/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe?
Fra : mig-selv
Vist : 610 gange
100 point
Dato : 03-03-15 01:11

Sad lige og så filmen (Frygtelig ulykkelig) og så lige dette:
http://spic.dk/index.php?view=8261425341140
Er det ikke en ´ude del´ til en luft-varmepumpe? som sidder indvendigt på hans kontor..

Og hvordan i alverden kan/ vil dét virke i en almindelig stue.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-03-15 01:17
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-15 11:53

Jo det er normalt dem som sidder udvendigt.

Det er bare et spørgsmål om hvilken vej kølemidlet bevæger sig i systemet.

Kølelegeme > kompressor > varmeafgivelse

Omgivelserne køles ned > kompressor varmer kølemidlet op > varmen afgives omgivelserne.

Jeg tror at vi ser på køledelen på billedet - altså kraftig airkondition.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-15 16:00

Sådan nogen har de overalt hvor der sløses med energien. Som eyvind skriver, er det en aircondition-sag, der som regel køler inde og varmer udeluften endnu mere op. Og det er ganske rigtigt en luft-luft varmepumpe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-03-15 19:36

Det jeg tænkte på, hvordan ville sådan en opbygning virke? angående varme/ ikke køling.

Har selv en luft/luft der ikke vil give inde varme før temp er omkring 5-10* og så kunne muligheden måske være at flytte ude-delen indenfor? i ´varmen´.. bare en tanke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-15 19:51

Ideen med en varmepumpe / køleanlæg er det samme.

Man bruger et kølemiddel som har en god evne til at opsuge varme når midlet er i undertryk og kommer af med varmen når midlet er i overtryk

Når kompressoren sætter trykket op vil midlet afgive varme og altså komme af med den varme / energi som blev opsamlet da midlet var i undertryk.

Varme vil som regel bevæge sig til et koldere sted.

Inde i et køleskab er kølefladens indhold i undertryk så "varmen" i skabet søger derhen og transporteres gennem kompressoren til kondensatoren som så er varm grundet det højere tryk.

Så det er bare at anbringe køleflade og varmeafgiveren det sted hvor det skal bruges.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-15 19:55

Citat
så kunne muligheden måske være at flytte ude-delen indenfor? i ´varmen´.. bare en tanke.

Jeg har haft en varmepumpe kørende og det var en luft til vand type.
Køledelen trak luften ned fra loftet som jo er lidt varmere end udeluften.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-03-15 20:26

Tror jeg bygger en isoleret ´hytte´ til den og ser hvad der sker med den.

Bare mærkeligt at den pludseligt holdt op med at virke, den virkede ellers helt ned til minus 10* de første mange år, men nu vil den intet og teknikere kan ingen fejl finde.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 03-03-15 20:27

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-15 07:31

Fejl muligheder:
Mængden af kølemiddel ( for meget / for lidt )
Slidt kompressor
Ventiler ude af trit
Tilstoppet køleflade
Tilstoppet "varme flade"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-15 07:57

Teknikeren fandt ingen fejl.

Ved du forresten om man kan bruge en yderdel fra et andet anlæg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-15 09:35

Det er rigtig længe siden jeg arbejdede med køleteknik.

Men det kan blive et problem med kølemiddel/kompressorolien hvis det ikke er den samme type.
I øvrigt kræver det tomsugning før påfyldning, når anlægget er samlet.

Som sagt er det længe siden ..............................da man brugte freon.

Kommentar
Fra : kølemekanikeren

Dato : 21-01-16 19:49

Eyvind - Du skal nok læse lidt op på din køleteori.
Et kølemiddel, er et stof der har et normalkogepunkt som regel langt nede i graderne. Og i et køleanlæg udnytter man den trykforskel der er over en termoventil, til at køle. Når kølemidlet passere termoventilen, sker der et trykfald, der helst ikke skal være over 10 barA. Som gør at kølemidlet koger, og derved optager varme. Huske køgepunktet for eks. ammoniak er -33C.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-16 21:11

Jammen dog .............................jeg ved heller ikke hvad en "kølemekaniker" er for noget.

Begrebet køletekniker og kølemontør kender jeg godt.

Jeg tror ikke "mig-selv" kører med ammoniak - så det behøver jeg ikke at huske på.

Hvis jeg er heldig, kan jeg måske tegne et entalpi diagram, den dag i dag, som jeg gætter på at de stadig lærer ud på Jagtvej. (maskinmester skolen i kbh.)

Kommentar
Fra : kølemekanikeren

Dato : 22-01-16 16:26

Kølemekaniker - Gæt engang, ham der laver dit køleanlæg, når det er gået i stykker, ligesom automekanikeren, laver din bil.

Men vi tager den lige:

"Man bruger et kølemiddel som har en god evne til at opsuge varme når midlet er i undertryk"
Nej, det koger. Deraf normalkogepunkt. Og det kører ikke i undertryk, hverfald ikke på en VP, på dit køleskab med R600a gør det.

"og kommer af med varmen når midlet er i overtryk"
Nej vi kondenserer det, fjerner varmen med en ventilator, deraf underkøling, hvor vi fjerner den tilførte varme fra fordamper og kompressor. kølemidlet kan slet ikke være en vædske ved lave tryk, med mindre det er ekstremt koldt.

"Når kompressoren sætter trykket op vil midlet afgive varme og altså komme af med den varme / energi som blev opsamlet da midlet var i undertryk."
Næsten.

"Varme vil som regel bevæge sig til et koldere sted."
Korrekt.

"Inde i et køleskab er kølefladens indhold i undertryk så "varmen" i skabet søger derhen og transporteres gennem kompressoren til kondensatoren som så er varm grundet det højere tryk."
Kompressoren holder bare et konstant sugetryk, det som bestemmer din fordampningstemperatur.

Og til den med en VP der kun virker ved 5-10C, den mangler nok en lille opfylder. Sæt den til køling på max. Put manometer på sugesiden (det store rør), og snaps den op. Varmepumper er kildne med størrelsen på fyldningen, så en tomsugning, evakuering, og påfyldning. Skulle kunne gøre det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-16 17:09

Er du ved at læse op fra en bog eller lignende.

Ps Ham der laver min bil hedder en køletekniker.

Kommentar
Fra : kølemekanikeren

Dato : 22-01-16 19:24

Du får ret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-16 20:02

Nåe ja - han laver min air Conditions