/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gæld i Sverige
Fra : pabloj
Vist : 623 gange
300 point
Dato : 20-02-15 17:46

Jeg har et familiemedlem, der sammen med en dame havde købt hus i Sverige.
De gik så fra hinanden og måtte sælge huset med underskud.
Han flyttede til Danmark og hun blev i Sverige. Det gik godt et stykke tid, så kom der nogle problemer, nu snakker de ikke sammen og han holdt op med at betale. Han betalte ellers til hende og så ordnede hun det.
Nu har han fået en indkaldelse til en svensk Rigsrätt, det er nok det samme som fogedretten. Jeg sendte en e-mail, med indskannet fuldmagt, og spurgte om ikke de kunne oversætte det til dansk. De svarede tilbage at en fuldmagt skulle være original! Og ifølge en eller anden paragraf skal sproget være svensk i Rigsrätten.
Så spørgsmålet er : Hvad de kan gøre for at få ham til at møde op i Sverige? Har de andre muligheder end at sende til et inkassofirma i Danmark?

Jes

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-02-15 19:01

Forelæg det evt. for en advokat.
http://www.ret-raad.dk/Offices/Hillerod/About.aspx

Som en del af den landsdækkende Ret&Råd-kæde med mere end 40 kontorer har vi desuden et stort netværk at trække på, og kan tilbyde full service rådgivning på højeste niveau, uanset hvilken del af landet, din sag måtte vedrøre.

Du er altid velkommen til at kontakte os for en gratis og uforpligtende drøftelse af din sag.
Vi glæder os til at hjælpe dig!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-15 19:06

Citat
Så spørgsmålet er : Hvad de kan gøre for at få ham til at møde op i Sverige? Har de andre muligheder end at sende til et inkassofirma i Danmark?

Mig bekendt gælder samme regler som i DK da vi er medlem af Nordisk Union.
Så Sverige har sikkert lige meget krav på at få vedkommende ´udleveret´ til retsforfølgelse som en Dansk ret har.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-02-15 21:23

De har vel mulighed for at bede det danske politi om at sikre at han møder op til en evt. retssag.

Du vil ikke kunne forlange at få noget skrevet på dansk, det må du selv sørge for at få oversat.

Ved en evt. retssag i Sverige skal det være en af landets advokater der har sagen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-02-15 21:48

Vil det sige at han kan anholdes og overføres til Sverige til fremstilling i fogedretten?
Det er nu lidt mærkeligt at den svenske Handelsbanken ikke giver sagen til den danske afdeling af dem.

Jes

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-02-15 21:55

Hvorfor det?

Gælden er i Sverige, og i de papirer, der er underskrevet står der uden tvivl hvor værneting (retsstedet) er, og det er uden tvivl i Sverige.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-15 12:32

Citat
Vil det sige at han kan anholdes og overføres til Sverige til fremstilling i fogedretten
Nu ved du jo ikke om det er en fogedsag eller en retssag.

Han bliver nok ikke anholdt men tilbageholdt til hans medvirken til sagen. Og det jo selvforskyldt når han er stoppet med betaling. Han kunne vel selv indgå i en aftale med den svenske Handelsbank ????

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-02-15 17:26

pabloj,
Med mine danske "briller", må du lige forklare:

"Solgte med underskud"
"Han betalte til hende"

Hvad var det han betalte?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-02-15 17:56

Gælden er i Handelsbanken i Sverige. Den havde lånt dem pengene til finansering.
Hun blev boende i Sverige, han gav så hende pengene så hun ordnede betalingen, der var også hendes del af lånet. Svenskerne ville ikke dele lånet op.
Hun er i mellemtiden flyttet til Danmark.
Han skal selvfølgelig betale gælden, men det der undrer mig, er om fogedretten i Sverige har nogen myndighed i Danmark.
Det ville være noget nemmere hvis Handelsbanken lod den danske afdeling klare det.

Jes

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-02-15 18:04

Det er yderst ligegyldigt, hvad du mener.

Læs mit tidligere indlæg igen. Det er det, der er afgørende.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-02-15 19:01

Bille1948, det er jeg med på, men hvis ingen af parterne møder op i Sverige, hvad sker der så?

Jes

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-02-15 19:03

Så får de bare en udeblivelsesdom, og det bliver det ikke billigere af.

Og de har ikke haft mulighed for at ytre sig.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-02-15 19:10

pabloj,

Læs nu hvad Bille1948 skriver!! En underskrift er en UNDERSKRIFT. At man så efterfølgende fortryder, er en helt anden sag.

Betal nu og få sagen lukket INDEN der påløber ekstra omkostninger, der kan nemlig blive MANGE penge!

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 300 point
Dato : 22-02-15 11:17

Citat
men det der undrer mig, er om fogedretten i Sverige har nogen myndighed i Danmark.
De har ingen myndighed i DK men det har det danske politi/retsvæsen og der er regler for hvordan landene indbyrdes kan hjælpe hinanden med at lade retfærdighed ske fyldest.

Du skal se i øjnene at du selv ved for lidt til at råde dit familiemedlem, han risikerer bare at komme længere ud og det er vel ikke meningen. Lad en advokat se på det.....det er den bedste hjælp du kan yde ham.

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 22-02-15 23:03

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-02-15 23:17

Det var jo det, jeg skrev til dig