/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
32 vs 64 bit
Fra : PrivateDK
Vist : 499 gange
100 point
Dato : 19-11-12 22:02

Jeg skal have geninstalleret windows på min PC.
Den kom med 32 bit installeret, men der følger både en 32 og en 64 bit med PC'en
Er der nogen grund til ikke at installere 64 bit versionen, så jeg også kan få noget mere RAM i end de 4 GB den oprindelig kom med.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-11-12 22:11

Hvis din PC(CPU) understøtter 64bit ville jeg installerer det.

Det skulle være bedre, og der efterhånden ikke ret meget der ikke vil køre på det!

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 110 point
Dato : 19-11-12 22:41

RAM vs RAM.... Den store forskel er at du kan afvikle mere ram.

Betegnelserne 32-bit og 64-bit angiver den måde, en computers processor (CPU) håndterer oplysninger på. 32-bit- og 64-bit-versionerne af Windows er beregnet til brug i computere med henholdsvis 32-bit- eller 64-bit-processorer.

64-bit versioner af Windows kan udnytte mere hukommelse end 32-bit versioner af Windows.. Det minimerer tidsforbruget med at læse processer ind og ud af hukommelsen ved at gemme flere af processerne i RAM-hukommelsen frem for på harddisken. Det øger samtidig programmernes overordnede ydelse.

Så man kan sige at hvis du leger med tunge software programmer, så som....billede redigering, video redigering, musik redigering m.m. er det en god idé at opgradere til en 64 bit version. Hertil skal rammene opgradere til fek.s 12.GB.... På den måde spare du en masse ventet når software programmerne gemmer middertideligt bearbejdet filer, samt gemme filen når rettelserne er fuldført.

McBobo

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-12 00:42

For at sige det kort:

32 bit versionen kan bruge ca 4 gb ram

64 bit versionen kan bruge meget mere ram end 4 gb ram. Jeg har 8 gb ram i min maskine.

Du kan installere begge versioner på maskinen, det har jeg gjort. Det er en fordel, for visse ting kan kun køre på en 32 version og så starter jeg bare den. Ellers kører jeg med 64 bit og det er super.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-12 10:02

Citat
Den kom med 32 bit installeret, men der følger både en 32 og en 64 bit med PC'en

Da det var 32 bit der var installeret , er der ret stor sandsynlighed for den slet ikke kan køre 64 bit

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-11-12 19:41

når man har installeret 32 bit er maskinen sikkert ikke lavet til 64 bit.
så bliv der.
hilsen steen

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 20-11-12 20:14

Tak for svaret McBobo.
Den køre nu med 64 bit og jeg får gavn af de 8 GB jeg havde liggende.
Når maskinen nu var leveret med både 32 og 64 bit måtte jeg vel gå ud fra at den kan køre med begge dele. Undrede mig bare over hvorfor de ikke var installeret fra fabrikken. Derfor spurgte jeg om der var en grund til det.