/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hjemmegruppe med 2 routere
Fra : o.v.n.
Vist : 713 gange
500 point
Dato : 31-08-14 23:56

Hej nu har jeg fået et problem med hjemmegruppe på mine 2 Windows 8.1 computere
Jeg har en router på kontoret hvor den stationære er koblet på med kabel og nu har jeg sat en router til i stuen som den bærbare kobler på trådløst og smart TV + satellit boks er på med kabel.
Jeg kan ikke bruge hjemmegruppe med den opsætning, kan det lade sig gøre at ændre et eller andet i den ene router? Og hvad skal ændres?
Hvis begge computere er forbundet til den samme router er der ingen problemer
Ide'en med 2 routere er for at koble både mit smart TV og satellit boksen på internettet med 1 kabel som går fra routeren på kontoret (det vil være ret besværligt at trække et 8 meter langt kabel mere)
Og for at bruge smart TV til at afspille billeder og video klip trådløst fra den bærbare er jeg nødt til at koble på den samme router som smart TV er på.
Eller er jeg?
Hvis der noget som jeg skal forklare nærmere, så spørg i stedet for at skrive noget som jeg ikke kan bruge til noget - TAK

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-09-14 03:23

1. Du skal kun Bruge En router på samme netværk (2 router på samme netværk giver kun problemer)
Den ene router skal hvis mulig bruges som repeater (se under opsætning på din router)

Dvs internet ind, router, kabel ud./ kabel ind i repeater så er. Det hele samme netværk

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-09-14 10:53

Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre - med 2 seperate netværk som du beskriver .
Skal det deles via Hjemmegruppe - skal der KUN være et netværk - og ikke 2 som du har PT med 2 routere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-14 11:46

Kan nummer 2 router indstilles så den er en switch og ikke en router?
Er der en anden måde at dele det kabel som går fra router et ud til 2 enheder?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-09-14 12:17

Du kan sagtens indstille Router 2 Som Switch / AP - Men der skal reelt kun være en Router ( Gateway udaf til )
Så skal du koble dem sammen via et kabel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-14 12:55

Citat
Du kan sagtens indstille Router 2 Som Switch / AP
hvordan gør jeg? Router 2 er en D-Link DI 524UP
De 2 enheder TV og TV boks fra satellit er forbundet med kabel til router 2 og der er kabel mellem router 1 og 2,
jeg kan godt slå den trådløse radio fra, men vil ikke ikke før jeg har fået det andet til at virke så jeg kan streame trådløst fra den bærbare gennem router 1 og videre til router 2 som ikke skal være en router men kun skal dele forbindelsen (switch) mellem TV og TV boks

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-14 12:57

Jeg er fraværende fra nu og indtil efter midnat, men det skal endelig ikke forhindre jer i at komme med svaret på mit problem

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-09-14 13:30

Du kan ikke lave hjemmenetværk gennem en router.

Ordet router er frygtelig misbrugt , også af salgsfolkene.
Det du skal bruge til det trådløse er ikke en router men et accesspunkt. Det er foruden et modemog en switch indeholdt i det som ofte bliver kaldt en trådløs router.

I den router ,du har i stuen skal du slå routerfunktionen fra. og beholde switch og accesspunkt.
Læs i brugsanvisningen hvordan.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 500 point
Dato : 01-09-14 21:17

Citat
og der er kabel mellem router 1 og 2,

Ok så er det ikke helt umuligt

Først lidt teori.

Det du skal have på dit netværk er:
1 stk. DHCP server, det er den der deler ip adresser ud
1 stk. NAT, det er den der oversætter mellem LAN og WAN
2 stk. switch, til kablet net (og til at forbinde de to routere)
2 stk. AP, til trådløse enheder

Dit problem lige nu er at du har 2 stk. NAT
Det er nemt at slippe af med den ene NAT men det giver desværre nye problemer hvis ikke du gør følgende ting:
I den router der kun skal fungere som AP skal du deaktivere DHCP
Når DHCP er deaktiveret skal du tage strømkablet ud, flytte netkablet der kommer fra router 1 over i LAN porten i router 2 og så sætte strømkablet i igen.

Du har nu fået router 2 til at opføre sig som et AP
Alle ip kommer fra router 1, alt NAT foregår i router 1
Alle kan tale med alle uanset hvilken router de er koblet til, om det er kablet eller trådløst.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-09-14 21:51

Glemte da lige en vigtig ting, wifi.

Sørg for at wifi på begge routere har samme SSID og samme kode men FORSKELLIGE kanaler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-14 01:45

Tak det vil jeg forsøge, jeg håber i holder øje med spørgsmålet, det er nemlig ikke sikkert at jeg får tid før til weekenden, arbejdet både det lønnede og mit fritidslandbrug tager en voldsomt indhug i fritiden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-14 01:48

Citat
Sørg for at wifi på begge routere har samme SSID og samme kode men FORSKELLIGE kanaler
vil det sige at jeg godt kan lade trådløs være tændt på router/AP 2?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-09-14 20:09

Citat
vil det sige at jeg godt kan lade trådløs være tændt på router/AP 2?

Ja da, det vil da være dumt ikke at udnytte at der er 2 stk. ap placeret 2 forskellige steder i huset, det giver jo meget bedre dækning

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-14 01:05

Tak for svaret EXTERMINATOR. Super vejledning det virker som jeg ønsker