/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hurtig Quiz...
Fra : molokyle
Vist : 795 gange
500 point
Dato : 23-04-13 22:50

Hvad er verdens mest gennemtrængende krydderi smagsmæssigt?
Første korrekte svar... (JEG er dommer og kender svaret!)
...vinder alle de dejlige 500 fuldfede kandu-påængår !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 23-04-13 23:25

karry

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-04-13 23:26

Ingen tvivl om det CHILI

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 510 point
Dato : 23-04-13 23:38

Karry er ikke et krydderi, det er en sammensætning af en masse andet, bl.a. chili.
Jeg gætter på kanel.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-04-13 23:49

Citat
Karry er ikke et krydderi

Selvfølgelig er det et krydderi - det er et blandingskrydderi...

Læs blot:

Eksempler på krydderier

Bukkehorn
Cayennepeber
Chili
Fennikel
Gurkemeje
Ingefær
Isop
Kakao
Kanel
Kardemomme
Karry
Kommen
Koriander
Lakrids
Muskatnød
Nellike
Paprika
Peber
Peberrod
Safran
Salvie
Stjerneanis
Vanilje

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-04-13 23:56

http://da.wikipedia.org/wiki/Karry

Citat
Karry er et gult krydret blandingskrydderi. Den gule farve stammer fra gurkemeje. Yderligere krydderier i blandingen, som typisk består af ca. 10 forskellige, kan være: bukkehornsfrø, muskatnød, spidskommen, laurbærblade, allehånde, safran, kardemomme, kanel, koriander, nellike, anis, sort peber, hvid peber, ingefær, hvidløg og sennep.
Karry blev introduceret i det danske køkken i 1837 i Madam Mangors kogebog[1] og er en oprindelig indisk krydderiblanding.
I Indien er det almindeligt at en familie blander deres helt egen karry.

til spørgeren,.. hvad forstås ved - gennemtrængende - ?

brødrene Price testede noget særdeles stærk chili,
men om det hører ind under gennemtrængende kan diskuteres,

http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Udsendelser/20110906143716.htm

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-04-13 00:32

Citat
men om det hører ind under gennemtrængende kan diskuteres

Hertil kan man kun sige

De Gustibus non est disputandum

Smagen kan ikke diskuteres

Konsekvensen er, at alles personlige præferencer er blot subjektive meninger, der ikke kan være "rigtige" eller "forkerte", så de bør aldrig være, som om de var.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 24-04-13 05:27

KANEL

vic200

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-13 05:59

Bare for at være helt på tværs, siger jeg ---- salt ----

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-04-13 06:16

Ville mene det er naga jolokia

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-04-13 06:34

sukker, hvis det går under kat? krydderi

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-04-13 07:01

Jeg vil mene at det er krydderurter som rosmarin eller timian da de overdøver alt andet, f.eks kan det være en god ide at tilsætte disse efter den halve koge- eller stegetid.

Peber og chili er smagsforstærkere, man kan stadig smage de andre ting selv om flammerne står ud af munden.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-04-13 08:29

Min ægtefælle ville sige: Kommen

Selv mener jeg at muskatnød et krydderi, der skal anvendes med stor forsigtighed. Glemmer aldrig, da jeg bagte kage og hældte muskatnød i - i stedet for kanel

Spørger man min gamle mor, så mener hun, at det bestemt må være hvidløg

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-04-13 08:59

Citat
Glemmer aldrig, da jeg bagte kage og hældte muskatnød i - i stedet for kanel

Fy for en grim ting...

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 24-04-13 09:01

Ét rigtigt... og mange forkerte svar.
Tillykke til fun2
Lige meget hvilken ret der tilsættes bare 1/10 gram kanel vil det kunne smages. Andre krydderier tilsat i 1/10 gram kan som regel 'druknes'/'skjules' ved at tilsætte store mængder af andre stærke krydderier som bl.a. de I nævner; chili, karry, rosmarin, salvie, osv. Smagen af kanel kan ikke 'overdøves' !!!

...men selvom det umiddelbart lyder harmløst, så pas på med at lade poderne lege med dette krydderi: http://politiken.dk/udland/ECE1952726/kanelvaeddemaal-faar-flere-til-at-kontakte-skadestuer/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-04-13 09:03

Jeg overså vic200's svar, men derfor var fun2 nu alligevel først.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-04-13 09:41

Citat
Min ægtefælle ville sige: Kommen

Selv mener jeg at muskatnød et krydderi, der skal anvendes med stor forsigtighed. Glemmer aldrig, da jeg bagte kage og hældte muskatnød i - i stedet for kanel [Sur]

Spørger man min gamle mor, så mener hun, at det bestemt må være hvidløg

Kommen skal anvendes med måde, især spidskommen, undtagen hvis det er en stærk indisk ret.

Det med at være forsigtig med muskat har en barsk årsag da det er giftigt, hvis et barn spiser hvad der svarer til 2 revne nødder er livet på spil, det skal dog ikke forhindre os i lige at drysse en anelse i kartoffelmosen eller stuvet spinat.......yummie

At man for 500 år siden satte store ressurcer ind og under menneskelige omkostninger fik gang i import af eksotiske oversøiske krydderier havde nu en helt anden grund , de kunne overdøve den sure smag i madvarer der var kommet over sidste salgsdato........baktusser blev kogt eller stegt til døde men det smagte stadig dårligt, det kunne et godt lag karry redde.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-04-13 10:20

Kommen (..ikke spidskommen), salvie og muskat er nu også gode bud, men knuses 1/10 gram af disse krydderier og tilsætte f.eks. en meget stærk chiligryderet lavet på f.eks. Habanero chili :
http://da.wikipedia.org/wiki/Habanero
..så drukner smagen helt i alt det stærke. Prøv det samme med kanel.
</MOLOKYLE>