/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Forstærke akvarie glas
Fra : mig-selv
Vist : 719 gange
500 point
Dato : 29-08-14 23:18

Har tidligere spugt om en ´glas-skade´.
https://www.dropbox.com/s/j9hapsm50gofttw/SAM_0161.JPG
-----
Nu er spørgsmålet? kan jeg forstærke selve ruden/ glasset?
Altså hvis det skulle sprænge - flere 1000 dele - en revne betyder intet, men et flere hundrede liter på gulvet = KATASTROFE - på få sekunder.

Har haft vand i dét og stået rystet med baljen, uden problemer

Kan jeg lime en/ flere metal stænger/ plade bag på ruden, for at undgå dette?
Som skrevet gør det intet hvis den bare revner/ smider lidt vand = tid til at tænke/ ringe osv

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 510 point
Dato : 29-08-14 23:46

Det vil nok ikke blive pænt, men min umiddelbare tanke er, at du kan lime en ekstra glas-plade ovenpå den der er revnet, samme størrelse, lime med silicone. På samme måde som når man limer en glas-plade i bunden af et gammel akvarie hvor bunden er af jern eller er utæt.
Bagefter kan grim-heden evt. dækkes med en akvarie-baggrund, købt i metermål.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-14 00:04

Skulle have nævnt at det er ´bagruden´ der har en fejl og i bunden = 600 liters.
Og - den er IKKE revnet, men bare en såkaldt FOREBYGGELSE mod fremtidige skader? af en mulig skade der allerede er dér = skaden er ca 10 cm (manglede lige NUM LOCK)

Og så kunne jeg ellers tænke mig at såan en gang klister vil se grimt ud
Men som skrevet, bare HELE ruden ikke ryger en tur = men bare står og drypper vand, så man kan redde et og andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-14 00:04

Citat
der har en fejl og i bunden

der har en fejl og ikke i bunden

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-08-14 00:35

Citat
Nu er spørgsmålet? kan jeg forstærke selve ruden/ glasset?
Altså hvis det skulle sprænge - flere 1000 dele - en revne betyder intet, men et flere hundrede liter på gulvet = KATASTROFE - på få sekunder.

En rude i et akvarie springer ikke i flere 1000 dele af sig selv, så skal du da smide/vælte noget ind i det for at det kan sker.
Er der en revne i glasset kan du tætne den med silikonelim det der er beregnet til at lime glas med og bruges til akvarie, ved at trække en tynd stribe over revnen (glasset skal rengøres først) så er det 100% tæt.
Hvis det er et ældre akvarie med kittet ruder, så fug det med silikone i alle samlingerne indvendig så får du heller ikke problemer med at det pludselig bliver utæt der.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-08-14 01:23

Ja, det vil ikke være pænt, men hvis det er bagsiden kan det dækkes med en baggrund.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-09-14 10:19

Kan det betale sig at lappe?
Det tager da vist næsten lige så lang tid som at skære ruden fri og isætte nyt glas!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-14 10:58

Citat
Kan det betale sig at lappe?

Der skal ikke lappes = men forebygges.
Og JO, det tager lang tid at skifte en rude, da aluminiums kanterne skal afmonteres/ renses af og sættes på plads igen.
Hvor imod det ville være nemmere bare klistre et eller andet på bagsiden.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-09-14 11:45

Citat
Der skal ikke lappes = men forebygges.
Ved at lime/trække en streg silikonelim over revnen lapper du revnen og fore bygger at det ikke revner mere, med mindre at det er skævt i rammen så glasset er i spænd, så vil det revne videre.
Citat
Og JO, det tager lang tid at skifte en rude, da aluminiums kanterne skal afmonteres/ renses af og sættes på plads igen.
Hvor imod det ville være nemmere bare klistre et eller andet på bagsiden.
Du kan sagtens lime et stykke glas fast over revnen med silikonelim så det holder, og så bygge en indvendig baggrund op som skjuler det, eller sætte nogle planter der.
Du kan også sætte en baggrundsfilm på indvendig og lime et helt nyt tykke glas på indvendig på det der er der som går helt ud til rammen - 4 mm. til silikonefuge hele vejen rundt, så skal du ikke døje med at skifte/fjerne det gamle glas

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-09-14 21:50

Måske kan du bruge noget fra denne tråd: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=696688

Ud fra det jeg kan læse i tråden i linket, så kan det være sin sag, at skifte glas i et akvastabil-akvarie.

Du har ikke skrevet noget om hvad akvarie-rammen er lavet af, så vidt jeg husker kan det godt lade sig gøre, at skifte et enkelt glas i de gamle akvarier med stål-kant.

Om du kalder det lapning eller forebyggelse er vel underordnet, jeg ville få lavet en glas-plade der har samme mål, som den glas-side der er skader på, og så lime den ovenpå den gamle glas-side, så der bliver 2 lag glas.
"Grimheden" vil kunne gemmes enten af en indvendig bagbeklædning (købt i metermål) eller nogle planter, f.eks. valisneria og hammerslået: http://www.petworld.dk/tropica-vallisneria-americanagigantea og http://www.petworld.dk/tropica-aponogeton-longiplumulosus

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-14 18:50

Havde tænkt mig at male bag-ruden, og give det engang gaffa tape..

Og jeg kunne sagtens lime en ny rude i indvendigt/ oven på den gamle, men jeg kan ikke køre på 2 hjul med sådan en genstand, og transport vil koste det ´hvide´ ud af tegnebogen.

Men som skrevet er det KUN en sikkerheds ordning, og akvariet er testet = video kommer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-14 19:48

Påfylding kan sés her, og det får på et tidspunkt en rimelg stor rystetur:
https://www.dropbox.com/s/24ow8fsx2er6q2q/222555H22DV_0025.mp4?dl=0

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-09-14 20:01

Køb en tube silikonelim, rens glasset udvendig efter fore skrifterne og fug over revnen, der skal ikke bruges ret meget for at forebygge at der ikke kommer vand ud, ca. 5 mm. i bredden og 1 mm. i højden over revnen er nok til at du ikke skal bekymre om det lægger vand.

http://eshop.silvan.dk/vare/bostik-silikone-glas

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-09-14 20:05

Søg inspiration her
http://youtu.be/NQbMSTK26oc

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-14 20:25

FOR 117`gang, der er ikke revner....MEN FOREBYGGELSE af DET

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-14 20:29

Citat
Køb en tube silikonelim, rens glasset udvendig efter fore skrifterne og fug over revnen,

OK, selv jeg kan ikke se skriften på væggen, men det er nu godt nok et ´utypisk´ hul/ skade der er på glasset, og har egentlig fået svar fra ´php´et? ´ men alligevel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-14 20:34

Ikke noget i denne stil = men sv

https://www.youtube.com/watch?v=7nPQMoZnhjM

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-09-14 06:51

Citat
FOR 117`gang, der er ikke revner....MEN FOREBYGGELSE af DET

Citat
Skulle have nævnt at det er ´bagruden´ der har en fejl og i bunden = 600 liters.
Og - den er IKKE revnet, men bare en såkaldt FOREBYGGELSE mod fremtidige skader? af en mulig skade der allerede er dér = skaden er ca 10 cm (manglede lige NUM LOCK)

Hvis du vil forebygge noget, så skal du få lavet et ordentlig stabil fundament det kan stå på for det er da noget bras det du har lavet
1. Det står jo på et gyngende trægulv, så du skal lave et stabil fundament der ikke kan gi sig, og ikke bare de småpinde du har sat det op på, det skal især være stabil i længderetningen.
2. Akvariet er ikke engang i vatter, det hælder bagover kan jeg se.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-09-14 07:51

Citat
Hvis du vil forebygge noget, så skal du få lavet et ordentlig stabil fundament det kan stå på for det er da noget bras det du har lavet
1. Det står jo på et gyngende trægulv, så du skal lave et stabil fundament der ikke kan gi sig, og ikke bare de småpinde du har sat det op på, det skal især være stabil i længderetningen.
2. Akvariet er ikke engang i vatter, det hælder bagover kan jeg se.

3. Så vidt jeg kan se mangler det nederste stykke på et par af benene (dem der er nærmest
kameraet).

Jeg ville ikke turde, at have et akvarie stående på den måde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-14 00:23

Citat
FOR 117`gang, der er ikke revner....MEN FOREBYGGELSE af DET

Nu har jeg svært ved at se på billedet hvori skaden egentlig består.

Men lad mig sige det på den måde, at enhver uregelmæssighed i glasset, enten dybe ridser, "stenslagslignende" afskallede glasflager, revner o.s.v. det gør, at akvariet har et svagt sted.
Ja hvis bare glasset har fået et lidt for hårdt stød på et tidspunkt gør det svagere.

Og sådan et akvarium sætter man bare ikke op, medmindre man er kold i røven over at få sit hjem ødelagt af vand.

Og med et så stort akvarium er der et betydeligt tryk på glasset.
Det der sker er, at en dag giver det pludselig en "lyd", der får dit hår til at rejse sig i nakken fordi du instinktivt ved hvad det betyder, og så vil vandet stå i en stråle flere meter ud i rummet fra et hul i glasset, som måske også revner fra hjørne til hjørne og du vil blive forbavset over hvor hurtigt et akvarie tømmes på den måde.
Og risikoen for oversvømmelse mangedobles hvis ikke de allermest elementære regler omkring opsætning af akvariet er opfyldt.

Og det vil sige, at underlaget skal være stabilt. ikke noget med gyngende trægulv så vandet kan sættes i bevægelse ved man går forbi. Bordets bæreevne skal være stabil under hele akvariets ramme. En 600 liters balje der er fyldt op vejer altså 7-800 kilo. Og hele herligheden skal være 100 % i water. Bare få millimeters hældning forflytter vandets tryk på glasset så det bliver uens og dermed forøger risikoen for revner.

Og nej, du kan ikke lave lappeløsninger, for uanset hvordan du så vil gøre det, vil du bare flytte det svage sted fordi alt hvad du laver giver glasfladen en uensartet overflade, og det betyder spændinger i glasset. Hvis du f.eks klistrer en "lap" oven på "skaden" så vil det svage sted i stedet for blive ved kanterne af "lappen" o.s.v.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-09-14 01:24

Citat
Så vidt jeg kan se mangler det nederste stykke på et par af benene (dem der er nærmest
kameraet).

De er der skam, der er bare et trin ned, som åbenabrt ikke kan se.
Citat
Det står jo på et gyngende trægulv, så du skal lave et stabil fundament der ikke kan gi sig, og ikke bare de småpinde du har sat det op på, det skal især være stabil i længderetningen.

Gulvet er beton, og de lægter er lagt så der er rimelig ens tryk på alle ben, og om det lige er i vatter betyder ikke noget da det kun er en prøve opfyldning og det skal ikke stå hvor det står nu.

Citat
Og sådan et akvarium sætter man bare ikke op

Det er nu også en test af det, og havde jeg været sikker i min sag, så havde det været opstillet.
Men da jeg ikke har lyst til at lave stuen om til et ´vandland´ spørger jeg her.
Men jeg tror jeg lader det stå hvor det står og fylder det helt op, så må jeg se om et års tid.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-09-14 07:39

Citat
Det er nu også en test af det, og havde jeg været sikker i min sag, så havde det været opstillet.
Men da jeg ikke har lyst til at lave stuen om til et ´vandland´ spørger jeg her.
Men jeg tror jeg lader det stå hvor det står og fylder det helt op, så må jeg se om et års tid.

Hvis du er heldig kan du finde en dyrehandler, der har erfaring med, at lave akvarier, og spørge hvad han skal have for, at skifte den ene side.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-09-14 10:47

Citat
Hvis du er heldig kan du finde en dyrehandler,

Tror desværre det bliver for dyrt, de skal have penge for transport osv, selve glasset er ikke så dyrt, men det er transporten af det.

Mærkeligt nok, så er glasset underdimensioneret i forhold til de guidelinies der indes på nettet, det er mine andre akvarier også

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 10-09-14 18:34

Tak for svaret Troldepige.
Får fat i en ny ´rude´ og limer den på indvendigt = når pengene bliver til det, pænt eller ej, det må være det billigste og sikreste, og tak for alle gode råd i samme forbindelse.
Har selv lagt mange ´ekstra´ bunde i gamle og rustne stål baljer MED KIT, den gang var silikone ikke hver mands eje, og kunne man skaffe det var det direkte giftig at bruge = for fisk og planter.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-09-14 22:55

Citat
Har selv lagt mange ´ekstra´ bunde i gamle og rustne stål baljer MED KIT, den gang var silikone ikke hver mands eje, og kunne man skaffe det var det direkte giftig at bruge = for fisk og planter.

Tak for point.

Hvis ikke min mor smed det ud ved sidste flytning, så står hendes første akvarie på hendes loftsrum, min morfar lavede det selv, af jern og med kit. Da jeg var barn fik det lagt en glasplade i bunden fordi, at planterne ikke kan gro på en bund af jern.
Det rummede ca. 30 l

Samme sted bør befinde sig et akvarie på samme størrelse, med stål-ramme og kit.

Jeg selv har et gammelt akvarie stående på loftet, når der ikke er sten i kan det rumme ca. 2 l vand.

Det er mange år siden jeg selv har haft et akvarie stående, men jeg hjælper min mor med, at passe hendes, da hun ikke selv helt magter det længere. Det er på, så vidt jeg husker, ca. 120 l