/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Kalkknuser
Fra : ladegard
Vist : 1001 gange
100 point
Dato : 17-02-13 15:12

www.kalkknuser.dk kan man læse om hvilken nytte man kan have af at installere en kalkknuser på sin vandledning. Man får mindre kalk i vandet og kalkknuseren bevirker at vandt opløser kalk på sanitet mv.
Jeg mener en gang at have læst, at brug af kalkknuser kan medføre, at kalk indvendig i vandrørerne i huset kan bevirke, rørene eller fx varmtvandsbeholderen bliver utæt, idet kalken opløses.. Er er nogen der har sådanne erfaringer?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-02-13 15:49

min erfaring er, at kalkknuseren overhovedet ikke har nogen effekt.
jeg har på intet tidspunk mærket nogen ændring siden jeg fik monteret den for ca 8 år siden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-13 17:16

Men vores magneta har siddet i 15 - 20 år (jeg kan ikke huske hvornår den blev sat op)
Den virker udmærket, men vores vand er også kun 13-15 hårdhedsgrader
Det er denne:
http://www.elvvs.dk/p/magneta-kalkspalter-3-4-38888/?gclid=CO68ovrdvbUCFdF4cAodXiMAoQ

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-13 17:19

Den forklaring, der står på hjemmesiden er noget vrøvl.
Sandheden er at kalken i vandet, som det kommer i rørledningen ikke er krystaller, som kan knuses.
Det kommer på opløst og ioniseret form. Opløsningen er afhængig af co2 indholdet i vandet. Når det kommer et sted med mindre tryk ( bruserhovedet, vandhanen) eller højer temperatur( vandvarmeren, kaffemaskinen) falder opløseligheden, og så dannes krystallerne. Desværre fastsiddende i fine huller eller på varmeflader.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 17-02-13 20:59

Kalkknuseren er god nok - den kan gavne i to tilfælde: Hos dem som ingen kalk har i vandet og hos sælgeren....

Mvh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-13 23:54

Forunderligt nok virker de magneter , som sidder inde i vandstrømmen. Det er der forsøg nok, som har vist.
En plausibel forklaring er at magneten frigiver mikroskopiske mængder af de stoffer, den er lavet af.
Disse bevirker at kalkkrystallerne ikke sætter sig i bruseren mv. De dannes uundgåeligt men sætter sig ikke fast.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 18-02-13 09:36

Det kunne jo være Milena Penkowa- forsøg....
Udfald af forsøg afhænger af forsøgslederen.
Mange andre forsøg har ingen effekt vist..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-13 09:49

I Magneta sidder magneten netop inde i vandstrømmen. I øvrigt er princippet et gammelt afprøvet system. Et Norsk firma havde faktisk patent på systemet i 25 år og da det blev frigivet opstod mere eller mindre gode udgaver som ses i dag. Jeg så princippet i alm husholdning, hvor den sad i vandtilgangen til en opvaskemaskine midt i 60'erne og det var netop det Norske patent.

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 18-02-13 12:35

Da jeg ikke rigtig har fået et svar på det spørgsmål jeg stillede, har jeg kontaktet mit lokale vandværk, der bekræfter, at en kalkknuser kan opløse kalken i en varmtvandsbeholder eller endnu værre i vandrørene, så de - hvis de er gamle - bliver utætte. Jeg lukker hermed spørgsmålet og ved egentlig ikke hvem jeg kan give point.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-13 17:21

Jeg vil ingen point have, når du ikke har fået et svar du kan bruge.