/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Tysk "sz" på bootcamp
Fra : ingelein
Vist : 1011 gange
50 point
Dato : 21-01-13 21:14

Hej, jeg kan ikke bruge ascii koderne til at skrive ss (sz) på tysk. er der nogen, som ved, hvordan jeg gør det på et mac tastatur?
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-13 21:59

Jeg kender ikke Mac, men kan du åbne denne:

http://german.about.com/library/weekly/aa092898.htm

Ellers spørg eksempelvis på gader: streets og Berlin eller en anden tysk by...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-01-13 00:25

I den applikation hvor du har brug for det, klikker du på rediger/edit og i bunden af menuen er "Specailtegn/Character palette" tilgængelig

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 22-01-13 04:22

Det tyske tegn kaldet 'dobbelt s' findes på tastatur kombinationen alt+s (når du bruger et dansk tastatur). Det ser sådan her ud: ß
Iøvrigt kan jeg anbefale at bruge den i Mac OS X indbyggede 'tastaturfremviser', til at finde hvor den slags obskure tegn er gemt på tastaturet.
I Systemindstillinger, under fanebladet 'Sprog & tekst' kan du sætte et flueben ud for 'Vis Tastaturmenu på menulinje' og et flueben ud for 'Tastatur- og tegnfremviser'. Herefter kan du altid hente Tastaturfremviseren ved at vælge funktionen fra menuen under dannebrogsflaget på menubjælken øverst på skærmen. Når Tastaturfremviser er fremme kan du holde på alt, ctrl eller skifte-tasten (eller en kombination heraf) og således få vist hvad der gemmer sig hvor. F.eks. giver alt+g © og alt+$ giver ?

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 22-01-13 04:27

Hov! jeg kan se at den sidste tastatur kombination ikke virker korrekt med Kandu's web-site. Alt+$ skal blive til æble-tegnet. Men det går åbenbart tabt når Kandu's webserver skal vise mit indlæg. Øv!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-01-13 11:06

Hej og tak for svarene
Som Svendgiversen henviser til i linket, er der nogen tysktalende lande, f. eks. Schweiz, som ignorerer sz og bruger dobbelt s (ss) i stedet for. Det er også fint nok og i det daglige bruger jeg også bare ss. Men jeg er ved at skrive nogle tekster på tysk, hvor man kan komme til at forveksle "Masse" med "Masse" - oversat: masse med mål, og det er forvirrende for læseren.
Nu skal jeg imidlertid skrive fra bootcamp (man kan dele sin iMac) sådan at den både har sit Mac OS
styresystem og et Windows System. Jeg skriver min tekst i Win systemet - men tastaturet forbliver et Mac tastatur. Det vil være alt for besværligt at boote om til Mac hver gang jeg skal bruge et sz.

I øjeblikket klarer jeg mig derfor med at vælge DE tastatur i bunden af skærmen. Her er så hele den danske tastaturopsætning ændret, men for en kort bemærkning kan jeg leve med at skrive op, hvor de ønskede ü - ä og ß befinder sig. Når jeg skifter til DE tastatur ligger ß på +tegnets plads.

Det er nok det hurtigste indtil videre.
mange tak for hjælpen. Men indtil videre mangler jeg svar på hvordan man fínder Ascii coderne ligesom på Windows - nemlig ved at taste alt+ tegnets cifre.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 22-01-13 13:00

Tegnet ß har ascii værdien 223 (dec) / DF (hex) / 337 (oct) / 11011111 (bin) / ő (HTML nr.) i følge ISO 8859-1 også kaldet Latin-1.
En oversigt over alle ascii værdierne i Latin-1 karaktersættet kan fides her:
http://www.ascii-code.com/
Hvilken ascii værdi der genereres af hvilken knap på dit tastatur afhænger af hvordan dit styresystem er konfigureret, uanset om du benytter Windows eller Mac OS X.

I Windows kan du indstille en tastekombination til hurtigt at skifte i mellem forskellige sprog. På den måde kan du nemt skifte frem og tilbage i mellem tysk og dansk uden at skulle have fat i musen hver gang.

Iøvrigt er der ingen forskel på tastature fra Apple og fra andre producenter udover at knapperne alt og cmd (æble eller windows) har byttet plads.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-01-13 18:48

Hej UlrikB
Tak for svret, men Mac tastaturet har nu hverken en delete knap eller en print scrren knap - ej heller har mit tastatur intet numerisk tastatur. Funktionsknapoperne F1-F2 osv. virker heller ikke som i Windows med alm. dansk tastatur.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 23-01-13 01:41

Apple har i tidens løb produceret flere forskellige tastaturer, der i blandt også nogen der ikke har alle de 109(US) / 110(DK) knapper, der normalt findes på et fuldt tastatur med numerisk blok. Jeg sidder lige nu med to lidt ældre såkaldte 'udviddede professionelle' tastaturer fra Apple, et med dansk layout og et med amerikansk layout. De har begge 16 funktionstaster, mærket F1-F16. De har også begge to både delete- og backspace-taster, samt en numerisk tastaturblok. På nyere modeller findes der 19 funktionstaster. Ved siden af disse to Apple tastaturer ligger der på mit arbejdsbord et dansk tastatur, produceret af Logitech. Og det er, som jeg skrev tidligere, identisk med det danske Apple tastatur, blot er der byttet om på alt og cmd knappernes placering.
Det er rigtigt at der på Logitech tastaturet findes tre knapper mærket 'Prt Scr/Sys Rq', 'Scroll Lock' og 'Pause/Break' og at disse markeringer ikke findes på Apple tastaturet. Men knapperne er der, de er blot mærket 'F14', 'F15' og 'F16' i stedet for (på nyere tastaturer er det F13-F15). Noget helt andet er jo så, hvordan softwaren reagerer, når man giver sig til at trykke på nogen af alle disse knapper. Men det afhænger helt og holdent af hvordan dit system er indstillet. Måske du med fordel kunne rette dit oprindelige spørgsmål til en gruppe med mere indsigt i konfigurationen af Windows, da du jo skriver, at det er i det system du arbejder. Den gruppe du har skrevet til her serviceres først og fremmest af folk med indsigt i Mac OS (som navnet antyder) og det er derfor tvivlsom hvor meget hjælp du kan forvente at få her, til et problem der vedrøre Windows. Jeg håber det lykkes dig at finde et svar du kan bruge.