/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
co adresse og nem id
Fra : myes
Vist : 354 gange
82 point
Dato : 05-05-14 20:33

Jeg har et spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe med.
Jeg kender en der har CO adresse ved nogle venner, efter at være flyttet lidt rundt.
Efter han har fået CO adresse virker hans nem id ikke længere. Den fortæller den er forældet. Hvis han prøver at lave nyt, skriver den hans cpr nr ikke er gyldigt. Ikke en gang kørekorts nr kan den finde. Har det at han har co adresse indvirkning på hans nem id? Nogen der kender reglerne for det, eller evt ved hvem man skal kontakte for at få svar på dette??

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 05-05-14 21:10

Kontakt Borgerservice eller via http://www.nemid.nu

Jeg mener ikke C/O adresse har noget med sagen at gøre.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-05-14 22:05

Adressen har intet med nem-id at gøre. Man kan jo også bruge nem-id på biblioteket, hvis man ikke har en computer eller bruge naboen computer. Måske har du skrevet forkert adgangskode 3 gange i træk. systemet tror at nogen prøver at bruge dit nem-id og nulstiller dig. Så du er nødt til at henvende dig til nem-id og blive oprettet igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-14 22:06

NemId er en identifikation af dig og ikke din bopæl.

Som f.larsen siger, er det kun borgerservice som kan hjælpe den du kender.
Hvis vedkommende har en CO adresse, er der og en kommunal borgerservice.
Du kan ikke få en ny NemId, men et nyt password kan du få tilsendt og så bruge dit personnummer som brugernavn.

I princippet er NemId bare:

Brugernavn > personnummer
Password > den midlertidige start kode (eller en ny) og så den kode du selv laver.

Der bør også tilknyttes en E-mail adresse for at du kan få "post" fra kommunen.
En @gmail.com er ok som mail.
Det behøver ikke at være E-boks, men kan bare være via borger DK

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-14 23:04

Til nemid skal man bruge et nummerkort (eller nummergenerator) til at angive den variable kode.
Nummerkortet sendes til folkeregisteradressen.

Derfor skal der en korrekt adresse til for at bruge nemid. Men computeren behøver ikke at være på den adresse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-05-14 06:27

Jeg flyttede 2 gange i 2010, den ene gang var det til en c/o adresse, der var ingen problemer.

Misforstå mig ikke, men det kunne være at systemet i dag reagerer på "nomader", altså folk der af lumske grunde flytter til anden kommune eller flere gange inden for et års tid, og c/o adresser er jo også et kendt skjul for socialt bedrageri.

Det burde dog ikke medføre at folk helt mister deres ID, men blot bliver udelukket fra visse ting, SKAT f.eks. har udelukket mange fra selvbetjening da de var alt for kreative med at skrive fradrag.

Kommentar
Fra : myes

Dato : 04-06-14 22:57

Vi fandt faktisk ud af det var en indstillingsfejl i systemet der nu er rettet takker for jeres svar.