/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Husbyggeri i 1950'erse
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 912 gange
200 point
Dato : 22-01-13 14:04

Jeg er ved at skrive om, hvorledes en arbejder fik finansieret sit husbyggeri på landet i 1950serne.

Jeg skal især bruge oplysninger om Statshuslån og lån i Hypoteksforeningen - og gerne med løbetid for lånene + evt. rente.

Skulle arbejderen have sparet en vis procentdel sammen..?

Skulle arbejderen ha' nogen form for anbefalinger/skudsmål fra sine tidligere arbejdsgivere om, at han var stabil og pligtopfyldende....etc... for at få lånet..?

Var der nogen begrænsninger på byggeriet - fx. Måtte der være indendørs toilet med "træk og Slip"

Jeg har prøvet googlevejen. Men jeg kan ikke rigtig finde noget jeg kan bruge.

Er der en af Kanduerne, som byggede hus på landet i 50érne - og som har lyst til at fortælle fremgangsmåden, vil jeg belønne vedkommende fyrstelig (max point)

Foreløbig sætter jeg pointene til 100

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-01-13 14:39

der er vist ikke mange tilbage af dem der byggede hus i 50erne.
men prøv at spørge på landsarkivet eller det lokale museum.
eller du kan gå en tur op på det lokale plejehjem og spørge nogle af beboerne. de vil sikkert blive glad for et besøg og kan fortælle dig en hel masse.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 22-01-13 14:40

Citat
Statslån til drømmehuset
Man kunne i perioden fra 1938 til 1958 få et statslån til drømmehuset. Man kunne låne op til 90 pct.
af byggesummen. Staten stillede kun to betingelser:
- Man skulle anvende en arkitekt
- Det nye hus måtte maksimum være på 110 kvadratmeter. Senere blev dette forhøjet til 230
kvadratmeter.
I begyndelsen af 1950erne kunne man erhverve et hus i Herlev for 68.000 kr.

Herfra :

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=husbyggeri%20i%201950&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CFMQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.hitmedhistorien.dk%2FHistorien%2F1950-erne&ei=TZX-UNOQDKPg4QSS8YHgCA&usg=AFQjCNFpY73gTX88Mdub9UApRnMqXSeSgQ

Her masser af litteratur
http://da.wikipedia.org/wiki/August_J._Nielsen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-01-13 16:18

Foreløbig tak !

Refi, dine link åbnede en del veje for gode informationer.

Trimare46, faktisk ikke så tosset idé med besøg på plejehjem. Der ligger garanteret meget "guld" gemt.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-01-13 22:38

Jeg vil foreslå et ældrecenter i kommunen. De er raske og åndsfriske og de fleste er over 70 år.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-01-13 11:21

Tak for svaret refi !!
Grunden til jeg ikke kan trykke pointtallet op til klimaks er, at jeg mangler oplysninger om:
Citat
Skulle arbejderen ha' nogen form for anbefalinger/skudsmål fra sine tidligere arbejdsgivere om, at han var stabil og pligtopfyldende....etc... for at få lånet..?

Men dine link-henvisninger gør, at nu kan jeg komme et skridt videre - tak for det..!

Fortsat god dag - og må Vor Herre være med dig.

Mvh.
Tommy.
Nu med ny printer.