/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Køb af NAS Server, men hvilken?
Fra : McBobo
Vist : 665 gange
200 point
Dato : 01-03-13 12:42

Hej Kandu

Køb af NAS Server, men hvilken?

Er der nogle her på Kandu som kan anbefale en NAS Server.
Udbuddet er stort rundt på nettet og det kan være lidt svært at vælge den helt rigtige server i forhold til pris og ydeevne.
Det må godt være en server som kan udbygges, hvis behovet for mere plads skulle blive aktuelt.

Jeg havde tænkt på en prisklasse omkring 2000-4000.kr og skal primært bruges som media-server. (windows 7)

Har du et bud på en super server og hvorfor lige denne server er et godt køb. (uddybning)

McBobo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-13 14:24

Du skal måske kigge efter en med 2 harddiske som kan køre i RAID
Her kan du se hvad Raid er og hvad det er godt for.
http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-03-13 10:38

her får du et godt indspark på valg:

http://hwt.dk/Literature.aspx?Type=0&CategoryID=86

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 21:39

Hvis du har så MANGE penge, så kan Butikken sikkert hjælpe dig bedre end ? herinde
Alle NAS, har indbygget RAID/ Backup, eller også er der opfundet noget nyt, og den funktion kan også bruges på externe diske (USB) men kom lige igen med hvad eller hvor meget du har tænkt dig at opbevare på den, den sidste jeg købte var i EL-Giganten og den havde en indbygget 2TB (plads til 2 + 2 USB = 8TB) og den kostede 1000.- under tilbud.
Jeg har set NAS servere på DBA til 1000.-, som kan indeholde op til 10 diske (20TB), men det er et stykke tid siden.
Jeg ville så personlig anbefale en Zyxel, i stedet for Netgear (har haft 2 stk Netgear og solgt dem igen lige så hurtig, troede den sidst nye var bedre end en gammel), som også har en RÆDSOM og dårlig menú samt er rimelig svær at opsætte til fildeling/ og backup (slettede filer i Papirkurv er ikke tilstede - intet med RAID at gøre), hvorimod Zyxel nærmest bare virker, fra du sætter den på dit netværk = min gjorde, men ikke andre.
Alternativt, kan du bruge en PC/ Bærbar, den kan du sætte op til det samme og der er INGEN begrænsninger på plads osv, bare søg på free nas software og installer det = billigt

bortset fra et strømforbrug?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 21:51

NB: selve den Backup funktion jeg skriver om, er altid ved et enklet tryk på en knap
på forsiden af NAS´en RAID er når du enten sætter en USB som slave = altid tilsluttet, men kan fjernes uden poblemer og vende tilbage til dine gamle filer, DEN funktion har rigtig mange altså svært med at genbruge til noget fornuftigt på en Netgear, da de som regel ike kan komme ind på NAS, i tilfælde af nedbrud OG bruge deres backup, heller ikke når disken i NAS er formateret og HOVSA
hvor i alverden er mine filer - eller bare 1000 gode gamle film pludeslig henne.'
ALTID HAVE dine filer flere steder end, bare noget der ligger på an NAS eller CYPERSPACE
RAID er noget besværligt skidt.. og kender ikke ret mange der bruger det, da det ALTID laver problemer, ved en geninstallering af systemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 21:53

BTW, du kan bruge en moderne MOB telefon til samme ? tror jeg nok, spørg
Du skal måske kigge efter en med 2 harddiske som kan køre i RAID
Her kan du se hvad Raid er og hvad det er godt for.
http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Han har vist en masse kørende som andre ikke kender meget til = overvågning?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-13 10:15

Når der sikres harddiske med Raid er denne måske den bedste for alm. brugere.
>>> RAID 1 (mirroring) Data spejles på flere diske. Kræver minimum 2 diske.<<<
Data lægges ind som de er (ej krypteret) på begge harddiske samtidig.
Når den ene harddisk går i stykker ligger data stadig på den anden.
Ind med en ny harddisk og du har igen 2 ens harddiske.

Ps. Pengeinstitutter og banker kører bla.a. med Raid1 med 5 parallelle harddiske, og de kan skiftes flyvende altså men de kører.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 03-03-13 13:09

Takker mange gange for jeres svar, men det bliver lidt teknisk.
Så hvis man skulle forkorte de tekniske udtryk lidt ned hvad angår RAID...
Hvad er det og hvad er det godt for/bruges til.... hvis man skulle korte det ned til 3 liner...

Jeg har tjekket links ud fra alka og fundet frem til to NAS Server med mediecenter, som ser lovende ud. Og jeg kan forstå at dette bliver den "nye trend" inden for NAS Server, men er lidt dyre i forhold til andre Server. Hertil skal der også købes harddiske, da der ikke følger nogle med.

De to NAS Server jeg har tjekket ud er:

1: Asustor AS-602T NAS
http://hwt.dk/Test/22617/Asustor-AS-602T-NAS

2: Qnap TS-269L
http://hwt.dk/Test/22596/Qnap-TS-269L

Hvad syntes I ? Er det et godt køb eller har I andre gode ideer til en NAS Server, som har noget tilsvarende...

McBobo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-13 19:21

RAID forklaring.

Du har en A4 side du vil gemme i to kopier på hver sin harddisk.
Den ene kopi går i stykker, og du laver en ny kopi og lægger den på en ny harddisk.
Du har nu stadig to kopier og du retter i dem begge samtidig, så du har en kopier hele tiden.

Det var raid type 1 som sikrer din harddisk, men som også kræver to rimelig ens harddiske.

En NAS server behøver ikke at køre i Raid, men så har du heller ikke sikkerhed for dine data hvis harddisken står helt af. Men til film osv. er det ikke så nødvendigt med mindre du er nervøs for at miste dem.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-03-13 19:29

Jeg går selv og overvejer en QNAP TS-269 Pro (Controller ATA-600 & lidt hurtigere CPU, end 269 L)
Og ja jeg vil køre RAID med ikke 1 (Mirror) men 0 (Strip), og så vil jeg købe en anden Billigere NAS model også med 2 disks i RAID-0.
Grundet til dette er RAID-1 beskytter 99% mod enkelt disk crash, men ikke mod NAS crash. Og man kan på de gode NAS bokse, sætte dem op til at replikere/spejle data fra den ene til den anden, og så har man meget bedre beskyttelse (men det koster jo flere penge)

Min NAS skal ligesom TS-269 (x) ha USB3 og være Dual-Core
USB3 er rigtig godt når du ønsker at lave sikkerhed kopi af din NAS . eks. over på denne -> http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-Backup-Plus-Desktop-4TB-2376947.html
Dual-Core er vigtig hvis du bruger den til flere ting på engang, og det vil jeg.

Vedr.
Citat
ASUSTOR Inc. er en af de førende innovatorer og leverandører af private cloud storage

Kan jeg kun sige det er noget ævl, QNAP & Synology er de 2 førende, de andre kom langt bagefter, både i kvalitet og udvidelses muligheder.
Mellem QNAP og Synology er det region

PS. måske smider jeg ydeligere 2x1000kr oven i og går op i 4 disk modellerne, bare for at ha plads nok

Kommentar
Fra : Nightstaber

Dato : 16-04-13 10:26

Hvis jeg selv skulle købe mig en NAS til brug som medieserver, ville jeg nok vælge en Synology..

Det er en jeg selv har haft mulighed for at rode lidt med, og synes den er super simpel, godt skruet sammen og et flot og intuitivt interface.

Når folk snakker om at det kører i raid-1 betyder det blot at du har to harddiske hvor indholdet er ens på. Dog koster dette også plads.. Så sætter du 2 x 1 TB diske i din nas, vil du kun have 1 TB plads.. Dog betyder det at hvis den ene harddisk går i stykker ligger dataene på den anden, du skifter den der er fejl på, og pludselig har du igen sikkerheden i dine data.

Jeg har selv rodet med en Synology ds211J, og har skrevet en manual til at opsætte den som mediecenter. Hvis dette har interesse så sig lige til

En Synology ds211J koster ca 650 kr plus 2 harddiske.. Dog kan de også fåes i lidt nyere og lidt større versioner

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-05-13 08:30

DS211j er en udgået model så det er nok derfor du har kunne finde 1 til den pris, efterfølgeren DS212j ligger pt. omkring 1400,-
2 disk modellerne fra QNAP & Synology ligger normalt også over 1000,-, lige så snart det kommer nyere modeller og prisen på de gamle skal falde udgår de.

Også for både QNAP & Synology ligger de normalt 700-800 oven i prisen pr. ekstra disk du kan sætte i, selvom det jo ikke koster dem en brøkdel i omkostninger.
Men sådan med prisen er det for de fleste, eks. kan du ikke købe en Seagate 4TB disk for under 1400,- , men de sælger en 4TB USB3 disk til denne pris (altså kabinet og print og strømforsyning oven i, er billigere !!!)