/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Undgå Hunden i at hoppe op i sofaen?
Fra : cristian2
Vist : 881 gange
50 point
Dato : 20-11-13 09:08

Vores dejlige hund på 5 år har sin kurv i stuen (det er den eneste mulighed vi har, da den ikke kan være i soveværelset, fordi den vil vække os i løbet af natten, hvor den ind imellem tripper rundt).
Problemet er at vi har en hvid sofa og i øvrigt ikke bryder os om at den skal ligge der. Den har aldrig fået lov til at være i sofaen heller ikke da den var hvalp. Men vi har aldrig kunne vænne den til at den ikke må springe op i sofaen om natten. Den eneste måde at forhindre det på er at lægge møbler op i sofaen hver aften og når vi går ud, hvilket er meget besværligt.

Er der nogen der kender et trænings-program hvormed man kan opdrage den til ikke at springe op i sofaen om natten og når vi ikke er hjemme? Det må meget gerne være i detaljer - trin for trin - hvordan vi skal gøre.

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-13 09:25

Sæt elektrisk hegn om sofaen , eller farv hunden hvid, så dens hår passer til sofaen.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 20-11-13 10:10

det er for sent at lære den det, det skulle være gjort fra starten af. så lær at leve med det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-13 10:11

Køb et lammeskinds tæppe og læg det i dens hundekurv, det vil den foretrække frem for sofaen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-13 10:14

Iøvrigt har vor hund en ekstra kurv også med lammeskind inde i soveværelset,
når den ligger der kan vi godt sove uforstyrret, intil klokken otte, så skal hun ud...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-13 10:18

Ja det er et spørgsmål om opdragelse, vi har en pude til vor hund,
som placeres enten på en stol ved siden af os eller i sofaen,
og Debbie ved at den kun må komme op når puden ligger der.

Sig NEJ meget bestemt, hvis den hopper op uden pude, eller tæppe til en større hund...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 20-11-13 13:04

En hund er et flokdyr, og vil være sammen med flokken. Når den bliver ladt alene vil den søge hen hvor det lugter mest af jer (= flokken) og det vil sige sofaen eller sengen når I har forladt den. Som Kenwood siger er det nok for sent at lære den det. Prøv i stedet for at finde ud af hvorfor den ind imellem tripper rundt om natten.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-13 13:19

"Den har aldrig fået lov til at springe op i sofaen om natten"?
Men hvad er så problemet?

Hvis du mener noget med at h*n gør det uden at have fået lov, så er det dig, der tager fejl.

Hver eneste gang din hund springer op i sofaen og der ikke bliver sagt eller gjort noget i den anledning, så har h*n "fået lov", ifølge en hunds opfattelse.

Så nu har du en hund, der har fået lov til at ligge i sofaen i en årrække, men fordi sofaen nu er hvid, så ønsker I ikke at hunden skal bruge den om natten mere.

To muligheder: En af jer sover på sofaen og verfer hunden ned hver gang h*n prøver at springe op. Ikke bare en periode, men altid. For hunden anser sofaen for at være hans/hendes. Og den eneste måde det kan ændres er hvis en af hans/hendes mennesker gør krav på sofaen.
Sandsynligvis går det fint, hvis hunden har et fredsommeligt sind.

Anden mulighed: Læg et stort tæppe på sofaen?? Det er da langt det letteste. Hvis det er vaskbart og I har et par stykker af dem, så kan sofaen stå og se pæn ud altid, når I har brug for det..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-13 13:24

Hvis den ikke bliver luftet tilstrækkeligt om aftenen, tripper den nok rundt fordi den skal ud at tisse?

Og hunde elsker duften af lammeskind, bedre end duften af jer,
men i værste fald kan i da selv sove et par gange på dens nye lammeskind...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-11-13 13:31

Citat
En hund er et flokdyr, og vil være sammen med flokken. Når den bliver ladt alene vil den søge hen hvor det lugter mest af jer (= flokken) og det vil sige sofaen eller sengen når I har forladt den. Som Kenwood siger er det nok for sent at lære den det. Prøv i stedet for at finde ud af hvorfor den ind imellem tripper rundt om natten.

Jeg mener også der er relevant, at finde ud af hvorfor hunden tripper rundt om natten.

Hvis det er en hund med en god pels, så kan det være fordi den har det for varmt. Måske er hundens seng for varm, eller der er for varmt i rummet.

Min schipperke, som døde i foråret, havde en god tæt pels, han ledte efter et køligt sted at sove om sommeren, og endte oftest med, at ligge under vinduet på min datters (nordvendte) værelse.

Hvis det er en hund med meget lidt pels, så kan det være fordi den fryser.
Min nuværende hund (en dværgpinscher) har ikke meget pels, hun foretrækker, at putte under en dyne.
Normalt tilbringer hun det meste af formiddagen under min søns dyne, men i øjeblikket har hun en skade i det ene bagben, og må helst ikke hoppe op, så når vi er stået op om morgenen, så lægger jeg min dyne ovenpå hendes ene seng (i stuen), så kan hun putte dér.

Så det handler om, at finde ud af hvad lige netop jeres hund har behov for.

Lige meget hvor meget du lærer din hund, at den ikke må hoppe op i sofaen, så vil den hoppe derop når du ikke er tilstede.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-11-13 13:32

Citat
Og hunde elsker duften af lammeskind, bedre end duften af jer,
men i værste fald kan i da selv sove et par gange på dens nye lammeskind...

Jeg er sikker på, at lammeskindet er en rigtig god idé. Til nogle hunde.
Mange hunde med en god pels vil få det for varmt. Se f.eks. mit tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 20-11-13 15:31

Tak de mange indlæg.

1. Hunden tripper ikke fordi den skal ud og tisse. Det bliver den så rigeligt. Den har præcis det klima i stuen der passer den, hvilket blev undersøgt og testet tidligere, før den skulle have hvalpe. Den vågner såmænd bare et par gange i løbet af natten, rejser sig og lægger sig igen.

2.
Citat
Så nu har du en hund, der har fået lov til at ligge i sofaen i en årrække,
Jeg ved ikke hvis hund du taler om? Vores hund har aldrig fået lov at ligge i sofaen. Der er i årevis lagt stole i sofaen netop for at undgå det.

3.
Citat
Sig NEJ meget bestemt, hvis den hopper op uden pude ...
Det undrer mig. Jeg har læst, at det giver hunden negativ opmærksomhed. I stedet skal den ignoreres, netopfordi den er et flokdyr og derfor nødig vil føle sig afvist.

4.
Citat
det er for sent at lære den det, det skulle være gjort fra starten af. så lær at leve med det
Jeg ved positivt, at man kan lære hunde mange ting, også selvom de er langt over hvalpestadiet.

Der findes hundeopdrættere, som er virkelig dygtige til at ændre hundes adfærd. Det er deres metoder jeg efterlyste med mit spørgsmål. Det gør jeg hermed igen! Og så vil jeg opfordre til, at man kommer med svarindlæg, hvis man reelt VED noget i den forbindelse (eller kan henvise til det). Ikke blot fordi man SYNES noget - i al fald hvis det er mit spørgsmål man ønsker at imødekomme.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 20-11-13 16:37

Hvis I ALTID har lagt stole op i sofaen, hvordan ved I så, at hunden hopper op i sofaen, hvis I ikke lægger stole?

Hvis hunden aldrig har ligget i sofaen, så er det jo en anden sag.

For det er sådan, at hvis en hund får held til at gøre noget forbudt én gang, så skal det 10 forsøg til hvor det mislykkes, for at opveje det ene vellykkede forsøg.

Og med "ikke lykkes" mener jeg, at hundens menneske skal genne den ned med det samme, inden hunden får lagt sig til rette.

Når hunden har nået at lægge sig til rette, så er det i sig selv en belønning, som gør at hunden vil gentage sin handling når lejlighed gives.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 20-11-13 16:38

Citat
Det undrer mig. Jeg har læst, at det giver hunden negativ opmærksomhed. I stedet skal den ignoreres, netopfordi den er et flokdyr og derfor nødig vil føle sig afvist.

Nej er ikke negativ påvirkning, det betyder stop det du er i gang med. Jeg har haft 2 kuld hvalpe, som kendte forskel på ja og nej, da de forlod os og de havde ikke haft en eneste negativ oplevelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-13 20:04

>hvis man reelt VED noget i den forbindelse

Ak ja, når du ikke selv vil lære hvad kloge hunde ejere fortæller dig, hvordan så din stakkels hund?

Stop med gode råd herfra...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-11-13 21:00

Citat
Der findes hundeopdrættere, som er virkelig dygtige til at ændre hundes adfærd. Det er deres metoder jeg efterlyste med mit spørgsmål.

Hvorfor pokker kontakter du så ikke en af de opdrættere, i stedet for, at stille dit spørgsmål på et forum, fyldt med alle mulige forskellige slags mennesker, med hver sin baggrund?

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 20-11-13 22:39

Der lyder som om, der er fornuft i det du siger. Jeg vil prøve at kombinere det med nogle andre tips, jeg har samlet op.

Tak skal du ha'!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-13 13:24

Tak for accepten af mit svar.

Jeg kom til at tænke på i nat, at Silkes trippen næsten ikke er til at høre. Og hvis jeg sover kan jeg da slet ikke høre den.

Kunne det tænkes, at din hund trænger til at få klippet kløerne? Hvis de er for lange, så vil man jo kunne høre dem klikke mod gulvet.