/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Test af proteinpulver, pris og kvalitet?
Fra : cristian2
Vist : 713 gange
50 point
Dato : 06-03-14 17:05

Jeg har fået at vide, at jeg ikke får protein nok. Samtidig har jeg tendens til at spise for meget, og jeg er derfor blevet anbefalet af min læge at spise proteinpulver, da det også skulle øge mæthedsfornemmelsen.

Men jeg kan forstå, at proteinpulver er et gedemarked - det er enten ekstremt dyrt eller mistænkelig billigt. Og hvad med kvaliteten, hvordan gennemskuer man den? Jeg har forsøgt at søge på "proteinpulver test" uden at få andet op end sites som har testet sig frem til en vinder på kvalitet og pris - hvilket mærke man søreme tilfældigvis kan købe på samme site ...
Jeg har derfor forsøgt om valide og neutrale medier som "Tænk", "Samvirke" osv skulle have foretaget en test, men uden at kunne finde noget. Er der nogle der kan hjælpe mig?

Tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 06-03-14 17:49

Ja, det er et gedemarked, og der er alt for mange billige udsagn fra alt for dyre udbydere.

Glem alt om protein pulver tilskud, protein er jo kun kendt ernæring, ligesom fedt og kulhydrater,

Så gør som os, spis en kvart liter A38 hver morgen,
kom ikke drys med farin på, min kone bruger havregryn, jeg rugbrøds drys fra Struer uden sukker.

Så får du daglig protein nok uden unødvendigt dyrt pulver; ellers er soja jo fuld af protein,
ligesom kød, hvor det jo er svært at finde en god bøf uden der også er for meget fedt på.

Det burde din læge også fortælle dig, måske skulle du finde en ny uden proteinpulver anbefalinger?

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-03-14 18:07

Tak for svaret!
Men er det ikke i den lave ende - mere behøver jeg måske ikke?

Ifølge min liste er der følgende mængde protein/100g i:
Rugbrød: 7g
A-38: 5g

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-03-14 18:14

Ifølge denne side skal du have 50g protein pr dag, hvis du vejer 70 kg:
http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/kost-og-ernaering/generelt-om-kost-og-ernaering/protein/

1/4 liter A38 giver 12-15 g protein, ca 1/4 af dit daglige behov.

Medmindre du er bodybuilder og vil have store muskler meget hurtigt, er det ikke nødvendigt at spise proteintilskud. Spis varieret og så skal du nok få dækket behovet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-03-14 18:28
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-14 19:13

Jo, det er i den lave ende i din alder,

da jeg arbejdede, spiste jeg en halv liter om morgenen,
nu kan en A38 strække til tre fire dage, men så får vi jo en sild og lidt ost til frokost.

Og så er der ikke behov for en stor rød bøf til aften,
noget vi ikke har godt af, men som jeg glæder mig til, nu når det snart er grill vejr.

Læg mærke til at ingen, bortset fra din læge, anbefaler kunstigt protein pulver,
vi her på kandu foretrækker den rene vare...

Som præstens kone sagde, da hun skulle lave kaffe, her er der behov for bønner,
i dit tilfælde, ikke kaffe bønner, men grønne bønner...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-03-14 19:15

Ud over de glimrende links der er sendt til dig, kunne du spørge lægen om han/hun har erfaringer med bestemte produkter. jeg håber det lykkes for dig at finde det rigtige.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-03-14 20:02

Citat
Læg mærke til at ingen, bortset fra din læge, anbefaler kunstigt protein pulver,
vi her på kandu foretrækker den rene vare...
Du skal ikke tale på mine vegne og du har ingen belæg for ovenstående....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-14 21:11

Nej, undskyld at jeg overfortolkede/generaliserede de første svar på spørgsmålet.

En læge må ikke anbefale specifikke produkter.

Der markedsføres rigtigt mange proteinpulver produkter,
og jeg er vist ikke den eneste der mener at hovedparten er overflødige,
og også dyre i forhold til det det koster af fremstille dem,

men selvfølgelig kan jeg ikke udtale mig på alle kandu brugeres vegne.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-03-14 21:19

Som præstens kone sagde, da hun skulle lave kaffe, her er der behov for bønner,
i dit tilfælde, ikke kaffe bønner, men grønne bønner...

http://www.proteinpulver.dk/guide-til-protein-og-proteinpulver/

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 02-05-14 16:11

Tak for svaret svendgiversen.