/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Sygdom
Fra : mig-selv
Vist : 769 gange
100 point
Dato : 21-01-15 18:48

Hvad i alverden er dette? den sorte Tetra har tabt den ene finne - og organet blevet sort, det er kommet på få dage..
http://postimg.org/gallery/86unv0cc/

De har PT fået en gang Atemon, for at forebygge smitte - men tror desværre jeg skal til at aflive fisk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-15 18:50

Kan også hentes her som SWF fil:
https://www.dropbox.com/s/lh4d5b7u0k7nkcu/123.swf?dl=0

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-01-15 21:14

Ligner hale og finneråd, men er vanskeligt at afgøre ud fra billederne.
Prøv at se her.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://eekers.paper-tigers.org/fishnthings/just_diseases.html&prev=search

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-15 21:39

Dit problem kan skyldes mange ting...

En af årsagerne kan være at, fiskne er "stresset" fordi vandkvaliteten er bleven dårlige på grund af overfodring, eller fordi du har for mange fisk i akvariet. (tilføjet nye fisk)

I dit tilfælde vil jeg forslå at du udskifter 50% af vandet med nyt og sætter Temperatur på 26°C for at slå de sidste bakterierne ihjel. PH værdien skal ligge mellem:5.0 - 7.0

Hvis dine fisk bor i Saltvand vs ferskvandsfisk.
Saltindholdet skal vise et sted mellem 1,026 og 1,030, så har du den rette blanding af vand og salt.
For at få vist saltindholdet kan en salinitets måler købes for ca. 50 kroner og salt for ca 70.kr (2.kg)

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-01-15 21:57

Ps... Glemte at sige at temperatur skal gradvis stige op til 26°C
Lad temperatur stige 1°C pr. time/2 timer... indtil du når 26°C

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-15 21:37

Tak for tiltale: har skiftet osv, nu må tiden vise om det hjalp/ hjælper.

Havde godt nok lagt mærke til et par fiskene for flere år siden (sværdragere) havde det lidt mærkeligt engang imellem, men det gik altid væk ved vandskift, men syntes allerede NU, at der er bedring at skue = de er mere livlige?.

Har nu ellers altid skiftet vand MIN 50% + renset filter hver uge, men på det sidste måske et par uger imellem.. samt de har fået nyt foder - tørret orm og andet godt, som måske har været med til at forværre det hele = og måske der har været sygdom i foderet.

Og det med at give fisk medicin? er vist et blandet spørgsmål, jeg giver mine lidt salt + atemon, og planter får lidt gødning..

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-15 21:51

Tak for svaret McBobo.
NB; PH kan jeg ikke få under 7 hos mig - men den ligger trods alt konstant