/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Alternativ motorolie
Fra : EA_HS
Vist : 2342 gange
250 point
Dato : 13-06-13 14:38

i manualen står jeg skal bruge motorolie SELENIA K ...
jeg gætter på den koster betydelig mere hos Fiat end et tilsvarende produkt,
det samme med andre original dele / produkter,

men hvilke alternativer er der,... som opfylder nedenstående Specificationer,. ?
og hvad betyder de opgivne specifikationer her :

https://www.pli-petronas.com/products/am_selenia.aspx
SELENIA K - 5W-40

Specifications :

SAE 5W-40 .................... (ja,. den siger jo næsten sig selv )
API SM/CF
ACEA C3
FIAT 9.55535-S2 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N°F603.C07
MB-Approval 229.51
VW 502.00-505.00
VW 505.01
BMW LL-04

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-06-13 14:54

- glem alle de fine specifikationer og bevæg dig hen til din benzin pusher og køb en dunk SAE 5W-40!
- der koster den det halve... eller google på olien, og find den billigste. God jagt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-06-13 15:28

Enig med Stouenberg. Alle bilfabrikker fremhæver "deres egne" olier.

Selv bruger jeg,på min Astra: Q8 FS G Long-Life 5W-30. Det er det "Opel-olie" kaldes ved Thybo Biler.

72,- plus moms / liter.

Men der er jo masser af steder,hvor du kan læse om olie. Bl.a. her:

http://www.q8.dk/Erhverv/Produkter/Smoereskemaer_master.aspx
http://www.rundtombilen.dk/shop/frontpage.html

M.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-06-13 15:50

Det jeg lægger mest vægt på er at din olie ikke må være under en C3 olie, - jeg selv må bruge en C4-0lie da jeg har partikelfilter på "vores bil".

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-06-13 16:06

Citat
glem alle de fine specifikationer og bevæg dig hen til din benzin pusher og køb en dunk SAE 5W-40

det havde jeg nok gjort hvis det 'bare' var en bil jeg skulle have 'skudt af',. i en fart.

men nu er det min egen bil
så hvis,. / når,.. og så fremt i fald,. jeg henv. mig til Forhandleren,..
og klager over 'Underlige lyde',..
og han (Forhandleren) evt. sender 'sagen videre til Importøren,..
måske endda så galt Fabrikanten,..

og jeg bliver spurgt om jeg har anvendt den foreskrevne / korrekte Motorolie,
Kølervæske mm.

hvad mon der så sker når jeg bliver nødt til at indrømme jeg har brugt
produkter fra den lokale Pusher,............. ??

jeg vil gerne spare pengene til de dyre 'patent-produkter'
jeg vil også gerne selv udføre arbejdet,.. så ved jeg det er gjort ordentlig,

omtrent som en Mor. der tørre numsen på sit lille barn,.. og efterfølg. pudrer bagdelen grundigt,
så barnet kan sove trygt og godt,... ..

men det kræver,.. (i begge tilfælde) man er rigtig godt inde i hvad det er for produkter man anvender.

Citat
ikke må være under en C3 olie, - jeg selv må bruge en C4-0lie da jeg har partikelfilter på "vores bil".

sku' måske lige tilføje det er en Benzin bil,..
og den har kørt 28.000 km. - ikke i år,.. men totalt.

mener,... det er vel ikke 'for sjov' man har disse mindstekrav,

Specifications :

SAE 5W-40
API SM/CF
ACEA C3
FIAT 9.55535-S2 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N°F603.C07
MB-Approval 229.51
VW 502.00-505.00
VW 505.01
BMW LL-04

jeg har forsøgt at finde produkter der har samme Specifikationer,
både hos Biltema,... H. Nyborg (den bedste til højt-ydende motorer)
og forskellige andre steder på nettet,.

men de har alle andre (højere eller lavere værdier)
derfor kunne det være interessant at vide i hvilke tilfælde
et tal / opgivelse / Specifikation er -"til det bedre"-.. eller bare ikke ringere,.. ?

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 13-06-13 16:40

API SM burde være tilstrækkeligt
http://www.magacin.dk/motorcykler/hvilken-olie-til-motorcyklen/ar4196/
Motorcykel motorer bliver ofte presset hårdere end bilmotorer
/Janus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-13 16:47

Når du har så ny en bil og vil passe så godt på den,
hvor tit skifter man motor olie og hvad betyder det, hvis det koster et par kroner mere pr liter?

Selv har jeg nu en Peugeut og de anbefaler Total olie,
og jeg er ikke sikker på at det lige er det som min tyske Werkmeister har fyldt på??

Men gå dog ikke i den anden grøft og køb noget billigt discount olie,
køb SAE 5W-40 olie fra et anerkendt olie firma som eksempekvis Shell, Esso eller BP,

i mit tidligere job med hydraulik har jeg oplevet mange slitage problemer hos kunder,
der brugte for billigt olie, uden de rigtige additiver...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-06-13 17:23

Det er jo igrunden utroligt nem:

Spørg Fiat værkføreren om hvilken olie de hælder på bilerne.... køb en dunk olie hos dem,af den type de selv bruger på værkstedet. Så kan du sidde derhjemme og studere specifikationerne.

I den retning stoler jeg på forhandlerne. De bruger ikke en dårlig olie,til deres egne bil mærker.

Ved godt Fiat er i familie med Ferrari og Lamborghini, men er vel ikke mere avanceret end de fleste,af nutidens standard biler. Så den må jo også kunne bruge en "normal" olie.

M.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-06-13 18:42
Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-13 19:43

Her er lidt forklaring til specifikationerne:

SAE 5W-40 : Det er et amerikansk system til specifikation af olien viskositet (tykkelse) ved forskellige temperaturer. dsystemet er langt fra logisk . 5W betyter noget med vinteregenskaber . den bliver ikke for tyk i almindelig dansk vintertemperatur . 40 angiver noget om hvor varm den kan tåle at blive,uden at miste smøreevene . 40 er fint til almindelig husholdningskørsel, men ikke til racerbiler. SAE betegnelsen siger ikke meget om oliens kvalitet.
Tro ikke på at man kan købe det billigste bare SAE betegnelsen stemmer .

API/SM er et amerikansk kvalitets betegnelse for bencinmotorer . Den opfylder kravene til nyere biler . Det drejer sig om at undgå "koksbelægninger " ikke at nedbrydes så hurtigt og kunne holde skidtet opslemmet.

API / cf og ACEA C3 vedrører kvalitet til dieselmotorer . Ligegyldigt for dig

Resten er bilmærkekvalitetskrav fra fiat ,Mercedes, vW og BMW også ret intetsigende betegnelser .
Hvis du kigger rigtig godt i din fiat instruktionsbog, så står hvilken kvalitetsmærkning en anden olie end fiats egen skal have for at kunne bruges i din bil

For voret Punto er det ACEA A3

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-06-13 00:58

Citat
Men gå dog ikke i den anden grøft og køb noget billigt discount olie,
køb SAE 5W-40 olie fra et anerkendt olie firma som eksempekvis Shell, Esso eller BP,

i mit tidligere job med hydraulik har jeg oplevet mange slitage problemer hos kunder,
der brugte for billigt olie, uden de rigtige additiver...

svendgiversen
Meget interessant,.. så der er altså forskel på kvalitet,.. ?
du sætter (Mærke-grænsen) ca. omkring Shell, Esso eller BP

men der findes efterhånden temmelig mange 'mærkevarer' som bla. har udmærket sig
indenfor motorsport,..... fx. Castrol, Mobil m.fl.

omvendt har Harald Nyborg mærket 'Branford' på hylderne til en betydelig lavere pris,
som samtidig, - tilsyneladende - opfylder gældende krav, (det samme har Lidl under navnet W5)
http://www.harald-nyborg.dk/p6250/motorolie-4l-5w40-fuldsyn

Citat
Fuld syntetisk motorolie, udviklet for nyere benzin og diesel drevne person/varebiler med og uden turbo.
udviklet til kørsel under alle forhold, ekstrem kulde / varme og vedvarende belastning.
Maksimal beskyttelse ved koldstart.
Sørger for optimal brændstoføkonomi.
Indeholder syntetiske, slidtage og friktions nedsættende additiver.
API: SL/CF
ACEA: A3/B3
VW: 502-505
MB 228.1/229.1

den står side om side med den nok mere anerkendte,.. og kun en anelse dyrere Mobil SUPER 3000
http://www.harald-nyborg.dk/p6201/mobil-super-3000-5w-40-4-l

det kan være ufattelig svært,.. for ikke at sige umuligt for det utrænede øje,.. at ØJNe forskellene,
eftersom de er skrevet i hver sit 'sprog / kode',... (sikkert mere eller mindre bevidst)

så kan man,... IGEN,.. spørge,.. hvem snyder hvem,.. ?
er det den mere kloge der snyder den mindre kloge,

og gad vide hvor mange penge der,.. unødig,.. smides ud på unødvendig (-'gode'- olier).. ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citat
Her er lidt forklaring til specifikationerne:

SAE 5W-40 : Det er et amerikansk system til specifikation af olien viskositet (tykkelse) ved forskellige temperaturer. dsystemet er langt fra logisk . 5W betyter noget med vinteregenskaber . den bliver ikke for tyk i almindelig dansk vintertemperatur . 40 angiver noget om hvor varm den kan tåle at blive,uden at miste smøreevene . 40 er fint til almindelig husholdningskørsel, men ikke til racerbiler. SAE betegnelsen siger ikke meget om oliens kvalitet.
Tro ikke på at man kan købe det billigste bare SAE betegnelsen stemmer .

Jo tak,.. mener godt (så nogenlunde) at kende historien om oliens viskositet,

den startede ikke længe efter bilens tilblivelse,
dengang man startede en motor op på en tynd olie,.. (hvis den da ikke blev opvarmet med en blæselampe o.lign.)
hvorefter man skiftede til den noget tykkere 'køre-olie'
siden kom 'faste' tykkelser / viskositeter,.. 10 - 60 alt efter hvilket land / kontinent bilen kørte i,

på vore breddegrader betød det at man,.. i mange år-tier, skiftede mellem sommer / vinter olier,
derefter begyndte kapløbet om hvilket bilfirma der kunne,.. "tilbyde de længste intervaller",.. mellem olieskift,
indtil multigrade / viskositet-olien (W 10/30 - 20/40) og del-helsyntetisk olien startede i 50 - 60'erne,.. og stadig udvikles hver eneste dag,

Citat
API/SM er et amerikansk kvalitets betegnelse for bencinmotorer . Den opfylder kravene til nyere
biler . Det drejer sig om at undgå "koksbelægninger " ikke at nedbrydes så hurtigt og kunne holde
skidtet opslemmet.

jo jo,.. det er ret let at google,.. eller læse på
http://da.wikipedia.org/wiki/Motorolie#Forskellige_typer_af_motorolie

men det fortæller ikke noget om hvilke bestanddele der er iblandet
så man kan lave en direkte sammenligning,

- - Altså hvilken olie med betegnelsen - ACEA A3
(dem er der immervæk ret mange af),.. er den bedste,.. eller bedste til prisen,

kort sagt hvilken olie får jeg til den billigste mulige pris,
som overholder fabrikkens krav til specifikationerne for SELENIA K
https://www.pli-petronas.com/products/am_selenia.aspx

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-06-13 05:05

Citat
5W betyter noget med vinteregenskaber . den bliver ikke for tyk i almindelig dansk vintertemperatur . 40 angiver noget om hvor varm den kan tåle at blive,uden at miste smøreevene . 40 er fint til almindelig husholdningskørsel, men ikke til racerbiler

Både de 5 og de 40 siger noget om hvor "tynd eller fed" olien er, ikke hvor varm den kan tåle at blive.
Normalt bliver olien tyndere med stigende temperatur, men en 5W40 opfører sig som en viskositet 5 letløbsolie i kold tilstand, mens den i varm tilstand (80-100grader) opfører sig som en viskositet 40 mellemfed olie.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 14-06-13 08:47

Ja jeg bruger olie fra QMI http://www.ridebikesforever.dk/
i min gamle bil kørte jeg 57000 km uden oliepåfyldning
da vi testede den udskiftede olien for "bæreevne" var den stadig bedre end en ny SAE 5W-40
bilen har nu kørt 255000 km uden motorproblemer
anuarak

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 250 point
Dato : 14-06-13 10:50

Enig,

Shell, Esso eller BP var kun klassiske eksempler på anerkendte mærker,
selvfølgelig er Castrol og Mobil også gode nok, og rigtigt der er mange flere gode olier i dag.

Jeg reagerede kun på rådene om bare roligt at købe den billigste motor olie,
der findes mange slags, mere eller mindre syntetiske,
med variende indhold af anti slid, viscosites forbedrende og andre additiver...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-13 11:24

Blot et lille kvæk herfra:

Jeg har stor respekt,for dette med at skifte olie mærke (Fabrikat) og "gå op" i kvalitet.
Det har måske ikke den store betydning med en nyere bil,med få km.

For mange år siden havde jeg en Renault R8. Kørte med en alm. ESSO olie. (Nok en 30.).
Ville kæle lidt for den,og gik over til en Castrol kvalitetsolie. (Husker ikke specifikationen).

Nok lidt for meget "kvalitet" til en gl. bil. Fra denne dag lyste olietrykslampen,når den stod i tomgang.
Og den fik en vis olieforbrug. (Tror det løsnede noget koks i motoren).

M.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-13 16:57

Når man ser på hvor lille omkostningen er pr km, er min erfaring at man bør bruge en ordentlig olie. De anførte specifikationer kan normalt anvendes til søgning af en egnet olie. På gammel Fiat oplevede jeg selv at ved skift til Mobil1, steg forbruget i første omgang og faldt så til intet. Efter råd fra en der påstod han vidste noget om den slags, øgede jeg dengang olieskiftintervallet til 15000km, selvom 10000 var Fiats forslag. Bilen kørte upåklageligt til ormene havde fanget den, ved 400000 km.

Har siden dengang anvendt mærkevare helsyntetisk til bilerne. Har aldrig oplevet motorproblemer, der kunne stamme fra smøring. Tværtimod.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-06-13 14:25

Så lykkedes det,... at finde olien der opfylder alle kravene,
smider lige linket,.. hvis andre skulle være interesserede.
http://www.landberg.dk/shop/castrol-magnatec-5w-40-718p.html

endda til en pris der er helt nede på Harald Nyborg-niveau,..
dog ikke i 'afmålte mængder' kun i bestemte liter-antal dunke,..

men efter et kig ind hos vores lokale Fiat / Citroen specialist,
fik jeg lovning på at kunne købe den samme olie, i præcis den mængde jeg ønsker,
bare jeg selv medbringer emballagen,

det tilfredsstiller også min pengepung,..

Citat
- glem alle de fine specifikationer og bevæg dig hen til din benzin pusher og køb en dunk SAE 5W-40!
- der koster den det halve... eller google på olien, og find den billigste. God jagt

sådan har jeg skam også gjort, lige så længe jeg kan huske tilbage,
bortset fra de få gange jeg har kørt ny / nyere biler,
'problemet' er bare,.. at 'man'
'os' alm. dødelige,.. aldrig får / har mulighed for at se hvordan,... samme motor,..
opfører sig ved brug af hhv. God,.. og mindre God olie,

når en given motor kører et antal km... fx 500.000 km
hvor meget ville en anden (god / mindre god) olie ændre på tallene,
eksempelvis også brændstof-økonomien,.. ?

der går 1000 vis af gl. røver / vandre-historier,
som er umulige at be-/ afkræfte,...... !

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 15-06-13 23:21

Tak for svaret svendgiversen.

det er nok det svar der kommer tættest på,

men tak for alle svar / deltagelse,..