/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - Antal arbejdsdag OG timer
Fra : barrett
Vist : 543 gange
300 point
Dato : 13-02-13 23:55

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at regne antal arbejdsdage mellem 2 datoer OG hvis der er timer udover hele arbejdsdage.

Eksempel:
Starter 02-01-2012 09:28:44 og slutter 03-01-2012 11:25:35.

Det vil sige lidt mere end en dag.

Hvis jeg anvender funktionen antal.arbejdsdage og trækker én fra, vil jeg miste tiden fra 09:28:44 til 11:25:35.

Hvorledes laver jeg en formel der både regner arb.dagen OG de ekstra timer

Med venlig hilsen
Barrett

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 14-02-13 00:00

Jeg har lavet denne formel indtil videre:

=ANTAL.ARBEJDSDAGE(C14;D14)-1

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 14-02-13 08:25

Umiddelbart ville jeg gøre sådan. Nu ved jeg ikke om du skal summere flere dage, derfor D4.

B4 = start
C4 = slut

D4 =Antal dage i decimal = C4-B4

E4 = Antal dage i heltal = dage360(B4;C4)
F4 = Antal timer = time(D4)
G4 = Antal minutter = minut(D4)
H4 = Antal sekunder = sekund(D4)

Kan det bruges ??

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 14-02-13 09:31

Hej meiland

Det er mange personer og mange dage, og kontinuerligt som det drejer sig om.

Er det ikke muligt i den samme formel som jeg har lavet at, få excel til at tælle timeforskellen?

Mvh Barrett

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 14-02-13 10:49

Muligvis, men så skal jeg bruge lidt flere oplysninger fra dig.

Du skriver at du skal bruge antallet af dage og timer mellem start og slut, men hvordan definerer du "timer" ?
Er det hele timer, eller runder du op/ned ?
Kan du nøjes med decimal-timer (f.eks. 1 time og 15 min = 1,25 timer)?

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 14-02-13 10:55

og hvordan definerer du en arbejdsdag ?

antal.arbejdsdage(31-12-2012 09:28;03-01-2013 07:25)-1=3
men det er ikke 3 døgn, kun 2,914.....

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 14-02-13 11:35

Hmm
Se bort fra længden af selve arbejdsdagen (og det med flere dage og flere personer) og "kun" finde ud af hvordan formlen kan medtage forskellen fra starttiden (09:28:44) til sluttiden (11:25:35)

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 14-02-13 16:03
Kommentar
Fra : sion

Dato : 15-02-13 11:02

--> Barrett

Du skriver, at du vil have én formel til at vise antal arbejdsdage OG de ekstra timer. Men har du tænkt over, hvordan du vil have resultatet formuleret i én celle? Er det en sum af timer? - Hvor mange timer har en arbejdsdag i så fald?

Som Meiland også har antydet, så er der vist nogle ting, der skal tænkes igennem en ekstra gang.

Simon

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 15-02-13 11:34

Hvis det bare skal være en tekst ala "2 dage, 3 timer, 25 minutter og 29 sekund" er det simpelt, men der er ingen mulighed for at kunne summere.

Personlig vil jeg foretrække 2,3425 dage og så evt. nogle efterfølgende celler der angiver hvormange timer, minutter og evt. sekunder der svarer til 0,3425 dage

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 17-02-13 23:16

Hej meiland
Dit link forstår jeg desværre ikke noget af - sorry

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 17-02-13 23:28

Jeg vil prøve om jeg kan forklare det lidt anderledes/bedre

Længden af arbejdsdagen er i dette tilfælde ligemeget. Jeg har kun brug for at regne forskellen på starttiden den første dag og sluttiden den sidste dag - iforhold til starttiden

Eksempel:
Starttid den første dag: kl 10:00 og sluttiden den sidste dag: kl 11:25
i dette eksempel altså 1 time og 25 min (hvordan det skrives (1:25 eller 1 time og 25 min) er ikke vigtig

Jeg tror at I tænker langt videre og grundigere

Håber ikke jeg har fornærmet nogen og at I stadig vil hjælpe

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-02-13 08:46

Ok. Hvordan er ANTAL.ARBEJDSDAGE så kommet med ind i det her?

Hvad så med dette:

=TID(TIME(A2);MINUT(A2);SEKUND(A2))-TID(TIME(A1);MINUT(A1);SEKUND(A1))

...

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-02-13 08:47

... hvor A1 er startdato/tidspunkt og A2 er slutdato/tidspunkt.

Husk at formatere resultatet som klokkeslæt (TT:MM:SS).

Simon

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 18-02-13 08:55

OK - så blev jeg lidt klogere. Det er altid bedst at vide, hvad der skal komme ud af en formel.
Fornærmet.... nej da

Jeg har uploaded en ny excel med makro http://www.mediafire.com/?xprff2a5rolbfndb6ub2d6qbf65uqax

Husk at aktivere makroer, når du åbner filen.

Makroen er 2 funktioner, beregnms(starttid; sluttid) og beregnus(starttid; sluttid). Funktionerne returnerer hhv. en tekststreng f.eks. "4 timer, 23 minutter og 56 sekunder" og "4 timer og 23 minutter."

ms = med sekunder, us = uden sekunder

Hvis du vil have excel til kun at skrive time eller minut, når der kun er hhv 1 time/1 minut, nå du igang med at lave nogle HVIS'er

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 18-02-13 09:05

Sion!

Din formel er i princippet OK, men hvad gør du hvis
Start = 02-01-2012 9:28:44
Slut = 03-01-2013 8:25:35

Funktionen TID kan ikke håndtere en negativ værdi. Og ligefrem at tvinge folk til at arbejde mere end 24 timer

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 04-03-13 11:27

Barrett - Kan du bruge nogle af de svar du har fået ??