/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Menu?
Fra : NielsPT
Vist : 516 gange
45 point
Dato : 17-06-03 11:12

Hejsa gruppe..

Jeg er ny inden for HTML-kodning..
Jeg sidder og prøve/leger lidt med en hjemmeside, men er relativt hurtigt gået i stå
Hvordan laver man en menubar (kan man kalde det det?) ude i venstre side, som så, hvis et link aktiveres, åbner en ny side på resten af siden?? ...nogen der forstod det?
Altså en menubar, som virker efter samme princip som den her på kandu.dk

Jeg vil endvidere også gerne have en menubar på en linie eller to nederst på siden, som indeholder de same links.. men hvodan?

Puuha.. det er svært det her HTML-noget..

mvh Niels

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 17-06-03 11:31

ps:

Jeg vil ikke så gerne have en masse links til menuer der allerede ER lavet, og som man så kan downloade..
Hellere grundprincippet i en menu, så jeg selv derefter selv kan arbejde videre..

mvh Niels

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 17-06-03 11:40

du må lige fortælle lidt mere om den måde linket skal åbne på

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 17-06-03 11:42

http://www.kandu.dk er det en alm menu der går hen til en side over efter den trækker infomationer ud fra en database.

Den side du lave hvad er den til?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-03 11:47

Prøv nogle online kurser i HTML. Ofte er der eksempler på menusystemer. Grundlæggende laver du nogle links til de HTML sider du vil have vist. Det er menuen! Hvordan den skal præsenteres og pladseres på siden handler om layout. Du kan bruge tabeller, maps, frames, iframes, CSS, javascript, java, flash og forskellige grafiske repræsentationer af din menu. Så det er meget, du spørger om, men her er et par links:

http://echoecho.com/dk
http://html.dk
http://www.w3schools.com
http://javascriptkit.com

Ja, det er en svær en den HTML

<MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 17-06-03 11:49

Min side er føst og fremmest bare for at prøve at lave noget..

Måden linket skal åbne på, er sådan set lige meget.. Altså der må gerne være en effekt, når man kører musen henover. Men når man så trykker, så skal resten af siden (altså alt hvad der ikke er menu) - ændre sig..

Skriv hvis der er mere, jeg er godt klar over, at jeg ikke er verdensmester, inden for dette område

mvh Niels

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 17-06-03 12:17

Det kan laves på flere måder

1. Et link der åbenes via en iframes der nok er den lette måde, men nok ikke den bedste måde, da en søgning på en søgemaskine ville finde siderne men ikke menuen.

2. Man laver en menu og gengiver det hele ved hver side.

Skal du have andre måder at gøre det på så skal du programmer i andre sprog.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 17-06-03 12:21

ok
"2. Man laver en menu og gengiver det hele ved hver side."
-Hvordan gør man så det?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-06-03 12:37

NielsPT

Hvilket program bruger du til at lave din hjemmeside?? og er det "bare" en hjemmeside du vil prøve at lave eller vil du lære at bruge HTML koder??

// Toupie

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 17-06-03 12:41

Du lave hele din side uden noget som helst kun en menu og dit design og derefter kan du indsætte din tekst, billeder eller hvad det skulle være og give hver side et navn. Der er den fordel ved dette at du altid ville få de samme side og brugeren vil kunne finde rundt. Du kan se min side som er laver i ren html og med gengivelse af menu her Http://www.danskemedia.dk

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 17-06-03 12:46

Toupi:

jeg har både FP og DreamWeaver..
Og ja, jeg vil lære at bruge HTML-koder

mvh Niels

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-06-03 12:53

NielsPT

Oki, så blander jeg mig bare lige så stille og roligt uden om denne tråd....har forlængst opgivet kun at bruge HTML-koder

....men held og lykke med projektet

// Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-06-03 14:42

Er det sådan du vil have det.
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/
Den er lavet i Front Page med en rammeside
Du kan få opskriften hvis du vil have det.
Emesen.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 17-06-03 14:57

hej emesen
kan ikke få dit link til at virke..

mvh Niels

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-06-03 19:58

Det er denne her.
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/
Jeg håber ikke den har været "nede" igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-06-03 22:01

Eller prøv http://www.hirsenet.dk
og hop til hirsebakken.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 45 point
Dato : 18-06-03 07:48

xixworld -> Der skam mange andre muliheder end dem du nævner.
nielsPT -> Ok. Som jeg forstår dig er du ude efter en side med frames.

eks.

<FRAMESET BORDER="0" cols="128,*" frameborder="0">
<FRAME NAME="Left" SRC="din_menu_side.htm" MARGINHEIGHT="0" MARGINWIDTH="0" SCROLLING="AUTO" NORESIZE>
<FRAME NAME="Right" SRC="din_start_side.htm" MARGINHEIGHT="0" MARGINWIDTH="0" SCROLLING="AUTO" NORESIZE>
<NOFRAMES>
<BODY>
Your Browser doesn't support Frames !
</BODY>
</NOFRAMES>
</FRAMESET>

Dette lægger du i en fil der hedder index.html.
Til at begynde med kan du lade din_start_side.htm stå tom:

<html><head><title>START</title></head><body></body></html>

din_menu_side.htm vil du jo selv kode men, lidt hjælp ska' du ha:

<html><head><title>MENU</title></head><body><a href="http://dmi.dk" target="Right">Danmarks Meteorologiske Institut</a></body></html>

Prøv det og Vupti....

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-03 07:56

Ups... glemte jeg at sige: Du skal selvfølgelig have <html><head><title> osv. i din index.html også.

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 18-06-03 13:45

Tak for svaret molokyle.
Jeg vil prøve det!!

mvh Niels

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-03 19:03

Velbekomme;

Kø på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-03 19:04

Øeh... --> Klø på, selvfølgelig.