/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Salousi yngel
Fra : Wheelie
Vist : 420 gange
50 point
Dato : 03-12-01 10:28

Til min store glæde og overraskelse, så jeg forleden at mit salousi par havde fået yngel. De har haft æg et par gange uden der kom noget ud af det. Men jeg har nu set 3 stk 5 mm små unger vimse rundt i mit akvarie. De befinder sig pt et sted hvor de andre fisk i akvariet ikke kan nå dem - forældrene inklusiv. Hvis jeg vil have noget ud af disse unger skal jeg så have dem over i et seperart akvarie, og hvordan opfodre, passer og plejer jeg dem bedst.? I mit 25o l akvarie hvor de er pt. går, er der bla.5 stk 10 cm store Venestus - vil mine salusi forældre kunne forsvare ungerne mod disse? (skal lige siges at det klart er min salusi han der domminere akvariet).
Alle gode råd vil blive taget imod med kyshånd.
MVH - "den stolte første gangs fader"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-01 11:09

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:suHO7.1315$z4.204709@news000.worldonline.dk...
> Til min store glæde og overraskelse, så jeg forleden at mit salousi par
> havde fået yngel. De har haft æg et par gange uden der kom noget ud af
> det. Men jeg har nu set 3 stk 5 mm små unger vimse rundt i mit akvarie.
> De befinder sig pt et sted hvor de andre fisk i akvariet ikke kan nå dem
> - forældrene inklusiv. Hvis jeg vil have noget ud af disse unger skal
> jeg så have dem over i et seperart akvarie, og hvordan opfodre, passer
> og plejer jeg dem bedst.? I mit 25o l akvarie hvor de er pt. går, er der
> bla.5 stk 10 cm store Venestus - vil mine salusi forældre kunne forsvare
> ungerne mod disse? (skal lige siges at det klart er min salusi han der
> domminere akvariet).

Hvis ungerne går således at venustuserne ikke kan komme til dem, synes jeg
ikke
du skal gøre noget andet end at kigge på akvariet og nyde synet.
For hvis du vil have dem over i et andet akvarie, så skal du splitte det
hele af.
Når hunnen har lukket ungerne ud, er det som regel ovre med hunnes pleje
af ungerne.
Men hvem siger at den største trussel mod ungerne kommer fra
vensutusserne? for du skriver
blandt andet, hvilke andre fisk har du i akvariet?

Carsten

Accepteret svar
Fra : katjastrofen

Modtaget 50 point
Dato : 10-12-01 10:42

Jeg vil gentage en del fra ovenstående svar. Hvis du ønsker at en stor del af dine saulosier skal overleve, skal de flyttes til et andet akvarie, eller der skal være ekstremt gode gemmesteder, Der går en del måneder, før at Saulosien kommer i en størrelse, som er større end en mundfuld. Mødre, fædre, tanter og naboen osv osv, af fiskene i akvariet, vil betagte saulosiyngelen som noget mundgodt. Så det du skal gøre er, simpelthen at fodre godt, så du er sikker på Saulosiyngelen også får lidt, og de store fisk,måske ikke er så sultne mere [fisk er jo uheldivis ret sultne hele tiden] og så sørge for gemmestederne.

Jeg vil råde dig til, næste gang, din gule saulosi går med skuffen fuld, at fiske hende op af baljen og sætte hende i etmindre akvarie.. - og lade hende føde der. Eller at du i sidste sekund fanger hende og "hjælper" ungerne ud, [i en anden balje vel og mærke] og så smider hende tilbage til de andre igen! - Hvad der dog er værd at have med i sine overvejelser er, at hunnen har levet på sine reserver i ca 3 uger, og er derfor temmelig "udmattet" og meget SULTEN! - og derfor vil det ideele være, at med det samme hun har skuffen fuld, over i den anden balje..så kan hun slappe af med æggene i munden, når hun så har født.. så flyt hende igen [eller gør som jeg, deler akvariet op] og giv hende et par dage - til at komme til hægterne i, inden hun kommer i det store farlige *GG* akvarium igen

Og tillykke med børnene, det er en stor dag.. Husker tydeligt den første gang, min hun spyttede unger ud :)

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 10-12-01 14:01

Tak for svaret katjastrofen.