/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skifte pakning til bundventil i vask
Fra : smuller54
Vist : 2362 gange
300 point
Dato : 30-12-12 21:35

Ja , så har jeg balladen.

Har haft ombygning på badeværelset. Kloakmesteren har skilt mit afløb fra håndvask og sat sammen igen, men det er utæt.

Kunne godt se, at det har det været før, men kalk mv. har sørget for at der ikke løb vand.

Har købt nye pakninger. En gummiring, som skal ligge øverst og en flamingoting som skal ligge mellem vask og afløb.
Jeg har afmonteret bundventilen- lagt den nye gummiring under kraven - sat den ned i hullet i vasken- lagt den anden ring mellem vask og afløb.
men det er stadig utæt. Undrer mig også over, at jeg nu kan se gummiringen nede i vasken omkring bundventilen- og det skal man jo ikke kunne.
hvad gør jeg forkert ??? Skal gummiringen sættes på nedefra ?

håber I kan lave en lille anvisning til mig- da jeg ikke kan finde noget brugbart på nettet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-12-12 21:39

har jeg byttet om på de to ringe ? Silvan manden sagde gummiringen øverst og den anden imellem vask og afløb.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-12-12 22:19

ok har fundet første fejl- jeg havde krænget gummiringen den forkerte vej- ser lige om det hjælper.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-12 22:45

"flamingo tingen" ...........er den er tynd.
Gummiringen...........er den tyk og har den reces
Du har også en tynd metalskive
En møtrik med plan flade

eller hvad.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-12-12 22:50

@eyvind
Nej jeg har ikke nogen tynd metalskive.

Jeg ved nu at jeg har fået placeret gummiringen rigtigt. lige under bundventilen.

Jeg har den lille flamingo agtigt ring imellem vask og afløb. Men det er stadig utæt-

tror måske det er fordi jeg ikke har kræfter nok til at spænde det hele sammen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 30-12-12 23:00

Ok

bundventilkraven
flamingo
vask
gummiring med krave op i vask
lidt sulfosæbe med en finger på de flader der skal spændes sammen
møtrik med flade opad

Så bør den blive tæt

ps. pas på ventilen ikke drejer så meget rundt at flamingoen skrider ud og bliver for synlig

Det er ikke den øverste del som er utæt men gummipakningen som ikke maser nok ind mod rørgevindet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-12 23:30

For at gummiet skal glide let på plads og holde tæt med et moderat tryk skal fladerne være helt rene for kalk og kalksæbe . Smør med vans eller siliconeolie inden samlingen.

Er du sikke på at pakningerne er til din ventil, fabrital og model. Der er flere på markedet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-12-12 00:08

mystisk udvikling.

samlet og klar- vasken fyldt med vand. Ingen problemer. Der kommer ingen vand ud.
Tilsyneladende er bundventilen nu tæt.

Når jeg så lukker vandet ud- fosser det ved siden af igen igen.

Nu forstår jeg ingenting.

Jeg har renset vask osv- for kalk inden jeg begyndte transor. Og det er så åbenbart ikke selve samlingen som fejler noget nu, når vasken kan holde fyldt med vand.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-12-12 00:49

Så er vandlåsen nok ikke sat ordentligt på. De sorte gummiringe, O-ringene, skal ligge i deres riller uden snavs og kalk. En eventuel løftepind til bundproppen stikker bagud af bundventilen, og dens omløbermøtrik skal også spændes til med god håndkraft eller meget blidt med papegøjetang. Den sidste fejl kender jeg udmærket - den vådtede kommoden under vasken herhjemme til i et par uger inden jeg fandt årsagen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 31-12-12 09:18

her er en lille video om det

Karsten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-12 10:35

Jeg går ud fra at du har en såkaldt pungvandlås.
Som består af:
Underdel
Overdel med gevind til omløber
Et tyndt rør som passer ned i overdelen
2 omløbere
En konisk pakning (plastik)
En flad pakning

Den monteres sådan:

Bundventil
Flad pakning
Tyndt rør
Omløber med gevind op mod bundventil
Omløber med gevind ned mod overdel
Konisk pakning med det skrå nedad
Overdel skydes op omkring det tynde rør

Pakning
Underdel

Plastvandlåsen samles på samme måde.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-12-12 11:46

Så lykkedes det.

Tror mit problem var gummiringen med krave var sat forkert. Jeg måtte lige læse Eyvinds instruktion én gang til.

Jeg var nok bare blevet for træt. Da jeg skilte det gamle ad, sad der en gummiring lige under bundventilen og der mente jeg jo at den nye skulle sidde.

Altså fik byttet om på flamingoring og gummiring.

Ellers tak for hjælpen alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 31-12-12 11:46

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-12 12:01

Herligt med lidt stædighed, i stedt for bare at opgive.
og