de ikke er nødvendige...

Er I "Interest" renten og hvad går opgaven ud på????

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 26-05-15 15:49

teksten i dens fulde ordlyd:

Antag at peters nytte funktion er givet ved u(I)= KVROD 10*I, hvor i er indkomsten på 5000.

( der hvor der står KVRO, skal betyde at de 10*I står i kVROD.

vi skal ud fra disse oplysninger forklare om Peter er

risiko avers, Neutral eller loving.

grunden til jeg skriver facist er fordi jeg godt kan udregne de første to "led" men derefter mister jeg tråden.

jeg skrev så facist for at vise hvad det skulle ske.

forstået på den måde at

0.5( 10 I)^-0.5 skalende ud ed at give -0.25(10I)^2/3

jeg kan godt se at 0.5*0.5 giver de 0.25, men hvordan ender den opløftede halve med at give 2/3

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 26-05-15 16:21

skal ende ud med at give

skulle der stå

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-15 16:40

Jeg må give op her, og er nu i tvivl om det er dig eller din lærer der stiller håbløse opgaver?

Er I den variable, hvorfor så hvis i = indkomsten på 5000 kr?

>u(I)= KVROD 10*I, hvor i er indkomsten på 5000.

det ville jeg skrive således: u(i) = sqrt(10*i) = (10*i) ^0.5
du/di = 10*i * (10*i) ^-0.5

er det rigtigt forstået kan vi jo differentiere en gang mere??
Men næppe få dit facit, ikke facist.

Jeg er gammel civil ingeniør, nu senil ingeniør, men jeg har en HD kun godt 30 år gammel,
da brugte vi ikke udtryk som risiko avers, men jeg tror det er noget med at vælge mindste risiko, og hvordan skulle en simpel kvadratrod, men kendt indkomst, kunne gengive dette??

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 26-05-15 19:20

Dette er en opgave jeg er blevet stillet som jeg ikke selv kan løse.

derfor forsøgte jeg herinde.

men hvis du ikke har læst erhvervs-økonomi, kan jeg godt forstå du giver op.

Men tak fordi du forsøgte.

Ps ja det var korrekt forstået, men jo det skulle give det facit jeg skrev. Men kunne bare ikke huske hvad reglen var, og kunne derfor ikke komme frem til 2/3

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 30 point
Dato : 26-05-15 19:57

Nej, du kommer aldrig til 2/3 med det differentiale du har opstillet.

>men hvis du ikke har læst erhvervs-økonomi, kan jeg godt forstå du giver op

Jeg har HD i "næsten" erhvervs-økonomi, før du blev født,
dengang vi kunne økonomisk matematik, og også sandsynligheds regning.

Nu kan de hverken stave, differentiere eller skrive formler korrekt.

Hvis det er et skole eksempel på dagens Danmarks undervisninng i Virksomhedsøkonomi,
så forstår jeg bedre at udlændinge efterhånden overtager de fleste af vore mere krævende jobs.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 26-05-15 21:33

haha det er godt med dig

og jeps det er et eksamens eksempel.

Mon ikke du lærte noget andet for 20 år siden :D

alt bliver snart gjort på en anderledes måde i dag.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 26-05-15 21:40

kan du huske om i havde noget om nyttefunktioner eller forbruger teori som det også hedder.

Jeg staver udmærket. Jeg laver nogle stavefejl, som er " sjuske fejl"

Skriver mens jeg læser op til eksamen, så skriver det hurtigt uden at læse det igennem igen, inden jeg sender det afsted

har lige brugt 2 min og læst mine beskeder igennem.

fejl 1: jeg skriver facist på et tidspunkt, men hvis du kikker i første besked kan du se jeg har stavet det korrekt, ergo en dum skrive fejl.

fejl 2: nytte funktion, skal være et ord: nyttefunktion.

fejl 3: ingen kommaer og punktummer, men dette er også sjusk.

fik 10 og 12 i skriftlig dansk på gymnasiet, når jeg gad.

Godkendelse af svar
Fra : esbrablok

Dato : 02-06-15 20:26

Tak for svaret svendgiversen.