/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er det lovlig registrering ?
Fra : vedikkealt
Vist : 957 gange
300 point
Dato : 28-07-14 12:15

Hej med alle jer

Nu kommer Nordjylland - et skridt nærmere udvinding af skifergas - dag for dag.

Ved du intet om skifergas - så brug Google.

Der er så rigtigt mange modstandere af dette projekt, der køre forbi stedet hvor forberedelserne er i fuld gang, og får også taget nogle billeder af hvad der foregår.

Der er så et lokalt vagtfirma ... http://csh-security.dk/ der står og noterer nummerplader på de biler, der helt lovligt færdes på offentlig vej omkring stedet ... for som der er blevet sagt - vi skal jo vide hvem vores modstandere er.

Men er denne registrering overhovedet lovlig ? da ingen jo foretager sig noget kriminelt.

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-07-14 12:18

Du har - muligvis - som barn også noteret nummerplader

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-07-14 13:20

Citat
Men er denne registrering overhovedet lovlig ? da ingen jo foretager sig noget kriminelt.

Som du selv skriver - ingen foretagersig noget kriminelt, heller ikke ved at skrive nummerplader op

Men det store spørgsmål er jo så hvodan man skal forholde sig til skidtet...

http://ing.dk/blog/skiffergas-ven-eller-fjende-117182

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-07-14 14:21

Hvis Bille1948 skrev bilnumre ned som barn er det ikke en overtrædelse af registerlovgivningen der specifikt undtager aktiviteter af rent privat karakter. "Loven gælder ikke for en privatpersons brug af personoplysninger, når oplysningerne er en del af en personlig eller familiemæssig aktivitet."

Men det der er beskrevet lyder absolut som om det er omfattet af persondataloven - d.v.s. at registret bl.a. skal være indberettet til datatilsynet. Det kan selvfølgelig være at vagtværnet bare bruger det som en trussel og ikke rent faktisk gemmer de registrerede oplysninger. For et par år siden gik jeg forbi en fremmed have og så at et par drenge nok lurede på at gå på æbleskud. Jeg løftede min telefon og lod som om jeg fotograferede (uden faktisk at gøre det) og så 'fordampede' drengene pludselig.

Mit råd: Henvend dig til vagtværnet og spørg til hvad indsamlingen bruges til og hvordan.

PS: Det er ikke afgørende i denne forbindelse om der foretages noget ulovligt eller ej. Hvis de forbikørende biler gør noget ulovligt så skal føreren anmeldes - ikke indsamles i et register.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-14 16:11

Hvis det er et Vagtværn´s medarbejdere der noterer plader, vil jeg mene det er ulovligt, da det er et Firma = og ikke ´børn´ der samler på numre.

Men ellers lad dem dog spilde papir på dét.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-07-14 16:23

Har du beviser så ville jeg anmelde det til politiet. Eller gå skridtet videre

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 300 point
Dato : 28-07-14 17:08

Datatilsynet - ikke poæitiet: http://www.datatilsynet.dk/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-07-14 20:34

Kommunen er vel bange for uro og optøjer.
Områdevagt tilser et større område, hvad enten dette er et boligområde eller erhvervsområde. Der holdes øje med hvilke personer eller grupper af personer der har været i området og forhindrer indbrud, hærværk og lign.

https://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vagtvirksomhed/vagtvirksomheder.htm

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-07-14 10:47

Ja, hvad kan et vagtselskab bruge et registreringsnummer på en bil til? Ingen ting. de har ikke adgang til oplysning omkring ejer/brugerforhold, de kan selv højst slå nr. op for at se syn på bilen.

Adgang til ejer/brugerforhold, er det politiet og forsikring der har adgang til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-14 18:09

Alka - det er vist lidt naivt, at tro vagtselskaber ikke har adgang til autoregistre.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-07-14 10:21

Nixen Eyvind, hvor har du din viden fra? Vagtselskaber har ikke mere myndighed end dig og mig. Vi kan fx også foretage en civil anholdelse - vi må heller ikke gå med "våben" det må personalet hos vagtselskaberne heller ikke.

Et vagtselskab har intet at bruge oplysningen om nr.plader til - ud over, at de kan vidergive deres oplysninger - lige som vi kan!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-14 18:03

Et parkerings "vagtselskab" kan indhente oplysninger om en bils ejer og adresse - og kan dermed henvende sig med kav om afgift.
Det har de kunnet i mange år.
I dagens Danmark, kan man ret meget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-14 11:06

Citat
Et parkerings "vagtselskab" kan indhente oplysninger om en bils ejer og adresse - og kan dermed henvende sig med kav om afgift.

Mon ikke de har en speciel tilladelse fra Politi og Stat. ellers ville det da være sørgeligt.
Eller skal de ansøge om adresse adgang, for hvert tilfælde som de mener skal af med en bøde.
Tager de ikke også billeder som bevis ´nu omdage´ for at kunne bevise sin sag = som man sikkert taber alligevel.
Citat
der står og noterer nummerplader på de biler

Det kunne vel ikke være et ´kursus´ i at finde fejl på hinandens noter.. eller bare tidsfordriv.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 31-07-14 11:17

Tak for alle jeres svar indtil nu.

Jeg har nu via mail kontaktet Datatilsynet - men jeg kender ikke deres ekspeditionstid.

Hvornår er det et spøgsmål automatisk - lukker og slukker - her på Kandu, sådan hvis i skulle nå at have svaret - her i dette spørgsmål

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-07-14 11:22

Det er dig, der "lukker og slukker" ved at give pointene til det svar du synes er bedst.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 31-07-14 12:15

# Bille1948

Bliver spørgsmålet ikke annulleret automatisk - hvis ikke jeg uddeler point - inden en vis tid ?

Eller har jeg misforstået det ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-07-14 16:10

Det har jeg ikke hørt om.

Så går der i hvert fald laaaang tid.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-07-14 16:17

Citat
Bliver spørgsmålet ikke annulleret automatisk - hvis ikke jeg uddeler point - inden en vis tid ?

Det er jo nok én af de dummeste løsninger der findes...

Points er under alle omstændigheder tabt - og du får en dårlig statistik med alt for mange annullerede spørgsmål.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 31-07-14 23:12

Men jeg er stadig ikke blevet klogere på, hvor lang tid der går, før ens spørgsmål automatisk bliver annulleret.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-07-14 23:20

Citat
Men jeg er stadig ikke blevet klogere på, hvor lang tid der går, før ens spørgsmål automatisk bliver annulleret.

Det er vel også i denne sammenhæng sagen uvedkommende...

Men når du insisterer...

Accepter et svar til dit spørgsmål
Når du accepter et svar eller annullere dit spørgsmål, vil du automatisk modtage 5 ledige point som tak for hjælpen. Derimod hvis du ikke lukker dit spørgsmål indenfor 3 måneder, vil du automatisk blive fratrukket 5 ledige point, og dit spørgsmål bliver annulleret.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 31-07-14 23:27

Datatilsynet har i dag reageret vis mail, med en opfordring til. at jeg skulle kontakte en navngiven jurist i Datatilsynet, pr. telefon.

Så opgaven er som følger.

Først findes der ud af, hvem der er den data ansvarlige på opgaven. Det kunne enten være kommunen eller TOTAL. Er det vagtfirmaet ville det være første gang i Danmark, men vagtfirmaet kan handle efter ordre, fra en data ansvarlig.

Er man så blevet registreret i deres registre, kan man så indklage ens registrering til Datatilsynet, hvis ikke man har gjort noget ulovligt - eller har udøvet civil ulydighed, hvilket kunne være en grund til, at man havnede i et modstands register.

Men når det handler om registrering af personer på offentlig vej, så skal der være særligt tungtvejende grunde til en registrering, og det er Datatilsynets opgave, at udrede, om sådanne - særlige grunde, er til stede.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 31-07-14 23:29

# marken84

Tak for oplysningen.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-08-14 23:16

Tak for svaret henrikkrebs.

TOTAL har nu stoppet registreringen af forbi passerende, efter at avisen Arbejderen har skrevet om det.

Så nu er mit spørgsmål gået væk - helt af sig selv

Så tak for indsatsen allesammen