/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Femte kolonne virksomhed?
Fra : lgs
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 07-02-13 10:51

Jeg har andetsteds skrevet flg. i anledning af attentatet på Lars Hedegaard:
"Gerningsmanden, hvorend i det politisk/religiøse spektrum han hører til, vil jeg henregne til Femte-kolonne, altså "At udføre femte kolonne-virksomhed kan således sammenlignes med landsforræderi, hvis aktiviteten (objektivt vurderet) er til skade for det land, man burde opfatte som sit fædreland.""
Men giver begrebet "fædreland" nogen mening for andre end i 5. led indfødte, eller bør man forvente at 2. generations efterkommere af f.eks. amerikanere opfatter DK som Fædrelandet?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-02-13 10:57

Citat
eller bør man forvente at 2. generations efterkommere af f.eks. amerikanere opfatter DK som Fædrelandet?
Skrev du virkelig amerikanere..?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-13 11:26

Som jeg opfatter begrebet "femte kolonne".

Der er/var 4 kolonner når der skulle føres krig.
Begrebet 5. kolonne er enheden som ikke kan ses, altså nogen fra den fremmede magt som ubemærket bevæger sig rundt hos den kommende fjende, og lader som om de er venner.
Før 2. verdenskrig var der mange tyskere som rendte rundt i DK og andre lande, og "gjorde klar" til at de 4 kolonner kunne angribe.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-02-13 13:10

5. kolonne er ikke knyttet til fædreland, men til det land i hvis tjeneste du er, således kan man sagtens være indfødt dansker i alle de led du ønsker det, og stadig udøve 5. kolonne, såfremt du ideologisk, militært eller på anden måde giver et andet land din loyalitet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-13 14:14

2. Generation i DK har ikke Danmark som fædreland /fædrene land.
Ens fødeland er ikke det samme som fædreland, fordi faderen ikke er født i DK.
Sådan opfatter jeg det.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 07-02-13 15:06

=>Kaptajn-Tommy:
"Skrev du virkelig amerikanere..?????" spørger du - tja, jeg kunne jo også have skrevet svenskere eller tyskere - var der da andre DU tænkte på?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 07-02-13 15:52

Jeg mener det var blot et eksempel at skrive Amerikaner.

5 Kolonne virksomhed er at betegne som skadelig for det land vedkommene opholder sig i.

Mange her i landet har det man kalder dobbelt statsborgerskab, hvilket jeg ikke forstår er tilladt, da det på mange punkter kan og vil give interesse konfligter, og derigennem måske endda føre til før omtalte 5 kolonne virksomhed.

Jeg kan ikke forstå det er tilladt i DK. men vi skal jo være åååhhh så forstående og fleksible overfor
alle mulige mennesker i dette land.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-13 16:21

Ja Klatterup -
Citat
men vi skal jo være åååhhh så forstående og fleksible overfor
alle mulige mennesker i dette land.

Men "alle mulige mennesker" har vist ikke samme forståelse.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 07-02-13 16:49

Det er jeg helt enig i, og det var også ironisk ment.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-02-13 17:32

Citat
=>Kaptajn-Tommy:
"Skrev du virkelig amerikanere..?????" spørger du - tja, jeg kunne jo også have skrevet svenskere eller tyskere - var der da andre DU tænkte på?
Jeg tænkte såmænd: Amerikanere og 5. kolonne i Danmark - udsagnet rimer ganske enkelt ikke.

Men bortset fra det, så bliver der udøvet 5. kolonne virksomhed i Danmark anno 2013.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-02-13 06:54

Er 5. kolonnevirksomhed ikke at sidestille med spionage? I den forbindelse er statsborgerskab ligegyldigt. Man står til ansvar for sine gerninger i forhold til straffeloven når man er på Dansk territorie. Foregår ulovlighederne i Danmark, men man fysisk opholder sig i udlandet, gælder international ret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-02-13 11:36

5. kolonnevirksomhed er mere undergravende virksomhed.
Ses fx blandt visse folketingspolitikere af radigal observant.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 08-02-13 15:24

Det var selvfølgelig med den slet skjulte bagtanke, at attentatet på Lars Hedegaard er udtryk for at vi må se i øjnene, at der i DK som i alle andre vestlige lande, hvortil islam har spredt sig, vil være et antal individer, der som f.eks. Wikipedia skriver om UMMA Det benævnes i en hadith af Muslim hvordan alle medlemmer af umma skal opfatte sig selv som en del at ét legeme og på den måde vise omsorg og delagtiggøre sig i andres sorger og problemer, som var de ens egne. Er man troende muslim, er man altså automatisk "medlem" af umma, det verdensomspændende samfund af rettroende muslimer. , altså for hvem FÆDRELAND ikke giver den samme mening om overhovedet nogen som for vi indfødte og at vi må have berettiget tvivl om, hvor deres loyalitet ligger. Dette uanset hvor meget alle siges at have en rar grønthandler tilhørende ummaen.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-13 16:28

Nemlig lgs..!

Problemet herhjemme er, at folk vil helst ikke "snakke" om det. For tænk, hvis nogen opdager at jeg er imod den masse indvandring der foregår nu - og som bliver meget større end nogensinde før, så tror folk jeg er racist.

Lad mig slå fast med 7" søm, at være imod masse indvandring har intet med racisme at gøre !

Men kort og godt, Det Radikale Venstre, sammen med Enhedslisten og SF har alle dage udøvet 5. kolonne virksomhed.
Socialdemokraterne startede desværre (igen) da Polle Narrehat var statsminister.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 08-02-13 16:51

Ja jeg er enig med Kaptajn-Tommy, og kommer derved til at tænke på hvad en gammel præst engang sagde til mig.

Menneskene er nogle underlige skabninger, og så har de så mange sære ting for.

Ja kan det siges tydeligere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-02-13 19:47

Citat
Ja kan det siges tydeligere.
Nej..
Præster skal vi værne om, det embede bliver snart en saga blot.
Alt i medens (M)anus Sareen nedlægger 10 -14 folkekirker rundt om i hovedstaden, taler eliten om en stormoske med minaret på Nørrebro.
Det skal godt nok bemærkes, at minareten kun skal på for pynt skyld......Menæh, hånden på hjertet kære venner, hvor lang tid tror I der går, før minareten tages i brug ?

Typisk 5. kolonnevirksomhed.

Tillykke til Helle med EU-rabat forhandlingen om milliarden..........Der er kun et spørgsmål tilbage, hvor mange milliarder kostede rabatten..?
Onde tunger påstår (Dagbladet information)
Citat
danske landmænd på grund af reduktionen i budgettet samt reformer af landbrugsstøtteordningen står til at miste omkring 2,4 mia. kroner ud af de nuværende ca. 7 mia. kroner, de modtager om året i støtte.

Også flere danske politikere har udtrykt bekymring for, hvad regeringens prioriteter – der ud over rabatten tæller en overordnet reduktion af budgettet og en modernisering, så flere midler bliver flyttet fra landbrugsstøtten over til bl.a. forskning og uddannelse – kan komme til at betyde for EU-støtten til Femern Bælt og Kriegers Flak.

Tør man i dette sammenhæng bruge det gamle ordsprog -"Goddag mand økseskaft"

Fortsat god fredag awten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 10:45

Hvis staten sparer 1 milliard og danske landmænd mister flere milliarder, og staten derved mister indtægt i form af skat osv. er det så ...............undergravende virksomhed mod Danmark.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-02-13 11:59

Frivilligt suverænitetsafgivelse til fremmede magter er undergravende virksomhed.

Der kommer en god løsning på mandag.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 09-02-13 18:10

Ja det er den gamle med gyngerne og karrusellerne.

Citat
Der kommer en god løsning på mandag.Indsæt dit citat her

Det tror jeg ikke på. Der er lovet så meget, og nu skal SU støtten også holde for, (hvad de lovede ikke ville ske).

Offentlig transport skulle blive billigere, (nu er priserne steget)

Jeg er bange for, at helle har solgt landmændene for at promovere sig selv (hvad hun jo også trænger til), men det kan også give bagslag, for har hun sparet 1 milliard - og sat bare 2 milliarder til, så burde det give os alle røde knopper.
(mine er begyndt at klø)

Alt dette kalder jeg også undergravende virksomhed, at love noget for at komme til fadet, og så blæse på brogerne bagefter.

På denne måde kan jeg være alvorligt bekymret over hvad det skal ende med, ja minareten skal blot bygges, men tro mig om nogle år så bruges den også.

I ved godt der står i en lille tyk bog, drag ud i verden og ud bred jeres tro. og det er i fuld gang.

Før i tiden var det Russerne vi var bange for, og så var det "den gule fare" og nu har det ændret sig igen, og denne gang er det virkelighed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 18:57

Ja -

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-02-13 19:34

Endnu et eksempel på Helles undergravende EU-virksomhed

Sakset fra DR
Citat
SKREVET AF:
Karen Nielsen
Aftalen om EU's nye budget rammer danske landmænd så hårdt, at de er truet af en stribe konkurser.
Det vuderer interesseorganisationen Landbrug og Fødevarer.
For ikke alene mister landbruget mister 1,4 milliarder kroner i direkte landbrugsstøtte. Budgtetaftalen giver også regeringen ret til at inddrager yderligere én milliard af EU's støtte til dansk landbrug.
De danske landmænd mister 1,4 millarder kroner i direkte støtte. Det er slemt nok. Men den danske regeringen har fået ret til at tage yderligere en milliard kroner fra landbrugsstøtten og putte den i over i de såkaldte landdistriksmidler.
Op mod en tredjedel
Dermed kan landbruget altså miste 2,4 millarder kroner af de hidtidig syv millarder i landbrugsstøtte.
Den erhvervspolitisk direktør for Landbrug og Fødevarer er dybt bekymret efter at have set EU's nye budgetaftale:
- Vi står til at miste op imod en tredjedel af den landbrugsstøtte, som danske landmænd får i dag, siger Lone Saaby.
Bekymret for mælkebønderne
Hun frygter, at det vil få alvorlige konsekvenser. Især for de tusindvis af mælkeproducenter, der i forvejen kører på kanten af underskud.
- Hvis de mister op imod en tredjedel af støtten, så ser det meget alvoligt ud for dem, siger Lone Saaby.
Landdistriktsmidlerne skal levevilkårene på landet, sikre bedre miljø og natur. Pengene går til så forskellige ting som nye vådområder og golfbaner på Bornholm.
Fødevareminsiter Mette Gjerskov siger til Jyllands-Posten, at regeringen ikke har taget stilling til, om den vil tage en milliard fra landbrugsstøtten og give den til landdistriksmidlerne.
En milliard der frister
Men Lone Saaby fra Landbrug og Fødevarer er overbevist om, at regeringen er meget fristet til at få nye penge til projekterne i landdistrikspuljen.
- Regeringen kan have en stor interesse i at flytte en milliard fra den direkte støtte over i landdistriktspuljen, siger Lone Saaby.
Hidtil har regeringen nemlig skulle medfinansiere projekter, der får EU-midler fra landdistriktspuljen, men den restriktion ligger ikke på den millard kroner, der er mulighed for at flytte fra lanndbrugsstøtten nu.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 09-02-13 19:58

For lige at lade Lars Hedegaard bringe os up-to-date med sin situation:
http://www.sappho.dk/de-profundis.htm

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-02-13 22:58

Mordforsøget på Lars Hedegaard bliver åbenbart tiet ihjel.
Jeg tør æde min gamle fedtede jagthat på, at politiet aldrig finder gerningsmanden - fordi politiet ikke vil.
Næææh, det går bedre for sognefogedens knægte, når fru Hansen skal snuppes - og ha' bøde for at ha' kørt på "cikel" uden katteøje.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-13 08:34

Der står ikke skrevet nogen stedet at politikere er forpligtet til at holde ord !

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Obligationsret/l%C3%B8fte

Løfter gælder kun formueret og aftalelovens $7.

En politiker er IKKE forpligtet over for sine vælgere. Men man kan med udbytte læse:

http://www.180grader.dk/Boeger/den-etiske-slagmark-anmeldelse-af-den-politiske-forpligtelse-af-kai-soerlander

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 10-02-13 09:33

Politikere er iflg. aflagt løfte ved tiltrædelse i folketinget til at stemme efter deres overbevisning, men det sker også sjældent, for har de en anden mening, bliver de banket på plads af det de kalder "parti diciplin" så også det er en floskel.

Derfor kan de love træerne vokser ind i himmelen inden valget, og så fælde dem alle efter valget, hvad der også er sket efter sidste valg.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-02-13 11:34

Så kan der jo stilles spørgsmål om, hvorvidt der er demokrati i Danmark. Repræsentativt demokrati er i sig selv ikke særligt demokratisk.

Citat
Politikere er iflg. aflagt løfte ved tiltrædelse i folketinget til at stemme efter deres overbevisning, men det sker også sjældent, for har de en anden mening, bliver de banket på plads af det de kalder "parti diciplin" så også det er en floskel.
Jo tak skal farmand den onderasme ha´..! Bare se hvordan det lykkedes De Radikale at banke Socialdemokraterne og SF på plads. Ikke et eneste valgløfte fra A og SF side er indfriet - tværtimod. Danskerne er blevet pålagt afgifter for 4 - 5 milliarder - og hvem er det gået ud over..? DE FATTIGE - de er blevet endnu fattigere..!
Regeringen får plads i historiebøgerne som - LØFTEBRUD-REGERINGEN

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 10-02-13 11:40

Tjaaaa så ville jeg hellere undgå at komme i historiebøgerne

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 10-02-13 13:00

Tak for svaret Kaptajn-Tommy - og øvrige deltagere - MIT udgangspunkt var som det formuleres i Wikipedia: Femte kolonne er en enhed der har til formål at undergrave et lands lovlige styre til fordel for en fremmed magt. Udtrykket stammer fra Den Spanske Borgerkrig 1936-39, hvor Francos general Emilio Mola erklærede, at han havde 4 kolonner uden for Madrid, og en indenfor, nemlig de tilhængere, der politisk samarbejdede med Franco for at underminere den lovlige regering. og må jeg konkludere, at der ikke her er uenighed med mig i, at islam er en sådan fremmed magt, der har sine proselytter overalt i det danske samfund?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-02-13 13:36

Så sandt som det er skrevet, lgs.

Mange tak for point !
Og må du - og alle andre skribenter i tråden ha' en god søndag.

Og husk endelig, det er i aften vi skal se - godheds manipulations TV - Borgen.

Mvh.
Tommy.