/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan ville du reformere SU'en?
Fra : PeterTheisen
Vist : 531 gange
10 point
Dato : 05-01-13 15:44

Hvordan ville du reformere SU'en? Ville den bedste løsning ikke være at afskaffe fjumreåret og cafépengene for hjemmeboende?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 05-01-13 16:07

Fjumreår, alle kan komme til at fortryde sit studievalg - måske det mest ønskede er optaget, så vælger man det næstbedste, men fortryder - skal man så ikke have su i hele studieperioden? Hvis det bliver sådan, er der mange der ikke bliver færdige.

Cafepenge, er et udtryk de rige har opfundet, os alm. kan sagtens bruge de penge til bøger og transport... afskaf dem for de rigeste hvis der skal røres noget.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 05-01-13 16:16

Jeg synes, at det pjattet, at samfundet skal betale for et "fjumreår", når vi forvejen har gratis uddannelse - og forsørgelse under hele studietiden - verdens højeste/bedste S.U.

Hvis man har behov for at fjumre, må man forsørge sig selv med fritidsjobs og statsgaranterede lån - som faktisk er vældig fordelagtige.

Ligesom andre grupper i samfundet må de studerende vel også finde sig i forringelser i deres forsørgelse, så længe den ikke bliver strammet urimeligt.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 05-01-13 16:39

Noget andet med S.U.-systemet, som undrer mig meget, er at "studerende" på erhvervsuddannelserne kan få S.U. uden begrænsninger på, hvormange år man kan modtage S.U.
- hvilket selvfølgelig udnyttes groft.

Altså et uendeligt antal fjumreår på skatteydernes regning!!!

Dette er et stort problem for erhvervskolerne, da de studerende tilmelder sig den ene uddannelse efter den anden, men ikke møder op og deltager i undervisningen, og ingen planer har om at gennemføre uddannelsen.

Forsørgelsen er sikret, indtil man kan overgå til kontanthjælp for voksne.

Problemet har været kendt i mange år, men ingen har turdet gøre noget ved, for tænk nu, hvis de unge så helt blev væk???

Men den radikale uddannelsesminister Morten Østergaard vil selvfølgelig ikke smække kassen i for S.U.-rytterne.

Man tager sig til hovedet, dette er efterhånden Danmark i en nøddeskal.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-53298837:venstre-vil-s%C3%A6tte-prop-i-suhul.html

http://danskeerhvervsskoler.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/article/unge-misbruger-su-systemet/

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 05-01-13 17:15

Som med så megen anden forsørgelse, ligger Danmark som de mest generøse, hvad angår S.U.

I Sverige er den mindre, og i Norge og på Island skal støtten faktisk tilbagebetales helt eller delvist.

Intet under, at skandinaviske unge så gerne vil studere i København.

Det er i øvrigt børn af samfundets rigeste - og mest veluddannede - der hovedsageligt modtager S.U.
- men gælden hænger vi alle på, for den tilhører fællesskabet.

Danske unge er meget længe om at gennemføre deres uddannelse, og da udgifterne i de sidste 10 år er fordoblet , og nu koster 17 milliarder om året, så er det vigtigt, at S.U. uddeles fornuftigere, end den gør i dag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-13 18:00

Citat
Intet under, at skandinaviske unge så gerne vil studere i København.

Der er specielle regler for at unge fra andre lande kan få su i DK, bl.a at man skal have været i DK i mindst 5 år.

Man kan heller ikke modtage su når man har fjumreår, man SKAL være studieaktiv, så det er ikke bare en gave man får fordi man siger man læser. Når man ophører med at læse giver udd. stedet besked til su, og der skal så søges på ny OG optages på et studiested, for at modtage su igen.

At læse er gratis, men det er bøgerne godt nok ikke. Det er ikke ualmindeligt at give 1000 kr for en bog, og man skal ofte bruge 4-5 pr. semester= 6 mdr.

Citat
Det er i øvrigt børn af samfundets rigeste - og mest veluddannede - der hovedsageligt modtager S.U.
- men gælden hænger vi alle på, for den tilhører fællesskabet.

Sådan noget vrøvl, alle der læser på en su-berettiget udd. kan få su, uanset indkomst - men er den unge på en ungdomsudd. reduceres der i su'en da den er forældreindtægtsbestemt - det er den ikke på videregående udd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-13 18:05

De danske erhvervsskoler er da godt nok for sløve til at hive i håndbremsen. På andre udd. steder bliver eleverne frameldt su, når de ikke går til eksamen, hvis de nu gjorde det samme, så meldte de unge sig ikke ind, eller sørgede for at blive udlært.

Mange der går på de skoler er mere eller mindre "tvunget" derind af jobcentrene, derfor møder de unge ikke op, for det er ikke noget de har meldt sig til, af interesse.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 05-01-13 18:11

Citat
Sådan noget vrøvl, alle der læser på en su-berettiget udd. kan få su, uanset indkomst

Det er faktisk ikke noget vrøvl, Nordsted1, men fakta, baseret på undersøgelser.
Der er en skævfordeling i samfundet m.h.t. SU-uddelingen, fordi det jo oftest er de bedrestilledes børn, der læser videre.
"Sådan er det jo."

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 05-01-13 18:27

Citat
At læse er gratis, men det er bøgerne godt nok ikke. Det er ikke ualmindeligt at give 1000 kr for en bog, og man skal ofte bruge 4-5 pr. semester= 6 mdr.

Ja, det er jo dyrt, og det er det i alle lande sikkert.
Men det ændrer vist ikke på, at det er korrekt, at vi har verdens højeste SU, oveni den gratis længerevarende uddannelse.

Fjumreår er vel bare et nyt ord for det ekstra år, som de studerende må bruge på deres uddannelse, og få SU i, udover den normerede tid.

Danske studerende har det godt, man jeg ikke gøre dem til stakler, fordi de får skåret lidt i støtten.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 05-01-13 18:39

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 16-01-13 22:39

Citat
Sådan noget vrøvl, alle der læser på en su-berettiget udd. kan få su, uanset indkomst

"Den danske SU - verdens højeste - er uden sammenligning den offentlige overførselsindkomst, som er mest socialt skæv."

"Det er rent økonomisk en omvendt Robin Hood - som venstrefløjen endda forsvarer med næb og kløer".

"Det handler nok mest om at behage og bevare venstrefløjens yngre vælgere".

http://bentwinther.blogs.berlingske.dk/2013/01/14/venstreflojens-omvendte-robin-hood/