/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
pletfjerning
Fra : vivianhøck
Vist : 498 gange
20 point
Dato : 06-01-13 09:51

Hej jeg har fået tyggegummi på en skindtaske nogen der ved hvordan jeg fjerner dette. Det hjælper ikke at ligge den i fryseren.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-01-13 09:54

Næh, man skal huske at tage den op igen...

Benzin kan evt. også opløse tyggegummi - spørgsmålet er blot hvordan skindet arter sig - farve og lign.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 06-01-13 10:27

Nu er det sådan at tyggegummiet ikke bare 'falder af' eller 'forvinder' bare fordi det er frossent. Der skal arbejdes med det ...ofte af flere omgange. Dvs. det skal skrabes af med et redskab som f.eks. en spiseske el. lign. men pas på med skarpe redskaber.

I stedet for benzin kan man bruge forskellige former for terpener. Det almindeligste terpen i handlen er ...rigtig gættet: Mineralsk Terpentin. (Vid at det tilgengæld afsætter fedtpletter som så skal fjernes.)

Der er udmærket side om pletfjerning her: http://www.svendaage.dk/pletten_vaek_1.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-13 10:42

Så læg en isterning på tyggegummiet, og krat det forsigtigt af når pletten er blev dybfrossen

Godkendelse af svar
Fra : vivianhøck

Dato : 06-01-13 12:35

Tak for svaret molokyle.Jeg må prøve med renset benzin er bare bange får farven på skindet. det er ikke muligt at fryse og skrabe det er tyggegummilaget ikke tykt nok til og skindet er stadig blødt selvom man fryser det

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-01-13 12:48

Istedet for terpentin m.v. Kan du til at starte med forsøge med noget madolie.

Tyggegummi er normalt lavet af syntetisk gummi - polyisobutylene - som er hydrofobt - og dermed delvist opløseligt i olieagtige ting - f.eks. madolier, benzin, terpentin m.v.

Vidste du i øvrigt at terpentin/oliebaseret maling på hænderne nemt kan fjernes med madolie - så skal man så derefter huske at vaske hænderne med sæbe