/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tager dansk supermarked røven på os?
Fra : rotw
Vist : 1084 gange
500 point
Dato : 05-01-13 01:54

Tager dansk supermarked røven på os ? Eller hvad 2 artikler en inden fedt stigningen og nu efter
http://lokalavisen.dk/ny-fedtafgift-goer-din-mad-dyrere-/20110916/artikler/709179953/

Efter
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1893406.ece

Bla. Kærgården kostet 13,95 og ville stige til 15,90 det skete så og lidt til nemlig 15,95 hurra nu erfedtafgiften væg og vi sætter priserne ned igen "til 14,46" hvad med de sidste 50øre (45 øre hvis vi skal tage den normale stigning med som er på 5 øre.

Det samme skete da kornpriserne steg. Men da de faldt uha vi lader den falde lidt så lægger de nok ikke mærke til det

Lige som bla. Danske bank har gjordt med renten og dansk super marked gør igen. Det er hurtige som et lyn til at sætte priserne op når de kan bruge en undskyldning som afgift mv. Men det knipler med den modsatte vej?

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 510 point
Dato : 05-01-13 02:08

Det skal nok passe. Det er jo svært at komme ned til den oprindelige pris, når man ikke er tvunget til det. Den indbyrdes konkurrence virker ikke i Danmark, alle kigger efter hinanden. Her i Spanien, hvor jeg er, har jeg flere gange efterregnet for sjov, hvor meget prisen er højere i Danmark for nøjagtig de samme varer. I Danmark er priserne ca 40 % højere end i Spanien. Så har jeg dog ikke regnet med kun 21 % i moms, men forskellen er tydelig. Det kan kun skyldes den større konkurrence i det store spanske marked.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-01-13 06:56

Ja, Dk er EUs dyreste land, såvidt jeg husker ligger vi på 143 mod EU-snit på 100, Tyskland på 103, Rumænien i bund med 73.

Jeg er sikker på hverken Dansk Supermarked, COOP eller de samvirkende Købmænd har lyst til at konkurrere på prisen, og de "små", Aldi, Rema, Lidl behøver heller ikke lægge sig alt for lavt.

De skide tilbudsaviser, hvor enkelte varer en gang i mellem kommer ned på europæisk normalpris, er så dyre at producere og distribuere, at de faktisk er med til at presse priserne op, IKKE NED!

Oven i købet er vores fødevarer af elendig kvalitet, og udvalget småt, sammenlignet med udlandet.

Mine forældre boede en del år i en flække i Nordfrankrig, under 3000 indbyggere, byens største supermarked med bl.a. en stor fiskeafdeling gav Magasins madafdeling baghjul i udvalg, og så var der masser af specialforretninger, slagter med hjemmelavede delikatesser, grønthandlere, torvemarked osv.

Vi har sommerhus i Skibby, lidt flere indbyggere, Superbest, Aldi og Netto og en bager, slut!

Men det er måske ikke kun de store kæder der er skyldige, danskerne er vist det folk i Europa (verden?) der bruger mindst på mad, 9% af lønnen, så vi går efter billigt skrammel i stedet for kvalitet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-13 10:54

Det er nu ikke bare Dansk Supermarked,der fifler.

Den 29 dec.,var 350 gram smør pludseligt steget med ca. 2,50 kr.,i vores SPAR butik.
Den 2. januar,var prisen faldet igen.Pudsigt nok med de samme 2,50 Kr. (Ca.husker ikke lige det eksakte beløb på øre niveau).

De må jo tro,vi er både døve og blinde.

En sådan forretningsmoral,minder mig lidt om udsalgsannoncernes,"Før og nu priser".

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-13 11:02

Kort svar: Ja, de tager røven på os !

http://politiken.dk/debat/signatur/ECE1322438/supermarkederne-hopper-i-takt/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 05-01-13 16:01

Citat
Den 29 dec.,var 350 gram smør pludseligt steget med ca. 2,50 kr.,i vores SPAR butik.

Ja, SPAR´s priser er besynderlige.

Min lokale SuperSPAR har her i det nye år hævet priserne på de mest fedtholdige, "billige" produkter, såsom pizzaer og bacon.
Netop her skulle man tro, at priserne faldt, nu når fedtafgiften forsvinder.

Mange SPAR-forretninger er efterhånden blevet alt for dyre, og udnytter, at de tit placerer sig i et område, hvor der ikke er væsentlig konkurrence.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-13 16:44

Der er over et år mellem datoerne i de links du har sat ind i spørgsmålet, har du overvejet at selve varen måske er steget i pris i den periode? Forbruger organisationer holder øje med kæderne så du kan nogenlunde tro på at de ikke tjener mere end de bør gøre for at drive forretning.
Omkring Spar butikken her i byen så koster smør og andet fedtet stads det samme som hos Rema 1000 og de andre butikker i byen, Spar ville miste kunder hvis ikke de var på linje med de andre butikker
Citat
danskerne er vist det folk i Europa (verden?) der bruger mindst på mad, 9% af lønnen, så vi går efter billigt skrammel i stedet for kvalitet.
her er jeg meget enig med vagnr køb dog nogle gode kvalitets fødevare og tænk ikke så meget på prisen, så kan i spare på tøj og isenkram og undgå at købe mærkevarer, at tænke sig nogle vil betale 1000kr eller mere i merpris for et æble som der er taget et bid af http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Apple_logo_black.svg/100px-Apple_logo_black.svg.png

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 05-01-13 19:09

Det gør de da. Palmin er fra december 2011 til december 2012 steget fra 7.95 til 24.95
Det år blev det klejnt med klejner.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 06-01-13 23:29

Har det aldrig undret jer at prisen på kødvarer med høj fedtprocent også efter at fedtafgiften blev indført STADIG er/var billigere end med lav fedtprocent ?
Var der ikke noget med at afgiften blev indført for at "tvinge" befolkningen til at spise mindre fedt?
(God undskyldning)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-13 01:32

Afgiften var en skjult skat, lige som andre nye afgifter, det er en omlægning fra mindre indkomstskat til flere forbrugsafgifter, embedsmændene i ministerierne har nøjet regnet på at der mindst skal komme det samme i den altid slunkne statskasse

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-01-13 07:36

det er vist almindelig praksis i alle brancher.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-01-13 10:51

JA

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-13 11:39

Hov... jeg glemte smiley'en : Ja, de tager på os !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 07-01-13 12:42

Citat
Har det aldrig undret jer at prisen på kødvarer med høj fedtprocent også efter at fedtafgiften blev indført STADIG er/var billigere end med lav fedtprocent ?

udbud og efter spørgelse... Det er et bedre produkt derfor dyrer, her hjemme spiser vi bare mindre hakket kød men så i en bedre kvalitit - så noget kvalitit går dansker efter

At priserne ikke kommer helt ned er et sammen fald af flere ting, et er at varen i løbet af den tid fedtafgiften har været der er steget og ville være steget fedt agfift eller ej samt at butikkerne jo selv bestemmer prisen og jeg ville da som købmand da ikke ser nogen grund til at jeg ikke skulle tjnene max på mit smør samt hvilken pris levendør sælger den til.

I øvrigt påfalden at en pakke kærgården koster næsten det samme alle steder samt da fedtafgiften blev indført så faldt mængen i pakken

Kan godt lide idén med at de sunde vare skal være billige og så betaler vi en del for at bruge for meget smør..... men vi rammer forkert babyen skal have meget fedt så vi SKAL købe smør og sødmælk.

Her hjemme er weekend guf afskaffet, ikke at vi er sukker forskrækket men vi bliver forkælet en anden ugedag hos bedsteforældrer og så er det ikke nødvendigt fredag/lørdag også men det er nu hyggeligt med guf så vi bruger lækker frisk frugt/grøntsager som guf i hverdagen efter skole står der altid en hyggetalken klar og masse af det fredag aften til X-faktor, det der så skræmmer mig er at det er billiger at købe en pose sukker guf ala de forskellige mix og 2 poser er også billiger end at købe vindruer, melon, gullerøder og hvad vi ellers finder på og så skal der bagefter bruges tid på at skylle og skære frugt, tør slet ikke tænke på hvor dyrt det bliver hvis det også altid skal være Ø. F.eks en pose slik koster nogen lunde det samme som vindruer eller en melon og en lille pose gullerødder, så er pengene små og verden grå og ikke nem er det klart at der vælges en pose slik på vej til hygge i stedet for frugt og andet grønt og med det i minte vil jeg bage en chokoladekage uden smør, men det er kun fordi vi er løbet tør for smør og den lille sover og vil ikke vække bettemusen for at købe smør, det må kunne lade sig gøre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-13 14:05

Citat
Tager dansk supermarked røven på os?

Hvis de kan, så er svaret: Ja, men tror ikke de er de eneste.

Her forsvarer Bilka sig

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1894417.ece

Citat
Bilka forklarer fejlen med at produktionstiden på tilbudsaviserne er lang, og at siderne er lukket for ca. 6 uger siden.

- Og da tilbagerulningen af fedtafgiften først blev endeligt vedtaget i december, kan der derfor forekomme fejl i avisen lidt endnu, skriver pressechefen fra Dansk Supermarked i en mail mandag formiddag:

- Men de elektroniske hyldeforkanter er ændret 1/1, så i butikken fremgår den retvisende normalpris. Det er således slet ikke muligt at købe Lurpak til en pris inkl. fedtafgift. Det vigtigste er selvfølgelig, at ingen kunder efter 1/1 har betalt en pris hos os, der er inkl. fedtafgift, lover Dansk Supermarked.

Men jeg tror, man skal være økonom (eller den person, der fastsætter priserne), for at kunne gennemskue priserne i alle supermarkeder.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-01-13 14:45

NEJ,.. Dansk supermarked tager IKKE røven på os,...

i de tilfælde du nævner, er det forbrugeren der ikke er prisbevidst,
iøvrigt står det enhver frit for, at starte en eller flere konkurrerende forretninger,..

MARKEDET ER FRIT,...

at der 'mingeleres' med prisen er langt fra noget nyt,
sådan har det altid været hvor der handles,..
og er stadig almindeligt for en lang række virksomheder,..
Banker, Autobranchen, Ejendomshandel,.. osv osv.

ang. elektronik er det lidt sværere at snyde kunderne,
særligt efter Pricerunner.dk - EDBpriser.dk og lign.sider gjorde deres indtog,

men det er ikke engang nok,...
selvom de større varehuse tydeligvis er dyrere end netshops,
er der tilsyneladende stadig en stor gruppe der gladeligt betaler både 10, 20, og 30%
mere for varene i det lokale supermarked, ... HELT BEVIDST,

enten er der nogle der har for mange penge mellem hænderne,
eller også er de bedøvende ligeglade mad hvad varen koster,
Tjaaa,.. så er det jo bare at betale ved 'kasse ét'

hvad tror du der ville ske hvis samtlige forbrugere undlod at købe smør.... ?
bare et par dage,... (evt. startede en forening)
og samtidig sagde til indehaveren,.. jeg køber ikke mere smør, før prisen sænkes,

men det er forbrugerne for dumme til at enes om,
DET er til gengæld ikke det store problem for butikskæderne,
det samme med benzinselskaberne, Bankerne og........................ !

MEN,.. mon ikke du / vi kommer til at betale i den sidste ende,
uden overskud,.. lukker forretningen, 100% sikker,

om der så er nogle billigere alternativer der vil overtage,.. kan man kun gætte på. ..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-01-13 14:52

Citat
Men jeg tror, man skal være økonom (eller den person, der fastsætter priserne), for at kunne gennemskue priserne i alle supermarkeder.

............. NEJ,... det kræver en alm. lommeregner / mobil,
evt en god hukommelse,....

hvor svært kan det være at udregne kilo / liter-prisen,.. ?

og så handle hvor den er billigst,

det kan godt være mange ikke gider at køre fra butik til butik,
men så må man jo vælge den der er mest fordelagtig.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 07-01-13 14:56

Synes endelig det er lidt fræk at sige de tager røven på os, når jeg nu sådan tænker mig om for det er vel uansvarligt at drive en forretning hvor man ikke forsøger at maximer profitten, de ansatte skal have løn mv - men der er mange måde er at gøre det på g når alt kommer til alt er vores danske supermarkeder vel ikke de værste.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-13 15:05

Det kunne være spændende at se, hvad der ville ske med priserne hvis nogle af de rigtig store kæder åbnede forretninger i Dk, Carrefour fra Frankrig, Walmart fra USA osv.

I begge lande kæmpes der hårdt på pris, service OG kvalitet!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-13 16:40

Citat
Det kunne være spændende at se, hvad der ville ske med priserne hvis nogle af de rigtig store kæder åbnede forretninger i Dk, Carrefour fra Frankrig, Walmart fra USA osv.

Jeg handler i Carrefour og Aldi. I Carrefour er priserne ikke lave, som man måske kunne tro. De laver det samme trick som mange kædeforretninger at udvælge bestemte varer til lavpris og tjene ind på de andre. Jeg bryder mig ikke om at handle i Carrefour, da ekspeditionen er meget langsom og der er ikke nogen lavpris at hente, men alligevel kan man finde stort udvalg, vel at mærke til ikke særlige gunstige priser. Ligeså Bilka.
De store mammutkæder kan ikke lide Aldi og Lidl, da deres koncept er lave priser, men ringe udvalg. Mange forbrugere går i dag efter billige priser. Så kan man jo selv vælge eller fravælge.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-13 17:17

Thyregod8, er det i Tyskland du handler i Carrefour, jeg troede ikke de var kommet til Dk.

Jeg kender dem fra Frankrig, hvor jeg kun har været tilfreds, men det har de åbenbart ikke taget med nordpå!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-13 18:24

Jeg handler i Carrefour, Aldi og Lidl i Spanien.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-01-13 21:57

Carrefour,.. er skam også 'på dupperne' her i Thailand,
navnet er dog efterhånden udskiftet med BigC,
http://www.bigc.co.th/en/news/id/2289/

ikke at det har revolutioneret priserne,
da de får kraftig konkurrence af 'Tesco Lotus'
http://www.tescolotus.com/new/aboutus.php

og til dels 'Makro'
http://www.siammakro.co.th/main/en/about_history.php
i forvejen har vi jo i DK, Tyske Aldi og Lidl,.. som 'prispressere...
de har mig bekendt ikke ændret noget på de etablerede REMA, FAKTA og NETTO,

men når man ser TV-udsendelser som "Luksusfælden"
http://tv3.dk/luksusfaelden/gaelden-loeber-loebsk

får man nemt det indtryk, at alt for mange, især unge mennesker,
er fløjtende ligeglade med 'Tilbud',.. 'at spare', og købe hvor det er billigst,
- for dem er det en 'By i Rusland'

i hvert fald så længe de kan blive ved at låne til nye køb, + afdrag på gl. lån.

jeg synes det kunne være meget mere interessant at se en statestik,
over hvilke aldersklasser der LADER sig friste / snyde / bedrage / taget RØVEN på,
af Supermarkederne.

jeg tvivler stærkt på at det er den ældre prisbevidste generation,
det er selvfølgelig kun et gæt.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-01-13 22:33

Tja, så længe der ikke er nogen forældre der lære deres bedårende poder de simpleste dyder inden for husholdnings-regnskab.

Så har diverse supermarkeder og politkere det nemt ved at narre morgendagens kunder/vælgere.

Så bare igang med at lære jeres poder at regne de meste basale tal og gram sammen. Så er de knap så nemme at narre.
Husk det er jer der bestemmer om jeres børn skal være nemme eller sværere at narre.

Jeg har lært på den hårde måde, mht lån og indkøb. For mine forældre lærte mig nada.

Så tak for det...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-01-13 22:48

Citat
Så bare igang med at lære jeres poder at regne de meste basale tal og gram sammen. Så er de knap så nemme at narre.
Husk det er jer der bestemmer om jeres børn skal være nemme eller sværere at narre.

Jeg har lært på den hårde måde, mht lån og indkøb. For mine forældre lærte mig nada.

Ku' ikke være mere enig,....
det er,.. dér,.. 'tampen' brænder,

undrer mig tit over hvordan aldersgruppen overskuer mobil-markedet,..

nå,.. men det kan de jo heller ikke, iflg. div undersøgelser...

så,.... egentlig ikke noget nyt, eller 'mystisk' i trådens overskrift.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-13 23:01

Når man nu er i gang med at lære poderne noget, så er lidt basal hovedregning (noget der desværre ikke læres i skolen mere) en rigtig god ting.

Når jeg køber ind, lægger jeg altid priserne sammen i hovedet, altså til nærmeste krone, og når kasseapparatet siger, som det gjorde i går, 260 kr, og jeg mente det skulle være ca. 215, så tager jeg lige en tur med kasseM/k'en, pænt og venligt (der er jo ikke deres skyld systemerne ikke er kodet rigtigt), og så landede den på 217,80.

Der er tit mere sparet på det, end på om 1 kg sukker koster 7 eller 8 kr.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-13 10:06

Citat
Der er tit mere sparet på det, end på om 1 kg sukker koster 7 eller 8 kr.

Een ting har jeg (min kone) lært,og det er at kasseapparatet tit konflikter med priserne der står på hylderne.Konen løber tit notaen igennem,inden vi forlader butikken.

Ikke mindst tilbudene,er tit slet ikke kodet ind på kasseapparaterne.Det må man så selv gøre opmærksom på.Jeg er selv mere godtroende,regner med det er den rigtige pris,de forlanger.

Til gengæld synes jeg at kvinder,tit lader sig "narre" af øre beløbene.Hvis en vare er sat til 29,95,-
holder jeg jo på,den koster 30 kr. Men konen hæfter sig mest ved de 29 kr.
Og for det ikke skal være løgn,er hun udlært købmand.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-13 10:50

Citat
Og for det ikke skal være løgn,er hun udlært købmand

Det lyder billigere for kunderne, så det er nok derfor hun siger 29 i stedet for 30

Det gør min viv nu også, uden at være udlært købmand

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-13 13:47

Netto vil nu konkurrere med Aldi og Lidl

http://www.dr.dk/Nyheder/Ligetil/Dagens_fokus/Indland/2013/01/08100104.htm

Men med hensyn til fedtafgiften hørte jeg en "købmand" udtale sig i radioen. Han havde ikke sat priserne ned, da det han havde på lager var incl. fedtafgiften

Hvor længe vil han kunne dokumentere dette??? Ikke et spørgsmål, men blot en tanke.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 08-01-13 18:10

Hovedregning eller ej - jeg gider godt nok ikke gå og hele tiden huske på hvad varen koster i kurven - men en ting er sikker og det er at jeg ALTID tjekker bonnen inden jeg forlader butikken for at tjekke om de har taget de rigtige priser for varen og jeg er begyndt at brokke mig over små beløb sådan rent princip mæssigt efter at har læst at butikker "tjener" på at "glemme" at indkode rabat prisen. (Tjek i øvrigt Søndagsavisen for nogen måneder siden hvor der stod hvor ofte der var fejl i bonner)

Godkendelse af svar
Fra : rotw

Dato : 08-01-13 21:58

Tak for svaret Thyregod8.