/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hvor meget er håndværkerpriser steget?
Fra : Oldboston
Vist : 756 gange
100 point
Dato : 27-04-15 07:08

Når man får regning fra tømrer eller murer, afregnes håndværkertimerne i dag ofte med ca. 375 til 400 kroner. plus mons. Det kan variere lidt, men i gennemsnit ligger det vel deromkring.
Er der nogen, der kan fortælle, hvilken afregningspris, der var gældende for 15 år siden, altså omkring 1999 til 2000? Jeg ved, at Dansk Byggeri gennem nogle år udarbejdede et håndværkerindeks hver kvartal, men jeg tror, det er ophørt for nogle år siden.

Jeg har brug for en normal timepris for en uddannet håndværker, hvis arbejde faktureres som hvidt arbejde af en momspligtig virksomhed. Mit gæt (men jeg er ikke professionel på håndværk) er, at prisen vel har været omkring 250 til 275 kroner, men er det mon rigtigt? Det skal bruges til nogle beregninger, der helst skal være så¨ korrekte som muligt.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 27-04-15 07:24

snup en polak, der er priserne faldet, og arbejdet er af meget bedre kvalitet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-04-15 08:52

Citat
snup en polak, der er priserne faldet,

Og betal oveni skat for at arbejdsløse danskere kan få overførselsindkomst.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-04-15 11:14

Helt enig, men jeg har ikke brug fore en håndværker, blot for et indekstal eller lignende.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 27-04-15 11:17

Tænker måske du kan spørge hos Danmarks statistik ?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-04-15 11:55

ja, uden tvivl men måske er der en håndværker til stede, som har svaret på tungen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-15 16:22

Jeg er ikke håndværker men har en selvlært murer til kun 300 kr i timen,
ikke sort og incl. moms, det samme betalte jeg for 15 år siden.

Så, da vi fik tilsluttet vore solceller, tog elektrikeren 700 kr i timen og hans lærling 400 kr.

Så der kan næppe opstilles en reel statistik over stigningen?

Og det er vel positivt for os brugere, at østarbejderne holder priserne nede,
mere problematisk, hvem går det ud over??

Og det skal jo kunne betale sig at arbejde...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-04-15 20:26

JA, jeg kan godt se ud fra svarene, at det spørgsmål, jeg egentlig stillede nemt kan besvares, hvis jeg bruger lidt tid på at se hos Danmarks Statistik...eller ringe til dem, for de har jo også servicetelefoner.

M;en samtidig kan jeg se, at østarbejderne på godt og ondt er et meget vigtigere emne. Måske fortjener det en selvstændig diskussion her på kandu. Meget sandt hvad svendgiversen skriver. Jeg kender et vvs-firma, der kun arbejder hvidt, men foruden deres 10 danske vvs-folk, har de to polakker, der nu bor fast i DK, og som arbejder for en meget lavere løn end danskerne. Det firma har fået det til at fungere på en måde, hvor de faglærte accepterer, at de har polske kolleger, kunderne er godt tilfredse, fordi de to polakker kan lave lidt af hvert til en rimelig pris, og det fortaber sig i det dunkle, om polakkerne giver ejeren en sidegevinst. Men de to polakker er i alt fald flinke folk, og efter nogle år i Danmark med familie, kender de også kunderne o g er et godt visitkort for firmaet. Om det er kontroversielt? Ja, uden tvivl, hård kost for LO og fagbevægelsen, og meget lidt forståelse fra det officielle Danmarks side. Men måske skal jeg lægge et andet spørgsmål til den debat......

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-15 20:33

Citat
tog elektrikeren 700 kr i timen og hans lærling 400 kr.

Og hvordan der det så ud? på en regning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-15 20:36

Det værste er de ´Mestre´ der udskiver mere end der er timeløn til.
4 timer på et sted og 5 på et andet + kørsel/ frokost osv = 8 timer oplyst til Skat - men ikke på ´brugerens´ regning.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-04-15 06:00

mig-selvs indlæg minder mig om fortællingen om advokaten, der (men det kunne også havce været revisoren eller håndværkeren), der - i alt for ung en alder - stod ved porten til Himmerige. Sankt Peter var i gang med at tjekke hans papirer, og han siger så: "Der må være sket en fejl, jeg er kun 43". "Et øjeblik", svarer Sankt Peter, der går ind i sit kontor for at kontrollere oplysningerne. Kort efter kommer han tilbage. "Nej, vi tjekker altid tingene grundigt her i firmaet, og vi har undersøgt alt om dig. Det er ikke rigtigt at du er 43". "Se selv her", fortsætter Skt Peter, "her har vi dine timeregnskaber, og vi er grundige - vi har talt sammen, se selv udregningerne her: din alder er nøjagtig 72 1/2 år". Hvad kan man lære af det? Måske at arbejde lidt mindre.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 28-04-15 15:55

Tak for svaret katekismus. Nærmere kommer vi det nok ikke.