/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Lys i glas
Fra : jonas_3434
Vist : 758 gange
100 point
Dato : 12-05-14 14:12

Når lys går fra f.eks. luft til vand, er det så bølgelængden eller frekvensen der ændrer dig?

Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 12-05-14 14:13

Det sidste ord skulle være "sig"

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 12-05-14 14:32

Bølgelængden, idet lysets hastighed er lavere i glas, plastic og vand end i luft og vacuum.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 12-05-14 16:19

Det må du selv om
Bølgelængde og frekvens er 2 måder at beskrive samme.
Se fx en omregner http://da.procato.com/calculator-wavelength-frequency/
/Janus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-14 16:40
Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 12-05-14 19:26

pbp_et: At hastigheden bliver lavere, fortæller vel ikke i sig selv, om det er bølgelængden eller frekvensen der ændrer dig?

JanusN: Det kan jo ikke passe, at man bare frit kan vælge. Bølgelængde og frekvens er jo ikke bare abstrakte størrelser, de er fysiske størrelser.

svendgiversen: Du giver sammenhængen mellem hastighed, bølgelængde og frekvens, men det giver jo ikke svaret på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-14 21:00

Frekvensen er antal svingninger pr tidsenhed. Det kan man ikke sådan lave om på.
Så det er bølgelængden, som ændres sig med hastigheden.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 12-05-14 21:28

Hmmm

Bølgelængden der ændrer sig , eks. længere bølgelængde , = færre "bølger" pr. sekund = lavere frekvens

Og omvendt

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 12-05-14 21:32

Og så lige det ønskede svar formelbaseret :

Hey

Kan nogen hjælp mig med noget fysik...

Opgaven lyder:
Bølgelængden af lyset fra en He-Ne-laser
er 632,8nm

Beregn lysets frekvens, som jeg så har gjort og fået den til:
f = c/?
f = (3,00?108m/s)/(632,8?10-9m)
f = 4,74?1014Hz

Nu skal jeg udregne bølgelængden i vand???

Og har ingen anelse om hvilken formel jeg skal bruge, det eneste jeg ved er at den skal give 475,8 nm

Hvis nogen kunne hjælpe ville det være smadder dejligt :D

På forhånd tak.
Brugbart svar (0)
Svar #1
03. november 2004 af 2835

(1,33/1)=(632,8nm/bølgelængden-i-vand)

1,33 = nvand

1 = n luft

(nvand/nluft)=(Bl-luft/bl-vand)

det giver 476 nm

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-14 22:28

Ligesom radiosignaler ændrer lys ikke frekvens med det medium, det udbreder sig i. Begge dele er elektromagnetiske signaler. Det har i det mindste været tilfældet i al den tid, jeg har beskæftiget mig med udbredelse af elektromagnetisme, men det er også kun 55 år. naturlovene kan sagtens have været anderledes før, selvom jeg ikke tror det.
De signaler, jeg har målt på, har ikke ændret frekvens uanset om de har udbredt sig gennem luft, gennem vacuum eller gennem et antennekabel eller et standardiseret RG-58U-kabel. Det er radio- og audio-signaler, jeg har målt på, men da lys er af samme slags, ligger bare længere ude i det elektromagnetiske spektrum, formoder jeg stærkt, at det opfører sig efter de samme regler. Det har da også vist sig, at elektromagnetiske felter har opført sig ligedan (bare over kortere afstande) hver gang man har kunnet danne felterne ved endnu højere frekvenser. I 1930erne mente "man", at frekvenser over 1.5 MHz ikke kunne bruges til noget fornuftigt.
vh
pbp

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-05-14 23:29
Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-14 12:04

Det er fantastisk vrøvl folk kan få ud af bare at bruge formler, som de ikke forstår betingelserne for at bruge. Selv wikipedia skriver noget forkert.
Hvis du skal finde bølge længdeændringe, ve ovegang fra et stof til et andet, skal du bare gange med forholdet mellem de to stoffers brydningsindeks.

Brøken skal vendes sådan at du får længst bølgelængde i stoffet med højest brydningsindeks.

Det er egentlig en fejl i opgaven at der ikke er angivet i hvilket stof bølgelængden er 632,8nm.

Vi går ud fra det er i luft ved standard temp og tryk. Der er hastigheden med 3 betydende cifre den samme som i vacuum.
Vandets temperatur og tryk er heller ikke angivet , Så vi sætter brydningsindeks til 4/3= 1,33. Det er korrekt med 3 betydende cifre .

Så gang bølgelængden der er opgivet med 1,33 og angiv kun resultatet med 3 cifre . Flere cifre er en fundamental fejl idet bølgelængden da vil afhænge af lufttryk temperatur og vandtemperatur.

Du behøver ikke at kende frekvensen for at beregne bølgelængden i van.

Det er helt overflødigt at beregne frekvensen .

Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 13-05-14 13:46

php_et: hvorfor så syrlig?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-05-14 17:38

For en ordens skyld: Bølgelængden bliver kortere i andre stoffer end vacuum, så hvis du skal noget med bølgelængden er det at dividere (med et tal større end 1).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-14 12:08

Citat
Brøken skal vendes sådan at du får længst bølgelængde i stoffet med højest brydningsindeks.
Indsæt dit citat her

ups. Det var en fejlskrivning af de grove .

Der skulle selvfølgelig have stået at at brøken skal vendes så du får mindst bølgelængde i stoffet med højest brydningsindeks.

Det var godt at pbp_et var vågen.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 15-05-14 11:43

Tak for svaret pbp_et.