/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Nyt pas pga strøget mellemnavn?
Fra : bjarnefilm
Vist : 848 gange
50 point
Dato : 21-04-15 21:22

Jeg har fået strøget mit mellemnavn. Før hed jeg (konstrueret navn) Bjarne Rieland Jensen. Nu hedder jeg Bjarne Jensen. Jeg skal ud og rejse. Skal jeg sørge for at få ændret mit navn i mit pas? Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om et strøget mellemnavn er grund nok til at få et nyt pas.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 21:40

Tvivler på at nogen hænger sig i et mellemnavn, bare andre oplysninger er rigtige.
Men få det rettet til en anden gang.

Mit kørekort er også med mit mellemnavn, som jeg fik slettet for mange år siden, men sikkert ikke lige så vigtigt som et pas.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 60 point
Dato : 21-04-15 21:57

Jeg har også mellemnavnsproblemer i forbindelse med nyt pas.

Problemet er, at i de nye pas er der ikke taget højde for mellemnavne.

Mit mellemnavn, der er meget ualmindeligt, har jeg altid brugt som mit efternavn og altid undladt mit -sen navn.
Altid underskrevet mig kun med mellemnavnet, undtagen når der bliver bedt om fulde navn.

Nu står mit mellemnavn som fornavn.

Jeg bor i udlandet, og det gir mig store problemer.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-04-15 00:11

Det kommer i nogen grad an på hvor du skal hen. Hvis rejsen går til f.eks. USA risikerer du at du ikke kommer med, blot navnet på biletten er stavet en anelse anderledes end i passet. Så for en god ordens skyld, få det lavet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-04-15 07:33

Jeg ville kontakte rette myndighed med spørgsmålet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-15 08:57

bjarnefilm, du skal ringe til Borgerservice i din kommune, der kan du få svar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-15 10:28

Et mellemnavn uden bindestreg er et fornavn................der findes kun et efternavn.

Bjarne Rieland Jensen ............................Jensen er efternavn.

Bjarne Rieland-Jensen..............................Rieland-Jensen er efternavn

Få det tjekket hos borgerservice, for det kan måske give problemer i nogle lande.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-15 10:48

Fra en tilfældig kommune

Citat
Skal jeg have nyt pas, hvis jeg ændrer navn?
Der er ingen krav om at få et nyt pas ved navneændring. Det er dit eget ansvar at undersøge om indrejse i det pågældende land kan give problemer, hvis navnet i passet ikke stemmer overens med din rejsebillet.

http://www.rudersdal.dk/borgerservice_selvbetjening/personlige_forhold/pas_koerekort_id/pas/ofte_stillede_spoergsmaal.aspx

Ring og spørg borgerservice i din kommune.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-15 22:34

En af vore venner i rejse branchen, har lige bestilt en rejse for min kone
og hendes veninde til Gran Canaria...

Og hun udbad sig de helt eksakte data i både min kone og hendes venindes pas.
Så ikke noget med at snyde, se at få både nyt pas og billet bestilling til være helt ens.

Og så er du jo så heldig, hverken at have æ, ø eller å, i dit oprindelige og nye navn.
God rejse...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-04-15 06:54

Få det rettet, inden du tager udenlands. Det er nemmest og billigst for dig, at få det lavet med det samme. Koster "kun" Kr.625,00, intet imod at få aflyst en planlagt tur.

Skækeksempel fra den virkelige verden:

En tidligere kollega skulle i forbindelse med arbejdet, en tur til Rusland. Her kræves Visa i passet, som udstedes af den Russiske ambassade i København. Hun fik visa'et, og tog flyveren til Moskva.
Her blev hun nægtet adgang i paskontrollen, og måtte tage flyveren tilbage til København igen.
Grunden var at den Russiske ambassade havde skrevet et enkelt tal forkert i hendes fødselsdato, i visa'et, i forhold til passet. Hun var stort set uskyldig, men havde dog glemt at kontrollere det udstedte visa, men nok til en aflyst tur !!!

Så sørg altid for, at alt i passet er korrekt. Alt andet risikere at give bøvl, på destinationen.

PS: En navneændring, som er helt efter bogen, kan sagtens give bøvl senere.

MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-15 14:12

Mit skræk eksempel, også fra Moskva, er næsten lige så godt.

Jeg rejste sammen med min nu afdøde kone til Japan, med ophold i Moskva,
min kone var allerede på det tidspunkt syg og havde ændret udseende,
og en meget ung russisk kontrollant med en meget stor kasket troede ikke på at det var hende.

Og hvad værre var, i hendes pas stod der håndskrevet på dansk:
"Rettet af politimesteren i Sønderborg".

Vi havde fået navneforandring, jeg hed oprindelig Andersen til efternavn,
og Giversen, som vi begge blev kaldt, var så kun mit mellemnavn, og så ikke min kones.

Men hvor dum kan man, politiet og også vi, være...

Kun fordi vi begge havde et nyt korrekt visum og en mere erfaren kontrollant blev tilkaldt,
lykkedes det os at få tilladelsetil at flyve videre til Tokio.

På hjemvejen, hvor vi ikke havde visum til igen at se Mosva, blev vi næsten indespærret,
så jeg gentager, sørg for at få et nyt gyldigt pas med dit helt rigtige nye navn, det samme
på billetten, og på et muligt krævet visum...

God tryg tur og også sikker retur.

det sikre russiske flyselskab,
Oeroflot,

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 06-05-15 23:43

Tak for svaret frieda.