/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Se DVDer og gamle videoer
Fra : o.v.n.
Vist : 807 gange
100 point
Dato : 18-12-12 13:01

Efter at have købt nyt TV skal jeg have fundet en anden DVD afspiller, scart er fortid har jeg fundet ud af der er kun et scart stik på TVet og det blev optaget af boksen fra parabolen som det første, jeg prøvede med et billigt scart kabel som omdanner til Y-Cb/Cp-Cr/Pr som der er indgang til på TV, det virkede ikke og nu vil jeg måske købe en ny afspiller med HDMI.
Spørgsmål 1: Jeg har set på en LG combi afspiller med både DVD og video afspiller, er her nogen som har erfaring med noget lignende? Jeg er forberedt på at det bliver nogle grumsede billeder men vil helst ikke smide de gamle video bånd væk.
Spørgsmål 2: Hvad med en scart fordeler? Kan den give billede og lyd på TV og dele stikket med parabol boksen?
En DVD afspiller med HDMI kan købes for cirka 300-400 kr. så det er ikke noget jeg vil bakse alt for meget med at få til at virke, problemet er de gamle video bånd men måske jeg skulle optage dem på computeren og brænde som DVD eller simpelhen afspille på TV fra computeren, det kan mit nye TV nemlig efter at jeg har fået Medie Center installeret.
Jeg kunne selvfølgelig rippe DVDerne men så skal jeg ud at købe en større harddisk, altså forslag efterlyses

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-12 13:19

Spørgsmål 1:
Den er udmærket når man nu VIL bruge gamle VHS-bånd

Spørgsmål 2:
JA - men du kan KUN bruge EEN forbindelse af gangen

Citat
Efter at have købt nyt TV
der er kun et scart stik på TVet

På et NYT tv - det lyder som en spøg

Hvad vil du med HDMI hvis ikke det findes på TVet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-12 13:29

Citat
der er kun et scart stik på TVet
+ 4 HDMI + et par andre
som du dog kan fordreje en sætning med manglende oplysninger

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-12 13:32

Men altså stadig kun 1 scart stik og det er scart kabler jeg har forbundet diverse udstyr med indtil nu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-12 13:34

Vet nærlæsning er der forskel på om man skriver

Kun et scartstik
eller
Kun EET scartstick

Når der er HDMI - hvad vil du så med flere scart (1 til VHSeren er vel nok...)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-12 13:38

Der kom lidt "slåfejl", men meningen forstod du nok....

Fjern så meget scart som muligt og forbind med hdmi - det er kun vhs (analogt) der behøver scart.

Der er himmelråbende forskel på billedet på et HD-tv (hvad jeg formoder det er)

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-12-12 13:48

Hej O.v.n

Nyhed 2013
Få rippet alle dine medie til en ekstern harddisk og nyd dine filmoplevelser med et tryk gennem f.eks Medie Center.

Nyhed 1980
Eller opdatere din afspiller til en kombi-afspiller Dvd-VHS, hvis du bare ikke kan kommer væk fra 80`erne

McBobo

Kommentar
Fra : lham

Dato : 18-12-12 16:52

jeg har også forfærdelig mange indspillede vhs bånd og har valgt at købe en combispiller dvd -vhs som kan kopiere fra vhs til dvd og omvendt-det virker fint så ad åre regner jeg med at have brændt alle vhs på dvd.

tv med eet scart: køb en scart omskifter -feks 2 imp 1 out koster ikke meget , men køb en mekanisk type ( scart omskiftere med elektronik i giver efter bitter erfaring kun bøvl ), men som mcbobo skriver så brug kun scart hvor du ikke kan bruge hdm

ihttp://elektronik-lavpris.dk/p29267/N-SCART_26_SCART-Switch_2-way_1,5m/

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 18-12-12 17:27

Hvorfor ikke simpelthen købe en scart-stikdåse?

Den ene ende i TV'et og i den anden er der plads til 3 enheder.

Sådan en har jeg kørt med i flere år of det virker upåklageligt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-12-12 22:52

@ McBobo:
Citat
Nyhed 1980
Eller opdatere din afspiller til en kombi-afspiller Dvd-VHS, hvis du bare ikke kan kommer væk fra 80`erne

DVD kom først i 1995

Citat
Nyhed 2013
Få rippet alle dine medie til en ekstern harddisk og nyd dine filmoplevelser med et tryk gennem f.eks Medie Center.

Og ovenstående er desværre ikke så nemt grundet dansk lovgivning

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-12-12 00:50

Du må gerne rippe dine VHS film og gemme dem digitalt, du må bare ikke skille dig af med båndene efterfølgende, kun så længe du ejer originalen må du også være i besiddelse af en digital kopi.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-12-12 00:56

Citat
Du må gerne rippe dine VHS film og gemme dem digitalt,

korrekt.
Jeg læste bare ordet 'medie' og i mit hovede blev det til medie=dvd og så har vi balladen.
Det er dog stadig lovligt så længe man indhenter tilladelse, det er bare pokkers besværligt og de har det med ikke at svare når man henvender sig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-12 01:50

Det er lidt indviklet med lovgivningen, man må godt rippe en musik CD og gemme på computeren, man må ikke rippe en DVD og gemme en sikkerheds kopi på harddisken uden at spørge og fået lov, med DVD skal man spørge og få lov til hver enkelt film men ikke med musik CDer Det ved jeg godt og det er også mest mine videobånd som jeg måske vil optage og gemme på harddisk, DVDerne kan jeg godt overkomme at lægge i en afspiller når jeg vil se film.
Mit nye TV har 1 scart stik - 4 HDMI stik - 4 usb stik - 1 netværk stik + diverse ud og indgange.
Min DVD afspiller og video afspiller og modtager boksen fra parabolen har ikke HDMI men scart stik.
Jeg køber helt sikker en DVD afspiller med HDMI udgang, spørgsmålet er om den LG combi maskine er værd at ofre 2.000 kr. på? Den har HDMI udgang
Engang i fremtiden køber jeg en HD modtager til parabolen, ikke lige nu billedet er såmænd udmærket med den gamle boks.
Så er der video maskinen tilbage, måske vil jeg være bedre tjent med en ren DVD afspiller og så købe kabel udstyr så jeg kan overspille mine videoer til computeren med den gamle maskine, jeg har set et AGK kabelsæt til meget få penge, måske sælges det endnu

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-12 08:05

Derer jo fin ide i at købe en kombi afspiller, jeg har en ven der gjorde det, og efter han havde kopieret alle sine VHS bånd tilbød han andre at gøre det for dem for 10 kr. pr stk, det tog lidt tid, men endte da med at han havde tjent pengene ind. Derefter kunne han sælge den på DBA og købe en dvd afspiller der fyldte mindre.

Pointen er, at kombimaskinen overflødiggør sig selv med tiden når du har fået lagt dine VHS bånd på DVD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-12 09:15

Citat
Pointen er, at kombimaskinen overflødiggør sig selv med tiden når du har fået lagt dine VHS bånd på DVD

Det stopper desværre IKKE der...

Selv DVDer har ikke mange år tilbage, fremtiden kan vi så "gætte" på men det bliver helt sikkert noget der kan rumme meget mere (blueray osv.)

En alm DVD har alt for lidt plads til moderne medieafspilning (3-D, billedkvalitet osv.)

Der er ingen grund til at ofre tusinder af kroner på nye produkter (der alligevel er forældede om få år) hvis man er tilfreds med det man har.

Du skal såmænd blot 1-2 år frem i tiden hvor det derefter slet ikke er muligt at modtage noget som helst UDEN HD udstyr - flere kanaler sender KUN i HD allerede.

Alt vedrørende kopiering bliver overflødiggjort da udbyderne har det hele på lager, også længe efter det er sendt, og blot kan genkaldes via dit eget udstyr (on demand). Det kører allerede fra de større udbydere (TDC, Stofa, div.antenneforeninger osv.) men nu kommer vi nok lidt for langt væk fra det oprindelige spørgsmål

UANSET hvad du køber og investerer i, er det en stakket frist.
LG maskinen er såmænd udmærket til både afspilning og "kopiering" af VHSer til DVDer der jo fylder lidt mindre.

Problemet med disse combi-maskiner er dog at en del VHS-bånd er kopibeskyttet og der siger maskinen STOP. Det gør 2 seperate maskiner IKKE, og så vil jeg slet ikke tage stilling her til "lovligheden"

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 19-12-12 16:28

Sorry o.v.n. .... havde lige en uddybning til lovgivningen... Pest eller kolera.... Etik og moral ??????

Ja, nu kan lovgivningen fortolkes på mange måder, set i forhold til hvem man er og hvilken etik og moral man har over for dv. film og musikselskaberne. "Skal vi kalde dem DOLLARS-WOOD". Eller for den sags skyld andre selskaberne , så som medicin, olie, forsikring, bil eller bank verden. - De lider nok heller ikke overlast lige med det samme, hvad angår deres egen etik og moral. De har nok kun en ting i hovedet, uden nogen for skrupler til den menige mand DOLLARS-TEGN. Og hvis de kan slippe af sted med det, oprettes det en skuffeselskab efter det andet for selv at undgår at bidrage til gildet. Og hvis nu disse store industrien engang skulle komme i økonomiske klemme fra deres egen grådighed, har vi jo skatteyder der med statens hjælp får "DOLLARS-PAKKER" i stor stil, så direktørerne rundt omkring i verden kan hæve den ene millionklausul efter den anden.

Og hvad angår den menig mand her i Danmark, betaler vi i forvejen rigeligt til film og musikselskaberne via vores medielicens og tv-pakker... Vi nærmer os snart over de 10.000.kr på årsbasis. Og ja der er nye forhøjet takster på licensen i det nye år på 2414. kr + stigningen i din Tv-pakken.

Men det bliver spænde hvornår film og musikselskaberne får spæret Google, Facebook, YouTube, Spotify..... bare for at nævne et par stykker. -Danmark har jo som det eneste land foruden Kina spæret adgangen til det berygtet Piratebay, så hvorfor ikke gå hele vejen og få spærre disse tjenester. Hvad gør Piratebay forkert set i forhold til Google, Facebook, YouTube, og Spotify.??

Så bare rip løs derude og have en Glædelige jul.

McBobo

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-12-12 01:03

Tak for svaret Kortoververden. tak for svar til alle, der skulle jo udtrækkes en vinder og blev så dig denne gang Kortoververden
God jul og godt nytår jeg køber næsten hel sikker combi maskinen

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-12-12 16:43

Kode
jeg køber næsten hel sikker combi maskinen

Aldi har en combimaskine til salg fra i morgen lør 22-12 kr 1749 , men skal du optage andre kanaler end det du ser på tv skal du have en digitalbox foran da den ikke har MPEG-4 tuner