/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Starin i lysestage
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 860 gange
300 point
Dato : 29-11-12 15:23

Har lige kvaget mig gevaldigt og gik fra mine tænte starinlys - godt bare ind i et andet rum men det var dumt - nu står jeg med 18 lysestager hvor lyset er brandt helt ned og ud så der er starinrester i bunden som ikke lige sådan vil ud...

Normalt ville jeg hælde kogne vand henover og gøre det blødt og så lige vippe det ud - men i bunden af lysestagerne er der nogen blødepuder som jeg tror vil falde af hvis jeg bruger den metode - så hvad gør jeg nu

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-12 15:39

Vend stagen om og varm bundholderne med din hårtørrer...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-12 15:43

I modsætning til jer, vil jeg ikke varme starinen op igen, jeg ville køle den ned, evt med isterninger, så bliver starinen hård, og er nemmere at fjerne.

Blød starin smatter ud

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-11-12 15:45

Sæt dem i en ovn med bunden op og varm op til 60 grader

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-11-12 15:46

Starinen er helt hård da den er kølet ned igen - men jeg kan ikke få mine finger der ned - da det er en "dyb" lysestage men med et hul der er lidt mindre end et normalt starinlys størelse.

og det med en hårtører viker fuldstændigt uoverskuligt - der er 18 stk - æv normalt til hverdag tænder jeg kun 3 i hver klynge det havde givet 6 dumme lysestager

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-11-12 15:48

tror ikke lysrstagen har godt af blive varmet op til 60 grader og så skal de stå på hovet - de ville vælte sikke et rod.

Jeps jeg er besværlig men orker bare ikke flere timeres resen for starinlys så der er plads til det næste lys

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-12 15:52

Når starinen er hård, kan du så ikke bruge f.eks en proptrækker?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-11-12 15:59

hmm det havde jeg ikke lige tænkt på det må afprøves

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-11-12 15:59

Find et fladbor med den rigtige diameter og sæt det på en boremaskine. Kom eventuelt papir omkring boret for at beskytte siderne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-12 16:07

Lad bare stumperne sidde,
smelt lidt af bunden på de nye lys og pres dem ned,
så de forenes med de gamle stumper...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-11-12 16:12

Stearin fjernes bedst, når det er helt afkølet.

Du kan evt. bruge en skruetrækker for at løsne den afkølede stearin så er det nemt at fjerne hele stykket, samt evt. rester. Husk nu, det skal være helt afkølet.

Et godt gammel råd forlad aldrig det rum, hvor der er levende lys tændt

Hvis du ikke kan få det hele op, så tænd et lys og lad stearinen dryppe ned i stagen. Når overfladen er fyldt, så kan du sætte det nye lys fast i den ikke helt størknede stearin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-12 16:31

Min kone bruger en lille stegegaffel, der lige passer i bunden,
og rigtigt stumpen vippes best op når den kold...

Men hvorfor ikke lade stumperne sidde og smelt de nye lys ned oveni?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-12 19:13

Helt enig med Svend, det virker bare, at lade gamle lys sidde, og smelte nye fast derpå.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 30-11-12 09:07

Der er for lidt starin i til det med poptrækken.

Det med at lade gammel starin sidde i og så smelte nyt oven på er en rigtig dårlig idé - lyset står dårliger og det giver bare mere og mere starin i bunden og til sidst kan lyset da slet ikke komme ned

Nej - man burde aldrig forlade stuen når der er tændt lys - men en gang i mellem skal man lige tise hente posten eller andet og så gik det bare strækt og det er jo ikke en juledekrotion med gran også jeg går fra og jeg gik jo ikke ud ig handle - men tømte bare lige opvaskemaskinen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 30-11-12 09:10

Så prøv med en strikkepind... skub ude i den ene side, så burde det kunne løsne sig

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 30-11-12 20:37

kom dem i dybfryseren i et par timer så springer det i stykker ved brug af en lille skruetrækker

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-12-12 11:13

"Det med at lade gammel starin sidde i og så smelte nyt oven på er en rigtig dårlig idé - lyset står dårliger og det giver bare mere og mere starin i bunden og til sidst kan lyset da slet ikke komme ned."

Fidusen er, at du let kan trække stearinklumpen op af lyseholderen med det lys, du har smeltet på.

Du lader det størkne, og wupti så følger klumpen med op.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 04-12-12 11:17

Måske det med at hive det hele op med et nyt lys skal prøves, resten har ikke virket ;-(

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-12-12 11:25

Ehm... så måske du alligevel skulle smelte stearinen og suge det op med køkkenrulle

Godkendelse af svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-01-13 08:35

Tak for svaret Nordsted1.

I stedet for en strikkepind brugste jeg en lille kniv og nu er der lys igen