/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil vil ikke starte?
Fra : cristian2
Vist : 793 gange
50 point
Dato : 04-01-13 10:08

Min Peugeot 309 vil ikke starte. Falck var forbi og satte strøm på og sprayede på kontakterne. I starten ville den stadig ikke, men omsider lykkedes det. Jeg kørte 80 km. Lod den stå i to timer, og den ville ikke starte igen. Jeg lånte en oplader til strømnettet, og det lykkedes at starte. Jeg købte nyt batteri (forhandleren tjekkede at det passede til bilen). Men den vil stadig ikke starte! Der har hele tiden været masser af lys på bilen (både før og efter at jeg skiftede batteri) og starteren lyder som den skal (går ikke ned i omdrejninger som vel er tegn på fladt batteri).

Hvad kan der være galt?
Hvad kan jeg prøve at teste?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-13 10:23

Når du har fået nyt batteri, det lyder som om generatoren ikke lader ordentligt...

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 04-01-13 10:55

Jo, men selv med spritnyt og nyopladt batteri monteret, vil den ikke starte. (Jeg har desuden sprayet kontakterne som Falck gjorde).

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-01-13 11:03

Du kan tjekke at den får brendstof,at det er komprestion,At det er gnist på tendrør. Tjek ar det er det rigtige drivstof du har fyldt på tanken.Toppakning.
alimak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-01-13 11:48

fejlen ligger i tændingssystemet eller brændstoftilførslen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-13 15:15

Det var spild af penge med det nye batteri.

Hvis det gamle også kunne trække motoren rundt uden besvær ,var det jo også i fin stand.
Når batteriet er fint, kan fejlen ikke være ved opladningen.

Men der er så mange fejlmuligheder i en bil. Lad endelig være med at " prøve gnisten" . Prøve udenfor cylinderen i atmosfæretryk er ret intetsigende, men risikerer at skade tændingssystemets isolering.
Hvis den kan køre, når den først er i gang , tyder meget på en fejl i tændingssystemet.
Fejlen kan meget vel være noget som kun viser sig tydeligt i fugtigt vejr.

Hvad er bilens alder? Har den elektonisk tænding eller gammeldags system?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-01-13 16:05

Den med at lade en gnist spring, med udtaget tændrør - GØR DET IKKE. Med elektronisk tænding er det helt sikkert, at der ryger noget elektronik!

Når du har prøvet at starte - og den ikke vil starte, så tage et tændrør ud. Er det tørt, så har du et problem med benzintilførselen. Er det vådt, så har du et tændingsproblem. Boksen?

Nu kender jeg ikke din (bilens) årgang, men det kan være motorstyringsboksen der er kaput. På min 405/1995 kostede den i 1995 ca. 2.000 kr.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 04-01-13 16:06

Citat
Hvad er bilens alder? Har den elektonisk tænding eller gammeldags system?

Det er en 1,4 fra 1992. Jeg går ud fra at det er gammeldags tændingssystem.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-01-13 16:58

Peugeot 309 produceret fra 1986 - 1993
http://da.wikipedia.org/wiki/Peugeot_309

når du prøver at starte den,... (og den ikke starter)
så prøv at åbne motorhjælmen og få en hjælper til at kikke på,.. og omkring strømfordelerdækslet,..
og tændrørskablerne = ALT der leder, og fordeler strøm til tændrørene,
FRA tændspole til Tændrørene............. hvis der er 'krybestrøm' eller gnisten springer 'forkert'
vil du sandsynligvis kunne se det,.. når det er lidt mørkt / aften / nat,
(sandsynligvis,.. fordi det kan være indvendig i dækslet )

fejlen er mest fremtrædende i tåget, diset, og fugtigt vejr (vand / fugt leder strøm/krybestrøm)

i rigtig mange tilfælde er det små mikroskopiske revner i strømfordelerdækslet,..
der får gnisterne til at 'springe forkert' så bilen ikke starter,.. eller går ujævnt indtil den er varm,
en grundig rengørring, af strømfordelerdæksel OG kabler, KAN også gøre underværker,
(snavsede / beskidte tændingsdele leder krybestrøm bedre end rene)

et nyt strømfordelerdækslet,.. koster 189 - 199,- der er 2 muligheder,
http://www.thansen.dk/product.asp?c=8225743033&n=360820079&pn=635625940

et komplet nyt sæt tændkabler koster 269,-
http://www.thansen.dk/product.asp?c=8225743033&n=360820080&pn=629674780

tændspolen kan enhver autoelektriker teste,.. måske for en lille pose øl,. !!
iøvrigt,.. hvis benzinmangel er problemet,
kom benzin i en førstøverflaske (evt. start-æter) og sprøjt små sprøjt ind i indsugningen,
mens du tørner motoren med selvstarteren, og åben gasspjæld,

hvis det ikke starter den,... er det helt sikker IKKE manglende benzin
benzintilførsel mm. der er problemet...

ps,... @transformator kan sikkert finde nogle finere og mere komplicerede betegnelser,
for de forskellige dele / udtryk,..... resultatet bliver dig det samme...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-01-13 18:28

Præcist HVAD er det Falck sprayede og på hvad ? Pronto o.l. produkter kan godt nok fjerne fugt her og nu, men ikke længe efter har du en fedtet hinde, der holder på fugten.
Tændingsdele det være sig kabler, fordelerdæksel, tændspole etc. bør være knastørre og renholdte. En aftørring af gammelt fedt etc. kan gøres med en klud med lidt fortynder. Af med fordelerdækslet og et grundigt kig på kontaktfladerne og rotoren, hvis det er en traditionel strømfordeler ?
Hvis kontaktfladerne er grønne af ir eller brændte, er der kun een vej: Nyt på.
( Husk også et kig på kulstiften i midten: " arbejder " den i dens fjeder ? )
Rotoren skal være hel og metallet der fordeler gnisten skal være rent for ir m.v. OG ! Tændkablerne SKAL være presset ordentligt ned i deres respektive befæstninger. Hvis det midterste kabel er halvt trukket ud, vil fortændingen ændre sig drastisk, - og det er set før !
Både alka og EA_HS har givet opskriften på hvordan du ret nemt kan konstatere, om den får noget at leve af.
Den både bør og skal kunne starte på normal vis.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 04-01-13 19:08

Citat
Præcist HVAD er det Falck sprayede og på hvad ?

"Electro Protect" produceret af "Presto". "Elektrobeskyttelse til at forebygge startproblemer forårsaget af fugt". "Vand- og fugtafvisende"

Sprøjtet på kabler og kontakter.

Falckmanden sagde at han så en gnist fra dét relæ (med fem ben) som hidrører i al fald for- og baglys. Jeg skiftede relæet til et nyt, uden resultat.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-01-13 21:47

Jeg hælder nu mere til, at du får en hjælper til, at dreje nøglen mens du har øjne og ører med dig:
En gnist på afveje er ikke altid synlig, men ofte vil du kunne høre en smældende lyd ( ikke voldsomt ) hvis gnisten f.eks. springer fra tændkabel og til metal.
Hvis du bruger lidt tid på de ovenstående råd, burde du nok kunne skyde dig ind på om det er tænding eller indsprøjtningen der er problemet.
Alt efter evner, værktøj og erfaring vil du selv kunne udbedre noget af det.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 15-01-13 14:21

hvad årgang er bilen er den med elektronisk indsprøjtning?
hvis jeg ved det kan jeg måske hjælpe dig!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 15-01-13 20:15

Citat
hvad årgang er bilen er den med elektronisk indsprøjtning?
Jeg skal være ærlig og sige at jeg er usikker på det. Men hvis jeg googler "peugeot 309 fuel injection" kommer der produkter op, så det går jeg ud fra. Bilen er fra 1992.
(Flere inf på peugeot 309 wikipedia)

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 15-01-13 20:33

biler med direkte indsprøjtning har en hastigheds indikator som den populært kaldes den vedrøre tænding og kan være defekt men det behøver den ikke at være i dit tilfælde det kan være at stikket til den sidder løst og blot behøver at trykkes på plads det kan fremkomme som en periodisk fejl og tol sidst være det rene mareridt da bilen ikke vil starte.
de fleste sidder i toppen på svinghjuls huset og er forholdsvis nem at komme til prøv det og lad mig høre om problemet er ovre