/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Fylde to flasker
Fra : BL14
Vist : 606 gange
100 point
Dato : 13-12-14 10:45

Jeg vil høre hvordan der er:
Hvis jeg har to flasker lige store (f.ek 20 l 0g 20 l) med en gas art og slutter dem sammen så vil det fordele sig det samme i begge flasker. Men hvis man nu har en 20 l og en på f.ek 6 l hvordan vil det så fordele sig. Jeg vil godt fra bede mig dem der siger hvad de mener det er. Jeg er kun interesseret i kolde fakta Der må være en formel for det
mvh Troels

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-14 13:44

Du glemmer at beskrive begyndelses betingelserne, inden de to beholdere forbindes,
men det ret ligegyldig her, efter af de er forbundet får de hurtigt samme tryk,
og vulumen og dermed masse for fordeler sig som som 20 : 6, forudsat samme temperatur.

Der findes en formel p*v = n*R*T , men den behøver du ikke at bruge i dit kortsluttede tilfælde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-14 14:12

Da du efterlyser en formel, får du så lige den ovennævnte for gasarter:

http://da.wikipedia.org/wiki/Partialtryk

Som nævnt behøver du ikke at bruge den, men hvis situationen i de to beholdere er forskellige,
inden de forbindes, kan der uddrages mange konklusioner ud fra denne formel...

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 13-12-14 16:37

Man skal gå ud fra den mindste flaske er tom

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 13-12-14 16:41

20 : 6 vil det sige en 6 l flaske vil blive næsten fyldt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-14 16:48

Hvis den mindste flaske er tom vil fordelingen stadig være 20 til 6,
men trykket i det samlede volumen vil være 20/26 dele at det oprindelige tryk i den store flaske,
forudsat at temperaturen holdes konstant, ifølge formlen p = n *R *T/v.

Godkendelse af svar
Fra : BL14

Dato : 13-12-14 16:54

Tak for svaret svendgiversen.