/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
eskimoisk religion
Fra : lino
Vist : 2177 gange
100 point
Dato : 01-12-01 19:07

hvad er en politisk korrekt betegnelse for eskimoernes religion?
fra min skoletid kan jeg huske noget om primitive eller naturreligioner - men det skurrer lidt i ørerne, synes jeg. Hvad siger i til "polyteisme og shamanisme"?

vh
lise

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-12-01 19:07

"lino" <lino.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:NU8O7.2755$K4.470272@news010.worldonline.dk...

> hvad er en politisk korrekt betegnelse for eskimoernes religion?
> fra min skoletid kan jeg huske noget om primitive eller
> naturreligioner - men det skurrer lidt i ørerne, synes jeg.
> Hvad siger i til "polyteisme og shamanisme"?

Du får nok større mulighed for svar ved at spørge i
news:dk.videnskab.religion, da dit spørgsmål nok hører mere hjemme der
end her.

I denne gruppe drøfter vi kristendom og kristendomsrelaterede emner.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
Min nye side - http://www.sda-net.dk/~tester/ - giv en kommentar!

Accepteret svar
Fra : docjacobsen

Modtaget 110 point
Dato : 01-12-01 19:44

Hvis nu bare alt i den store verden passede ind i den hvide mands systemer, så var det jo nemmere
men det gør det jo ikke.
Man må vil kalde eskimoernes religion for en NATURRELIGION !
Idet den rummer ting som dels kan findes i andre religioner f.eks. hos animister og åndedyrkere, men også ting som er helt unike for deres etniske gruppe.
I øvrigt opfattes de jo som et NATURFOLK eller et OPRINDELIGT FOLK.
Med venlig hilsen
Dr. Ole Jacobsen - ICQ # 105510866

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-12-01 22:50

lino <lino.news@kandu.dk> skrev i en
news:NU8O7.2755$K4.470272@news010.worldonline.dk
> hvad er en politisk korrekt betegnelse for eskimoernes religion?
> fra min skoletid kan jeg huske noget om primitive eller naturreligioner
> - men det skurrer lidt i ørerne, synes jeg. Hvad siger i til "polyteisme
> og shamanisme"?

Jeg har lært, at det hedder 'skriftløse folks religion'.

Venlig hilsen Dikte

Kommentar
Fra : summer

Dato : 01-12-01 23:01
Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 00:17

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
news:9ubj94$hrh$1@sunsite.dk...
> lino <lino.news@kandu.dk> skrev i en
> news:NU8O7.2755$K4.470272@news010.worldonline.dk
> > hvad er en politisk korrekt betegnelse for eskimoernes religion?
> > fra min skoletid kan jeg huske noget om primitive eller naturreligioner
> > - men det skurrer lidt i ørerne, synes jeg. Hvad siger i til "polyteisme
> > og shamanisme"?
>
> Jeg har lært, at det hedder 'skriftløse folks religion'.
~~~~~~~~~~
Og hvad har det så med kristendom at gøre ??

jørgen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 00:19

Live4Him skrev i meddelelsen <9uboee$ab$1@sunsite.dk>...
>"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
>news:9ubj94$hrh$1@sunsite.dk...
>> lino <lino.news@kandu.dk> skrev i en
>> news:NU8O7.2755$K4.470272@news010.worldonline.dk
>> > hvad er en politisk korrekt betegnelse for eskimoernes religion?
>> > fra min skoletid kan jeg huske noget om primitive eller
naturreligioner
>> > - men det skurrer lidt i ørerne, synes jeg. Hvad siger i til
"polyteisme
>> > og shamanisme"?
>>
>> Jeg har lært, at det hedder 'skriftløse folks religion'.
>~~~~~~~~~~
>Og hvad har det så med kristendom at gøre ??

At der mangler de kristne at missionere :0)

Hilsen Claus.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 02:28

"lino" <lino.news@kandu.dk> mælte sligt:

Indledningsvis må jeg bemærke, at eskimoisk religion ikke har noget med
kristendom at gøre, hvorfor det ikke hører hjemme i denne gruppe.

>hvad er en politisk korrekt betegnelse for eskimoernes religion?

"Eskimoisk religion"? Det er vist det nærmeste man kommer, hvis man vil
omfatter alle eskimoiske religioner. Det forholder sig gerne sådan, at
hvert eskimo-samfund har deres egne religiøse praksis, deres egne myter
osv., dog med visse fællestræk fra samfund til samfund.

>fra min skoletid kan jeg huske noget om primitive eller naturreligioner
>- men det skurrer lidt i ørerne, synes jeg. Hvad siger i til "polyteisme
>og shamanisme"?

Tjaa... Det svarer vel til at bruge "monoteisme" til at betegne
kristendom. Det er da rigtig nok, men nu omfatter "monoteisme" jo også
langt mere end bare kristendommen. De eskimoiske religioner er
polyteistiske, ja, og udviser helt klare shamanistiske træk, men det er
der mange andre religioner, der også er/gør.

Da emnet ikke hører hjemme i denne gruppe, sætter jeg Follow-Up til
dk.videnskab.religion, hvilket betyder, at svar på dette indlæg vil
dukke op i dén gruppe.

FUT: dk.videnskab.religion

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I dine øjne er alle muslimer vist terrorister.
Prøv at forholde dig objektivt til tingene."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 02:32

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> mælte sligt:

>Jeg har lært, at det hedder 'skriftløse folks religion'.

Ja, "skriftløse folks religioner" er den gængse betegnelse for denne
type af religion, men denne term dækker jo også over en lang række
religiøse traditioner, lige fra ainu-folket i Østasien til
huichol-indianerne i Mellemamerika og fra maori-stammerne på New Zealand
til samerne i Nordeuropa.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"[...] Den enkelte Moabit er ikke et Udsnit af en Masse moabitiske
Individer, men en Aabenbarelse af »Moabithed«, ligesom den enkelte Ko
er en fuldgyldig Fremtrædelsesform for »Kohed«.
- Johannes Pedersens "Israel" (bind I, side nogen og firs)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 14:36

"lino" <lino.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:NU8O7.2755$K4.470272@news010.worldonline.dk...
> hvad er en politisk korrekt betegnelse for eskimoernes religion?
> fra min skoletid kan jeg huske noget om primitive eller naturreligioner
> - men det skurrer lidt i ørerne, synes jeg. Hvad siger i til "polyteisme
> og shamanisme"?

Jeg har altid betegnet det som shamanisme, da det minder meget om indianske
åndetro.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 05-12-01 22:17

Ak ja, det er jo lettere at acc. et tilfældigt indlæg, end selv at læse nogle af de relevante links der blev givet. Der er jo ikke megen besvær med at kalde eskimoernes religion for naturreligion.

mvh
Ernst

Kommentar
Fra : lino

Dato : 05-12-01 22:29

Hej Ernst,

det var ikke fordi jeg var benovet over docjacobsens svar - for det med naturreligion havde jeg jo selv nævnt - men de sider du foreslog havde jeg faktisk kigget på, inden jeg stillede spørgsmålet her - der var kun to at vælge imellem, der kunne få point, for de andre var "eksterne" og egentlig syntes jeg slet ikke jeg fik noget virkeligt godt svar på det jeg spurgte om - men jeg ville heller ikke være så nærig, slet ikke at give point til nogen

tusind tak for hjælpen under alle omstændigheder - og bedre held næste gang

vh
lise

Kommentar
Fra : summer

Dato : 06-12-01 00:12

Okai

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 19-09-02 11:24

Lidt forsent ude:

Min søster har læst stort set alle bøger om eskimoisk religion - og engang vi debatterede emnet nåede vi frem til at eskimoernes religion overordnet set kan betegnes som ANIMISME og SHAMANISME.

Naturreligion, stammereligion, skrifløse folks religion el. primitiv religion er alle "gamle" betegnelser der er droppet af de fleste religionsforskere pga. deres negative ladning.