/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
"dødemandsknap"
Fra : lham
Vist : 1073 gange
100 point
Dato : 13-02-13 08:51

win xpsp3 ix8

Hvis man kommer tilskade/falder død om-og ikke selv kan give"elektronisk alarm" ville det jo være hensigtsmæssigt med et system der registrerer at man ikke har svaret på mails/sms er fra systemet
inden for et vist antal timer/ dage og systemet så checker med et par extra mails sms-er/opringning-og hvis disse så ikke "besvares" giver en besked til et par valgte mails/telefonnumre.

findes et såndant system -fås det evt gratis ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-02-13 09:24

systemet findes allerede og det er ganske gratis.
det hedder familie, venner og naboer

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 13-02-13 09:27

Selvfølgelig kunne det være sjovt at lave. Men jeg tror ikke ikke det kan bruges til noget brugbart. Der er alt for mange muligheder for dvale og automatisk lukned. Så det vil være uoverskueligt.
Man kunne også tænke et webcamera, der ikke sendte en sms til en hvis der ikke havde gået nogen i stuen den dag. Mit camera kan både ses, og har en bevægelses sensor, en kontakt til at tænde noget og en kontakt til at mærke noget. Her hunne så laves at hvis en timer ikke blev resat denne dag sendte den en SMS. Der er forøvrigt også højtaler og mikrofon så man kan sige noget.
Dette vil være nemmere at lave her med en selvstændig enhed end med en PC.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 10:01

Det kan laves via en hjemmeside, hvor det kræves at du logger på hver dag
gør du ikke det, så kan der sendes en mail til en anden bruger eller admin, at så og så mange ikke
har svaret.
Det samme kan også laves med en mail, men jeg, ved ikke lige hvordan man holder styr på flere hundrede svar, eller manglende ditto - der skal laves et lille program der kan sortere det hele
hvis man ikke skal gøre det manuelt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 10:04

Samt hvad gør man hvis de bare ikke svarer, mange ældre i den alder du skriver om, har flere grå hjerne celler end andre, og skal man så skrige ULV hver gang, så tror jeg det Offentlige hurtig bliver ret så sure.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 10:22

Nogle af de billiger alarmsystemer har funktionen lytte / ved opkald + kode
Det foregår gennem mobilnettet og eller alm. telefon.
Disse anlæg koster mellem 1000 og 3000 kr.
De er ikke tilkoblet nogen alarmcentral men bruger naboer og folk i nærheden.
Der er fra 3 og op til 16 der kan køre på samme system.

Jeg kan ikke anbefale nogen bestemt, for vi er på eksperiment-stadiet her på vores vej.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 13-02-13 11:40

Der findes flere mobiltelefoner med alarmknap, f.eks. Doro. Det er fint hvis man falder og skal ha' hjælp. Hvis man falder død om, kan det da være lige meget?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 11:48

Jeg kiggede lige på den fra stone47 , med timer.

Timer på antal timer som hvis du ikke trykker på en knap (som lokomotiv førerne har) så sender den en sms /telefon alarm til en nabo ved hjælp af et billigt alarmsystem ca 1000 kr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 12:04

Denne til ca. 1000 kr kan nok sammen med en dødmandsknap og en timer klare opgaven.
http://post-import.dk/contents/da/p22.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 12:18

findes et såndant system -fås det evt gratis ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 13:12

Der stod jo kun evt. - ikke osse "dig-selv"

I øvrigt gav det mig nogle idéer til styring af alarmsystemer, som jeg leger lidt med for tiden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 13:29

I gamle dage kunne man få det GRATIS gennem det Offentlige, hvis man var syg eller ikke havde kontakt med andre, det gik som regel over en installeret brand alarm, men det er sikkert skåret væk af budget nedskæringer, eller man får vel bare besked på at købe en mobilos - til senile ældre.

Man kunne jo tænke sig noget i stil med de telefoner, der uddeles til volds ofre, hvor man bare skal trykke på en knap, og så ellers håbe på de tager det rimelig alvorligt, det kunne vel ikke koste Staten en formue, men redde menneskeliv og spare på hospitals udgifter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 13:53

Mig selv - det er ikke en "panikknap" der spørges efter, men en knap som melder alt vel.
Eller rettere sagt - når der trykkes på knappen sendes der ikke sms.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 14:09

Det var nu også bare ment som et alternativ, som sikkert ikke kan fåes mere.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-02-13 18:17

indtil videre lader det ikke til at nogen kender til en eksiterende hjemmeside/program der for mig at se løser spørgsmålet

jeg har slet slet ikke evner for selv at programere noget sådant,

princippet skulle jo netop være ikke at alarmere famile-venner-vagtcentral før en vis tid uden respons på "dødemandsknappen"-altså ikke noget med daglige opkald snak sms/mails .

det skal helst ikke være en hardware dims som skal slæbes med ,men et system der virker via alle pc-er (evt med login ) og mobilos -også de gammeldags :) ( dette er en tilføjelse til mine produktkrav )

der findes jo desværre stadigt mere eller mindre mumificerede personer idendøre -det lugter ikke godt og er skadeligt for boligen-og tænk på den tid der gik forud før de døde-det er jo ikke altid bum-slut hjerteslag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 18:34

ok

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 19:05

Citat
indtil videre lader det ikke til at nogen kender til en eksiterende hjemmeside/program der for mig at se løser spørgsmålet

Har lige set mine gamle programmer igennem, og fundet et der muligvis passer dig?

Du skriver en mail, som skal besvares med et/ 1 kryds i en boks, mener endda det ikke er nødvendigt, men mange år siden - og ellers skal der bare trykkes send fra modtager, og der ligger øjeblikkeligt svar i DIN indboks, med afsenders oplysninger/ eller det du beder om skal afkrydses
var det noget der kunne bruges? eneste krav - du skal kende vedkommendes mail adresse
samt du kan ´masse´ sende den samme besked til alle de mail´s du har liggende.
Nu er det lang tid siden jeg selv har brugt programmet, men mener også du kan lave en
frist på svar? men ikke sikker.
Men du skal desværre selv se efter hvem der ikke svarer på din mail
Du kan altid smide en PM og jeg finder det frem til dig?
Programmet er særdeles nemt at bruge.
Tager ca. 5 minutter og du er godt på vej, ellers skal jeg gerne hjælpe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 19:10

Citat
ellers skal der bare trykkes send fra modtager,

Kræver selvfølgelig de kan komme til en pc og bruge deres egen indkommende mail
det jeg snakker om, sender automatisk uden om deres mail program,
så det skal ikke aktiveres, for at sende til dig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 19:25

NB: X boksen / kan erstattes af et eller flere billeder? hjemmehjælp? Læge/ BABU eller bare DIG
der skal komme til kaffe, mulighederne er umulige at skrive om - dig sætter grænserne for svar muligheder

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 13-02-13 19:52

ja jeg har jo lavet adskillige styringer gennem tiden. Og adskillige hjemmesider med data baser.
prøv at tegne et godt gammeldas diagram vi kan tænke over. En DOVO telefon med en SMS funktion.
Men hvad skal der ske.
Her er et exsempel på en data base med en frontend hjemmeside, telefonen er sagt op og fjernet, jeg betalte i flere år for at de kunne virke.
http://stoneplace.dk/mysms
så er den lige beskyttet med htaccess. I har lige fået en user: kandu pw: kandu.
men lad lig være med at ringe til i hvert andet end mig selv hej hej.
hilsen Steen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 20:01

Jeg har prøvet at sende SMS til mig selv og mail til mig selv.
De er ikke kommet endnu

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-02-13 07:31

mig selv mfl

der skal ikke sendes nogetsomhelst dagligt til andre højest til mig selv som jeg så kviterer for modtagelse af. Kun hvis jeg ikke kviterer inden for et valgt tidsrum skal jeg rykkes et extra par gange-først derefter sendes der besked til selvvalgte e-mailadresser/telefonnumre-ved ikke om det tydeliggjorde mine ønsker

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 14-02-13 08:29

til Eyvind
Hvis det er min base der prøver, sagde jeg den virker ikke da den bare er importeret fra den gamle server og der er ingen telefon mere. Mailen brugte jeg ikke, men den sendte de SMS,er jeg lavede og den modtog dem sendt til telefonens nr.
Jeg har før skrevet om dette projekt. telefonen hang på vægen i en plast pose med hul i bunden til strømledningen. En Bluetooth gav forbindelse fra telefonen til serveren. Tanken var så at du lavede en besked, "Du har indbrud" den blev testet og sendt. der er en byte der holder øje med om SMS'en er sendt. Nu er der noget andet der holder øje med indbryderen, som så aktiverer den rutine der vender denne byte i data basen og SMS'en med indhold "du har indbrud" sendes en gang til.
Nå det var bare hvis nogen synes det var sjovt at se på .
hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 14-02-13 08:34

Vores ven her kunne jo lave en base med en SMS i. En rutine der sendte den SMS hvis den ikke en gang i døgnet blev resat. Her er endda en hjemmeside så dette reset kan foretages på den anden side af jorden.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-13 09:33

Stone47
Nå ja - man kunne jo bare læse det du skrev.
Jeg har slettet mig selv igen.
Og - jow det var sjovt at se på.
Det er synd at du bor så langt væk, for det kunne være sjovt at se hvad du har lavet.
Jeg har selv leget en del med relæteknik og digitalteknik

De ønsker som lham har, er jeg ved at forstå.

Automatisk sende SMS til sig selv som skal besvares inden for en tid.
Ellers sendes der SMS til valgte numre.

Der bør også være panikknap nu man er i gang.
Og så lige noget indbruds - melding via SMS
Det hele bør "køre" i en lille server som kan styres via hjemmeside.
Måske en lille NAS server kunne klare det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-13 19:48

Citat
der skal ikke sendes nogetsomhelst dagligt til andre højest til mig selv som jeg så kviterer for modtagelse af

Hvem har dog også skrevet det, bortset fra dig selv
Jeg skriver at det SVAR du får tilbage kan være et BILLEDE af
Citat
NB: X boksen / kan erstattes af et eller flere billeder? hjemmehjælp? Læge/ BABU eller bare DIG
der skal komme til kaffe, mulighederne er umulige at skrive om - dig sætter grænserne for svar muligheder

Hvor efter du kan se ALVORLIGHEDEN af AFSENDERS besked = i din mailboks
ikke mange ældre mennesker GIDER LÆSE, så hellere klikke på et billede og tryk på SENDmen svært at forklare til dem der skal læse (gider du lige sende en mail eller bare osv)
ISÆR ældre der måske bare ville have lidt hjælp.

Men bortset fra det, så kræver det altså at de er på nettet, og syge mennesker der muligvis ligger på gulvet ? har altså LANG-T til en pc.

Samt du kan bare hente et gratis CMS (søg selv) der kan du se de sidste registrede brugere der i har logget ind på siden/ samt tid og dato, for samme.
Men tvivler på du finder det som en samlet oversigt, det kan du der imod med det program jeg har liggende, der kan du enten bruge et nummer eller deres navn, som du så skal krydse af i den daglige rutine
Det første du ser - har afprøvet det, er afsenders ID/navn.
Håber du finder noget der passer til dit behov.
Orker ikke hjælpe mig-selv mere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-13 19:51

Med lidt kandu hjælp, kunne du lave det som en BAT fil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-13 20:02

Tænkt system
Alarm system som skal resettes med computer / SMS
bliver den ikke resat alarmerer den til indkodede numre.
Selv billige alarmer kan styres med SMS
Komputerprogrammet Skype kan sende SMS med ordrer til at resette.

Bare en ide.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-13 10:49

Her er faktisk et system som jeg umiddelbart kan se som en løsning, med lidt modifikationer.
http://www.gsmteknik.dk/GSM_SMS_styringer/gsm-styring-basic

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-02-13 18:25

Eyvind
Citat
Her er faktisk et system som jeg umiddelbart kan se som en løsning, med lidt modifikationer.
http://www.gsmteknik.dk/GSM_SMS_styringer/gsm-styring-basic

"visse modifikationer" ja mon ikke feks funktion vial mail udover sms og så en masse hjemelavede printplader-altsammen noget der vil fylde gdt i rejsebagagen og gøre det meget lidt brugervenligt for ældre ikke "elektonik/edb nørder". men faktisk en en for mig interresandt og "prisbillig"overvågning/styring af opvarmning mv i fritidshuset-men ikke løsningen på min forespørgsel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-13 18:42

Ok - du vil ikke have at der fast skal kommunikeres med en "hjælper", og så bliver det nok svært at finde til billige penge.
Det allerbedste system er jo kæde sms systemet............................og det absolut billigste.

Jeg trækker mig tilbage, for det bliver nok svært at finde.