/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Digital post til borgere
Fra : Oldboston
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 14-04-14 08:01

Fra 1. november 2014 skal alle borgere have digital postkasse, medmindre de kan live fritaget. På nettet kan man finde et link, der viser antallet af tilmeldinger, der mangler vist 63 % af alle på nuværende tidspunkt, april 2014. De fleste på Kandu har nok set fritagelsesgrundene, og jeg læste et sted, at Digitaliseringsstyrelsen regner med, at 20 % af borgerne skal fritages, det er måske omkring 500.000 personer. Men hvis alt går vel, vil vi være op imod 4 millioner mennesker, der fra 1. november skal have kontakt med myndighederne via borger.dk.
Mit spørgsmål er, om myndighederne mon er godt nok klædt på til den ændring. Er de forskellige offentlige IT-systemer så logiske og sammenhængende, at det bliver et naturligt valg for os borgere at ruge borger.dk. Vi ved jo, hvordan store IT-virksomheder arbejder i årevis på at designe og udvikle deres design, programflader og funktionalitet for at gøre det let og tiltalende for brugerne. Men hvordan ser det ud med de forskellige it-systemer hos de danske statslige og kommunale institutioner, er de parat den 1. november?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-04-14 08:12

Det finder vi jo sikkert ud af om de er til den tid...

Det mener de forhåbentlig selv de er, eller må de da se at blive det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-14 10:39

Odense kommune har tyvstartet, og jeg har i over et år fået min "lønseddel" fra kommunen digitalt, men den kommer jo så fra UdbetalingDanmark.

Det store arbejde ude i kommunerne har været at lave sikre systemer således at ikke al personalet har adgang til alt information om borgerne, personalet bruger jo også NemID, og det bliver ikke bare delt løst ud, hvilket giver sikkerhed for borgerne..........indtil videre.

Kommunen brugte husstandsomdelt information i postkassen, hvilket sikkert også sker over hele landet senere, men som vanligt vil der være en masse normale mennesker som ikke tager sig noget af det og så brokker sig senere

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-14 12:11

Til oplysning:

Man behøver blot at tilmelde sig på E-Boks, let at gøre hvis man bruger den i forvejen, derefter er det ikke nødvendigt at gøre det også på borger.dk

Jeg dobbelttjekkede forleden selv.

Så bliver det jo sjovt at observere om nu også kommunen læser den post som man sender dem, jeg er f.eks. tilknyttet et team på jobcentret (sygdom) og her kan jeg sende post til igennem E-Boks på sikker vis så posten kun kommer visse personer i hænde............meget rart, så slipper man for at hænge i telefonen, og personalet kan svare i et roligt miljø.

Tests foretaget viser jo at post sendt digitalt på helt vanlig offentlig vis venter læææææææænge på at blive besvaret

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-14 14:59

De har jo arbejdet på 'sagen' længe ..faktisk siden år 2000 Dvs. i 14½ år !!!:

http://da.wikipedia.org/wiki/E-Boks

..men jeg melder mig da selvfølgelig heller ikke til, før i absolut aller seneste øjeblik:
d. 31-9-2014 kl. 11.58 ..eller deromkring
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-14 15:02

11.58 ..bizart tidspunkt
..med mindre der menes AM.
Næeh... kl. 23.58 Dansk normaltid ..selvfølgelig
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-14 15:07

.. det bli'r ikke mindre mærkeligt af af skæringsdatoen er den 1-11-2014

Så ..vi rykker lige absolut aller seneste øjeblik ..en måneds tid
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-14 16:08

Citat
..men jeg melder mig da selvfølgelig heller ikke til, før i absolut aller seneste øjeblik:

Din egen sag.

Men en uge før deadline vil der sikkert komme bemærkninger i medierne fra det offentlige om at et stort antal endnu mangler at koble på, med skjulte bemærkninger om klummerhoveder.

I den folder jeg har fået står der også at det fungerer som en postkasse og skal åbnes, noget lignende som den besked jeg tidligere har fået som kh-modtager........at man har pligt til at kigge i postkassen.

Min gamle tante panikkede, hun nægter at røre en computer, men jeg sagde at hun blot skulle meddele det til Borgerservice.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-04-14 23:21

MOLOKYLE, du kan roligt glemme dato og klokkeslæt

DIGITAL POST - HVAD SKAL DU GØRE?

Fra 1. november 2014 skal alle borgere over 15 år have en digital postkasse.
Hvis du ikke gør noget, får du automatisk tildelt en digital postkasse den 1. november. Herefter vil du få alle breve fra offentlige myndigheder i din digitale postkasse.

E-boks
Hvis du allerede har en e-Boks anbefaler vi, at du der tilmelder dig Digital Post inden 1. november, så du allerede nu vænner dig til jævnligt at tjekke, om du har modtaget ny post. Du taster www.e-Boks.dk og klikker på Log på privat. Herefter logger du på med dit NemID, klikker på ’Tilmeld afsendere’ og vælger den grønne boks, hvor der står Digital Post.

Hvis du har en e-Boks men ikke selv tilmelder dig Digital Post inden 1. november 2014, vil du den 1. november 2014 automatisk blive tilmeldt digital post fra det offentlige, og du vil derefter modtage posten i din e-Boks.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-04-14 23:35
Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-04-14 06:02

Der kan selvfølgelig være nogle store fordele ved Offentlig Digital Post, hvis det kommer til at virke. Men er det rimeligt at tvinge folk til at bruge dt. Nogle har brug for en telefonsamtale eller et møde, nogle vil helst have et fysisk brev eller en email. De valgmuligheder har man altid haft. Med ODP bliver der kun en mulighed, den digitale. Er det rimeligt at tvinge folk til det, det er jo ikke alle, der har de samme færdigheder som brugerne på kandu.dk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-04-14 16:49

Oldboston ->
Citat
Men er det rimeligt at tvinge folk til at bruge dt

Kort svar: NEJ! Det er ikke rimeligt. Det kan jo ikke vælges fra ..altså = TVANG.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-04-14 17:05

Ps. Men det er jo så 'moderne' ikke at kalde politiske tiltag ved rette navn:

Citat
Reformer : Stramninger/Besparelser
Effektiviseringer : Fyringer
Aktivering : Indoktrinering
Nyttejob : Tvangsarbejde
Reduktion : Afskaffelse
Forkortelse : Halvering
Incitament : Straf
Pligt : Tvang
Uddannelse : Opbevaring
Arbejdsløs : Overflødig
God : Elendigt
Løsning : Diktat
Nødvendighed : Løftebrud
Fuldt og dækkende : Virkningsløs
Indgreb : Overgreb
Afgørende : Ligegyldig
Uforstående : Enig
Vigtigt : Omsonst
Afviser : Accepterer
Accepterer : Opportunerer
Indrømmer : Bortforklarer
Fastholder : Afviser
Fokuserer : Negliserer
Bekræfter : Nægter
Nægter : Samtygger
Problem: Bagatel
Samarbejder : Umuliggør
Ingen : Alle
Ulykkeligt : Heldigt
Beklageligt : Naturligt
Beklager : Undskylder
Opposition : Samarbejdspartner
Fattig, Syg/Handicappet, Pensionist : Undværlig

..og så er de eksperter i dobbelttydighed:

Når en højtlønnet skal MOTIVERES skal han have flere penge. Enten mere i løn eller betale mindre i skat.

Når et arbejdsløs eller lavtlønnet skal MOTIVERES skal han have færre penge. Enten ved at skære i hjælpen eller ved at sætte lønnen ned.

Sådan ER det jo...

Pligt.. er jo et resultat af retten til ret..iflg. Mette Frederiksen :

http://politiken.dk/debat/profiler/engelbreth/ECE2252754/mette-frederiksens-utrovaerdige-valgtale/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-04-14 21:08

Meget interessant ordbog, Molokyle. Måske en slags newspeak synonymordbog, hvor ordene betyder det modsatte af deres oprindelige betydning. Andre eksempler.

Sundhedskort: Sygesikringsbevis
Kunde: = Skats nye ord for "skatteyder".
Sundhedscenter: Sygehus eller klinik
Jobcenter: Arbejdsanvisning
Jobsøgende: Arbejdsløs
Moderniseringsstyrelsen (under Anker Jørgensen kaldte man den slags for "Sparebanden".

Men en anden ting er: Hvorfor skal danskerne være tvungne forsøgskaniner til et heæt nyt system? Hvorfor kan man ikke vente til Google eller Facebook eller andre har færdigudviklet nogle sikre systemer til kommunikation med det offentlige?

Jeg ved godt, at emnet nu er udvidet lidt, derfor øger jeg med 50 points.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-04-14 22:00

Citat
Hvorfor kan man ikke vente til Google eller Facebook eller andre har færdigudviklet nogle sikre systemer til kommunikation med det offentlige?

Du må være vanvittig, vores privatliv skal ikke styres af så store udenlandske aktører der udelukkende er reklamefinancieret og hvor aktionærer tjener millioner af kroner hver måned, i så fald kan vi lige så godt lade hele den offentlige sektor med forsvar og regering følge med.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 17-04-14 22:16

Det værste med den digitale kommunikation - er:
Dovenskab blandt de offentlige.
Åbenstående computere
Nemme password
Brug af offentlige computere til privat surfing på nettet
Sløseri med vigtige data

Politikere gør desværre ikke noget ved risikoen ved alt for integreret digitalisering,
for de aner ikke hvad der tales om.

I øvrigt behøver du ikke at have digital postkasse, hvis du ikke umiddelbart har adgang til en computer eller ikke har internet eller ikke fatter en brik af det der tales om. (EDB)
Da vi har brevhemmelighed i DK kan myndighederne ikke tvinge borgeren til at lade andre overtage den personlige post, som meddelelser fra kommunen er.

I øvrigt burde der kunne købes/lånes/lejes computere til E-post formål, og en billig internet- adgang, skulle være gratis.

Et godt råd til E-post modtagere, er efter min mening, at printe kommunale skrivelser ud og gemme dem. Man ved jo ikke hvornår NemId bliver kvaset helt af en hacker.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-04-14 23:06

LuffeA. Du har meget ret. Men hvor meget tror du e-boks og ODP styres af danske myndigheder?
e-boks ejes vist - så vidt jeg er orienteret - af Nets, der netop er blevet solgt til USA. Måske har PostDanmark også en post aktier, men ejes PostDanmark stadig 100 % af den danske stat? Det er jeg i tvivl om. Der er vel også en grund til, at internationale kapitalfonde er interesseret i Nets? Men hvad er grunden egentlig? Har nogen et bud på det?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-14 00:35

Citat
Der er vel også en grund til, at internationale kapitalfonde er interesseret i Nets? Men hvad er grunden egentlig? Har nogen et bud på det?

Cool cash, får de blot få øre ved hver eneste brug af NemID, interne transaktioner på Nets og brug af dankort og andre kreditkort er det en sikker indtjening da vi jo virkelig er bundet op på det.

Bankerne gider ikke mere, trods at de har haft enorme personalebesparelser, de vil hellere tilbyde mobilbetalinger i butikkerne, og der her har hver bank naturligvis sin egen app.

Summa summarum kommer vi til at betale mere og mere for at bruge vores egne penge, og det kommer udenlandsk storkapital tilgode og ikke den danske stat med nationalbanken.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-04-14 07:59

Oldboston ->

Post Danmark ..nu; Post Nord har længe været et privat børsnoteret firma, hvor aktierne er fordelt 60/40 % mellem Den Svenske- og Danske stat. Engang var det en del af infrastukturen, drevet af staten, som forpligtigede sig til at servicere borgerne. Nu er det et privat firma, der skal tjene så mange penge som muligt til aktionærene. Det eneste 'offentlige' der er tilbage er, at selskabet har monopol på opsætning af postkasser og omdeling af breve under 50 g.

http://www.postnord.com/da/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-04-14 11:41

Jeg tror ikke på, at det er optimeret til efteråret. Jeg vil tro, at 40% p.t. ikke fungerer rigtigt. Når man har siddet i ½ time for at udfylde fx en ansøgning til varmetilskud til kommunen og man så vil sende den, får man besked på, at der er fejl på siden - prøv igen senere, og siden kan ikke gemmes. Sender e-post til kommunen, men får aldrig svar, man rykker og får så senere svar på, at kommunen har to måneder til at svare i - sagsbehandlingstid!!!!!

Kommunerne er slet ikke gearet til det for nuværende - fra 1 til 10, ka' de få et 3-tal, ka' de!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-14 12:53

Citat
Jeg tror ikke på, at det er optimeret til efteråret. Jeg vil tro, at 40% p.t. ikke fungerer rigtigt. Når man har siddet i ½ time for at udfylde fx en ansøgning til varmetilskud til kommunen og man så vil sende den, får man besked på, at der er fejl på siden - prøv igen senere

Timeout

Jeg har så også hørt at skal man hente flere bilag andre steder og vedhæfte dem er der ikke plads nok..............og hvis man sender dem a`2 gange vil de sandsynligvis melde at de kun har fået halvdelen

Minder mig om at på mit arbejde sendte vi engang en bestilling på mange vareposter til en leverandør i Kina, den blev også sendt i 2 mails.
Vi fik leveringen til tiden, men der manglede en del............det kinesiske statsapparat havde snuppet den ene mail

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 26-04-14 15:20

Tak for svaret Eyvind. De andre svar var også gode,men du havde nogle gode pointer.