/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
SeniorRail - efterlysning af erfaringer
Fra : steenfibiger
Vist : 700 gange
500 point
Dato : 29-05-14 17:54

Jeg har tænkt mig at prøve SeniorRail i Europa, det er InterRail for plus 60 år. Jeg har ikke prøvet det som ung, kun Nordisk Rundrejsebillet, da det fandtes. Så jeg har rejst meget i Norge og Sverige og lidt i Finland. Jeg har tænkt mig at købe en 1. klasses SeniorRail billet for at være mere sikker på en plads i togene og eventuelt sove lidt i nattogene. Er det i øvrigt svært at få plads i togene i juli-august? Er det svært at få ligge/soveplads? Bør jeg bedbringe letvægtstelt/sovepose/lagenpose/liggeunderlag? Jeg har lidt campingerfaring og fjeldvandringserfaring, og så var jeg spejder i 10 år. Måske starter jeg med at køre mod nord i Norge og Sverige mens der endnu er midnatssol, men ellers vil jeg tage sydpå eller østpå. Hvordan er det at køre i tog i Østeuropa? Det har jeg ingen erfaring med! Er det sikkert nok at rejse alene?
Del gerne jeres erfaringer her med den kommende jernbanerejsende!

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 29-05-14 18:28

Lyder som en glimrende ide
Jeg får da næsten selv lyst til sådan en tur, når jeg hører dine forestillinger.

Hvis du nu ikke får så mange svar her, vil du så fortælle dine egen erfaringer videre et sted? Til alle os, som nu måtte være blevet inspireret.

God tur!

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 510 point
Dato : 29-05-14 18:32

Og du kender vel begrænsningerne, ellers læs her:

http://rejser.guide.dk/Togrejser/Danmark/Inspiration/Budget/K%C3%B8b%20%26%20forsikring/Senior_Rail_med_faldgruber_1741103

Tag ikke alene sydpå og slet ikke østpå, hvor vil du hæve/gemme dine credit cards?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 29-05-14 19:13

Tak for de første to svar. Jørgen Petersens indlæg var meget oplysende, tak svendgiversen. Men hvis jeg har tid nok, kan jeg vel køre i lokaltog? Hvis jeg nu er i et direkte tog fra Berlin til Aarhus, hvordan får jeg så købt billetten til den danske strækning? Jeg kan jo ikke nå at stige ud i Padborg og købe billet?
Vigil, jeg skal først opleve noget før jeg kan skrive om det! Tak for opfordringen, Jørgen Petersen skrev jo fint om sine oplevelser.
Jeg har forstået at jeg ikke skal rejse østpå alene!
Apropos Italien, så fortalte min geografilærer, som senere blev professor i Engelsk på DLH, at når han rejste til Italien i tog, så stoppede han avispapir i bukselommerne og anbragte en musefælde øverst i lommen!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 17-06-14 12:54

Skal man bestemme startdatoen for rejsen, når man køber billetten? eller skal man selv påføre en startdato eller rejsedagene

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-08-14 13:42

Det var umuligt at komme til Paris! Kun særlige højhastighedstog går til Paris og her kan interrailere ikke få pladser. De franske jernbaner foreslår selv at man køber billet til fuld pris, lejer bil eller flyver!
Det er svært lige at stå af toget hvis an ikke har reserveret hotel i forvejen, men jeg har set meget fra toget. Den bedste togtur var Malmø-Gøteborg-Oslo-Trondheim-Østersund-Gällivara-Kemi-Åbo-Stockholm-Malmø. Men jeg tog også en togtur Flensborg-Hamborg-München-Wien-Prag-Berlin-Flensborg. Senere bestilte jeg et hotelværelse i Stockholm og i Hamborg nogle dage og besøgte disse to byer. Det var vanskeligt at satse på at sove i toget. Jeg tager nok ikke et interrail pas igen, men det var godt at have det til 1. klasse så der var altid plads.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-08-14 13:44

Tak for svaret svendgiversen.